Julaieha N, Janbozorgi M, Alipour A, Pasandide A. Comparison of the Effectiveness of GOD Oriented Multidimensional Spiritual Parenting and Positive Parenting Program on Self-Esteem, Self-Efficacy and Self-Control of Children with Stressed Parents. RBS 2021; 19 (2) :276-292
URL:
http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1025-fa.html
جولائیها ناهید، جان بزرگی مسعود، علیپور احمد، پسندیده عباس. مقایسه میزان اثربخشی فرزندپروری چندبعدی معنوی خداسو و فرزندپروری مثبت بر حرمت خود، خودکارآمدی و خود مهارگری کودکان دارای والدین پراسترس. تحقیقات علوم رفتاری. 1400; 19 (2) :276-292
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1025-fa.html
1- مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور
2- استاد گروه روانشناسی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایران. ، psychjan@gmail.com
3- دانشگاه پیام نور
4- دانشگاه قرآن و حدیث
چکیده: (1706 مشاهده)
زمینه و هدف: این تحقیق با هدف مقایسه اثربخشی فرزندپروری چندبعدی معنوی خدا سو (GOSP) و فرزندپروری مثبت (TRIPLE P) بر حرمت خود، خودکارآمدی و خودمهارگری کودکان دارای والدین پراسترس، به روش نیمهتجربیِ سه گروهی انجام شد.
مواد و روشها: جامعۀ آماری دانش آموزان ۸ تا ۱۱ سالهای بودند که در سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ در مدارس منطقه ۱۵ شهر تهران مشغول به تحصیل بوده و دارای والدین پراسترس بودند؛۳۰ نفر از این مادران با نمونهگیری در دسترس و بعد از غربالگری در سه گروه آزمایش و کنترل (هرکدام ۱۰ نفر) بهطور تصادفی جایگزین شدند. به آزمودنیهای گروه آزمایش GOSP (۱۲ جلسه) و به گروه ۲، TRIPLE P (۱۰ جلسه بر اساس فرزندپروری ساندرز ۱۹۹۲) بهصورت ۱۲۰ دقیقه هفتگی آموزش داده شد و گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند. بعد از آموزش، پسآزمون برای هر سه گروه از دانش آموزان اجرا شد. نتایج با روش تحلیل کوواریانس تک متغیری تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد میانگین نمرات دانش آموزان در گروه GOSP در حرمت خود و خود مهارگری بهطور معناداری از گروه TRIPLE P و کنترل بیشتر است. خودکارآمدی هیجانی در گروه GOSP بهطور معناداری بیشتر از گروه کنترل و میانگین نمرات خودکارآمدی تحصیلی در هر دو گروه آزمایش بهطور معناداری از گروه کنترل بیشتر بود. بین حرمت خود و خود مهارگری کودکان در دو گروه TRIPLE P و گروه کنترل تفاوت معناداری مشاهده نشد.
نتیجهگیری: ترکیب معنویت خدا سو با در نظر گرفتن ویژگیهای تحولی کودکان، اثربخشی آموزشهای فرزندپروری بر خود مهارگری، حرمت خود و خودکارآمدی در کودکان را افزایش میدهد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/2/3 | پذیرش: 1400/6/2 | انتشار: 1400/6/11