OTHERS_CITABLE ملاحظات ضروری در تفسیر آزمون ورزش مبتلایان به اختلال افسردگی اساسی v:* {behavior:url(#default#VML);} o:* {behavior:url(#default#VML);} w:* {behavior:url(#default#VML);} .shape {behavior:url(#default#VML);} Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin:0in; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;} چکیده مقدمه: آزمون ورزش (ET) خط اول ارزیابی ایسکمی در بیماران مشکوک به بیماری عروق کرونر (CAD) است. با این حال در مبتلایان به اختلال افسردگی اساسی، بسیاری از علایم کلیدی افسردگی می‌تواند بر عملکرد فرد حین انجام آزمون ورزش، تأثیر منفی بگذارد. این مطالعه را به‌ منظور ارزیابی تأثیر افسردگی بر مؤلفه‌های عملکرد آزمون ورزش و تفسیر نتایج این آزمون، انجام داده‌ایم. مواد و روش‌ها: در یک مطالعه پس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رویدادی (علی- مقایسه‌ای) تعداد 265 بیمار 22 تا 75 ساله (191 مرد و 74 زن با میانگین سن10  48 سال) که جهت آزمون ورزش ارجاع شده بودند، به روش نمونه‌گیری در دسترس و با اخذ رضایت‌نامه آگاهانه وارد مطالعه شدند. پس از انجام آزمون ورزش، از پرسش‌نامه افسردگی بک (BDI) جهت ارزیابی نمره افسردگی بیماران استفاده شد. نتایج و مؤلفه‌های انجام‌دهی آزمون ورزش و نیز مقادیر پایه قلبی عروق بین بیماران افسرده و غیر افسرده با استفاده از آزمون‌های مستقل χ 2 و ضریب همبستگی با نرم‌افزار SPSS10 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نسبت افراد باآزمون ورزش مثبت در گروه افسرده و غیر افسرده به‌ترتیب 6/23 و 4/19% بود (05/0 > P). مدت زمان انجام آزمون با در نظر گرفتن متغیرهای سن، جنس، سابقه خانوادگی بیماری‌های عروق کرونر قلب و استعمال سیگار با نمرات BDI همبستگی منفی داشت (001/0 نتیجه‌گیری: کاهش فعالیت روانی حرکتی در افسردگی می‌تواند منجر به ناکافی بودن زمان آزمون شود و بر مؤلفه‌های عملکرد بیمار در آزمون ورزش تأثیر گذارد. لیکن، اگر مؤلفه‌های عملکردآزمون ورزش در یک بیمار افسرده قابل قبول باشد، به نتایج آزمون ورزش می‌توان به‌دیده اعتماد نگاه کرد. واژه‌های کلیدی: آزمون ورزش، افسردگی، مدت ورزش، حداکثر ضربان قلب، معادل‌های متابولیک http://rbs.mui.ac.ir/article-1-131-fa.pdf 2008-10-15 1 7 Exercise Test Interpretation in Patients with Major Depressive Disorder; Are Any Specific Considerations Needed? Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin:0in; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;} Abstract Introduction: Exercise test (ET) is the first line of ischemia assessment in patients with suspected Coronary Artery Disease (CAD). We conducted this study to evaluate whether Major Depressive Disorder (MDD) influences the parameters of ET performance and affects the interpretation of test results. Material and Methods: In an ex-post facto study, 265 patients (191 Men, 74 women; mean age 48 ± 10 years, 22-75 years old) referred for ET were enrolled through convenient sampling after completing and signing informed consent forms. After exercise testing, Beck Depression Inventory (BDI) was used to assess depression. Data was analyzed using t- paired, k 2 and correlation co-efficient tests under SPSS 10 software. Results: The prevalence of depression was 41.5%. The proportion of positive ET in depressed and non-depressed groups was 23.6% and 19.4% respectively (p > 0.05). After adjustment for age, sex, family history of CAD, and smoking habit, total exercise duration showed negative correlation with BDI scores (p Conclusion: Decreased psychomotor activity in depression may lead to inadequate exercise duration and affect the performance indices. However, if the performance indices of ET in a depressed patient are acceptable, the test result could be interpreted with confidence. http://rbs.mui.ac.ir/article-1-131-en.pdf 2008-10-15 1 7 Exercise test Beck Depression Inventory (BDI) Exercise duration MPHR METS مجید برکتین 1 دستیار روانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان AUTHOR مطهره میردامادی 2 روانپزشک، مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان AUTHOR آزاده ملکیان 3 دستیار رادیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان AUTHOR هاشم حجت 4 AUTHOR
OTHERS_CITABLE آموزش مدیریت استرس بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دبیرستان‌های دخترانه شهر تیران و کرون استان اصفهان Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin:0in; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;} چکیده مقدمه : استرس یک عامل مهم در بسیاری از آسیب‌های روانی و اجتماعی است که با مدیریت استرس می‌توان آسیب‌های روانی ناشی از آن را تقلیل داد. این مطالعه به بررسی اثر مدیریت استرس بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پرداخت. مواد و روش‌ها : این مطالعه تجربی، پس از نمونه‌گیری خوشه‌ای- تصادفی بر روی دو گروه 99 نفری دانش‌آموزان دبیرستان‌های دخترانه صورت گرفت. به کمک چک‌لیست تجدید نظر شده مقابله با استرس، روش‌های پاسخ افراد به استرس بررسی و آموزش مدیریت استرس به روش مشارکت فعالانه برای گروه آزمایش انجام شد. نمرات قبل و بعد از مداخله در هر گروه جمع‌آوری و میزان تأثیر آموزش‌ها بر نمرات از طریق آنالیز نتایج به کمک نرم‌افزار SPSS 12 و با استفاده از آزمون آماری t Paired-t مستقل تعیین شد. یافته‌ها : بین دو گروه در هیچ‌کدام از مقیاس‌های رویارویی مسأله‌مدار، هیجان‌مدار، کمتر مفید و غیر مفید، تفاوت معنی‌دار وجود نداشت. از لحاظ مقیاس‌های 18 گانه جنبه‌های مقابله با استرس تنها در طبقه تکانشوری بین دو گروه تفاوت معنی‌دار بود (05/0P نتیجه‌گیری : نتایج این مطالعه تأکیدی بر نقش مدیریت استرس بود و این موضوع با مطالعات مشابه صورت گرفته در ایران و خارج کشور هم‌خوان است. آموزش مدیریت استرس برای دانش‌آموزان می‌تواند منجر به پیشرفت تحصیلی آنان گردد. واژه‌های کلیدی : آموزش، مدیریت استرس، پیشرفت تحصیلی، دانش‌آموز دبیرستانی، تیران و کرون http://rbs.mui.ac.ir/article-1-132-fa.pdf 2008-10-15 9 16 Effect of stress managament skills training on the academic achievement of highschool girl students Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 st1:*{behavior:url(#ieooui) } /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin:0in; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;} Abstract Introduction: Stress has wall- known effects in the pathogenesis of many physical and mental disorders and training of stress management skills may help individuals to reduce the adverse psychological consequences of it in such conditions. This study was aimed to assess the effects of stress management skills training on the academic achievement of girl students. Method and Materials: A semi-experimental study carried out in the girls' high schools of Tiran and Karvan city in the 2006-2007 academic year. A total number of 198 students were selected through randomized cluster sampling and randomly assigned to the case and the control groups. Their coping styles were assessed using the Checklist of Stress-Revised (CS-R).After performing Stress Management Skills Training for the case group, in an active mutual participation model, the final average academic scores of the first (pre-intervention) and the second (post-intervention) academic half-year examinations were compared between the two group using t-student and t-paired tests running SPSS-10 software. Results: No significant difference was found between two groups regarding their use of problem-focused, emotion-focused, less effective and non-effective styles. Comparing the 18 coping strategy subscales, both groups showed a significant difference only in the impulsivity subscale (p Conclusion: Training stress management skills exerts positive effects in the students' academic achievement. http://rbs.mui.ac.ir/article-1-132-en.pdf 2008-10-15 9 16 Stress management academic achievement student مرضیه سلطانی 1 کارشناس پژوهش مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان AUTHOR مهین امین‌الرعایا 2 استاد گروه روانپزشکی، مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان AUTHOR عباس عطاری 3 AUTHOR
OTHERS_CITABLE اضطراب امتحان و برخی از عوامل فردی- اجتماعی مرتبط با آن در دانش‌آموزان دبیرستانی شهر شیراز Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin:0in; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;} چکیده مقدمه : موفقیت در آزمون نقش اساسی در موفقیت شغلی و تحصیلی دانش‌آموزان دارد. در دانش‌آموزانی که به هنگام امتحان دستخوش اضطراب می‌شوند از کیفیت پردازش اطلاعات کاسته می‌‌شود و این امر بر عملکرد تحصیلی تأثیر مهمی خواهد داشت. هدف این مطالعه تعیین ارتباط پاره‌ای از عوامل فردی - اجتماعی با اضطراب امتحان در دانش‌آموزان دبییرستانی بود. مواد و روش‌ها: این مطالعه به روش توصیفی- تحلیلی و از نوع مقطعی بر روی نمونه‌ای به تعداد 512 نفر از دختران و پسران دبیرستان‌های دولتی، خصوصی و تیزهوشان شهر شیراز انجام شد. ابزار جمع‌آوری اطلاعات شامل سیاهه اضطراب امتحان اسپیلبرگر و پرسش‌نامه ویژگی‌های فردی- خانوادگی بود. در نهایت داد‌ه‌‌های خام تحت نرم‌افزار SPSS 11 و با آزمون‌های آماری ANOVA و t برای مقایسه میانگین‌های مستقل و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج مبین ارتباط معنی‌دار بین نمره اضطراب امتحان با ناحیه آموزش و پرورش، تعداد دانش‌آموزان کلاس و واکنش مدرسه و والدین به افت تحصیلی دانش‌آموزان بود (05/0 > P)، ولی بین نمره اضطراب امتحان با سن والدین و وضعیت زندگی مشترک والدین و تعداد مراجعه والدین به مدرسه ارتباط معنی‌داری یافت نشد. نتیجه‌گیری: یافته‌های این پژوهش مؤید اثر هیجان اضطراب بر عملکرد فرد، به ویژه عملکرد تحصیلی دانش‌‌آموزان، بود؛ پس شناسایی عوامل فردی، اجتماعی و زیستی اضطراب می‌تواند به اتخاذ تدابیری برای کاهش سطح آن منجر شود. واژه‌های کلیدی: اضطراب امتحان، دانش‌آموزان دبیرستانی، عوامل فردی- اجتماعی، شهر شیراز http://rbs.mui.ac.ir/article-1-133-fa.pdf 2008-10-15 17 25 Anxiety test and some correlated socio-demographic factors in high school students in Shiraz Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 st1:*{behavior:url(#ieooui) } /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin:0in; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;} Abstract Introduction: Good performance in academic tests plays a major role in the student's further academic and occupational achievements. In students who experience excessive amounts of anxiety while sitting for a quiz or test, lower academic grades may be achieved as a result of and impaired information processing. This study examined the relationship between anxiety test (AT) and some socio-demographic factors in high school students in Shiraz. Material and methods: This was a cross-sectional descriptive study. The sample consisted of 512 high school students in Shiraz, Iran. Participants were students from both sexes and from all kinds of high schools (named: Governmental, private, and specialized high schools for the exceptionally talented students). The instruments used for data collection were Spielberger's Test Anxiety Inventory (STAI) and a demographic questionnaire. Data were analyzed by SPSS 11 software, using ANOVA, paired t, and Pearson's correlation tests. Results: The STAI mean scores showed significant correlations with the districts of education organization to which the school belonged, the populated status of the classroom and the attitude of parents and school authorities toward academic failure (P Conclusion: The Findings demonstrated the adverse effects of AT on the student's academic performance. Identifying the bio-socio-demographic correlates of AT may help to plan more specific interventions for reducing AT in students. http://rbs.mui.ac.ir/article-1-133-en.pdf 2008-10-15 17 25 Anxiety test High school students Socio-demographic factors معصومه موسوی 1 استادیار گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز AUTHOR حسن حق شناس 2 دانشیار گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز AUTHOR جواد علیشاهی 3 دکترای تخصصی روانشناسی، مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان AUTHOR سید بدرالدین نجمی 4 AUTHOR
OTHERS_CITABLE مقایسه هویت و سلامت روان در دانشجویان استفاده‌کننده از اینترنت و محیط‌های مجازی دانشگاه تهران Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin:0in; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;} چکیده مقدمه: مدت زمان استفاده از رایانه و اینترنت در گروه سنی نوجوان و جوان رو به افزایش است. به این دلیل بررسی رابطه رسانه‌های الکترونیک با هویت و سلامت روان ضروری به نظر می‌رسد. این مطالعه به بررسی وضعیت هویت و سلامت روان در سه گروه از دانشجویان استفاده‌کننده از اینترنت و محیط‌های مجازی در دانشگاه تهران پرداخته است. مواد و روش‌ها : این پژوهش به روش مقطعی انجام شد. برای این منظور تعداد 200 نفر (19 تا 30 سال) از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشکده‌های مختلف دانشگاه تهران به روش نمونه‌گیری سهمیه‌ای انتخاب شدند. ابتدا پرسش‌نامه‌های هویت خود، هویت مذهبی، هویت ملی، سلامت روان و پرسش‌نامه اطلاعات فردی بر روی نمونه اجرا شد. سپس با استفاده از پرسش‌نامه اطلاعات فردی گروه نمونه به سه گروه تقسیم شدند: گروهی که در هفته از اینترنت و محیط‌های مجازی به مقدار زیاد (20 تا 40 ساعت) استفاده می‌کنند؛ گروهی که از اینترنت و محیط‌های مجازی در هفته کم (5 تا 10 ساعت) استفاده می‌کنند؛ گروهی که از اینترنت و محیط‌های مجازی به ندرت استفاده می‌کنند یا استفاده آنان ناچیز است. آن گاه به وسیله روش‌های آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل واریانس یک‌طرفه به همراه آزمون تعقیبی شفه) نمرات سه گروه در پرسش‌نامه‌های مذکور به‌وسیله نرم‌افزارSPSS 10 مورد مقایسه قرارگرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد که میان نمرات هویت شخصی در سه گروه تفاوت معنی‌داری وجود ندارد (2/3F = ، 05/0P > ). اما میان نمرات پرسشنامه‌های هویت ملی (2/2F = ، 05/0P نتیجه‌گیری: در این مطالعه میانگین نمرات وضعیت هویت ملی، مذهبی و سلامت روان در گروه استفاده‌کننده مفرط از کامپیوتر از دو گروه دیگر پایین‌تر بود. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که استفاده زیاد از اینترنت و محیط‌های مجازی می‌تواند با کاهش سلامت روان و نقایص برخی جنبه‌های هویت مرتبط باشد. واژه‌های کلیدی: هویت، سلامت روان، دانشجو، اینترنت http://rbs.mui.ac.ir/article-1-134-fa.pdf 2008-10-15 27 35 Identity status and mental health in internet-user students in Tehran University Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 st1:*{behavior:url(#ieooui) } /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin:0in; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;} Abstract Introduction : Youth and adolescence are important periods of human life. The time duration of using internet and virtual spaces is being increased among this age group. This study examined the identity status and mental health in three groups of Tehran University students using internet and virtual spaces. Methods and Materials : In a cross sectional study, 200 19-30 years old students selected via quota sampling from various faculties of Tehran University. Demographic questionnaire, Ego Identity scale, National Identity Scale, Religious Identity Scale and GHQ (General Health Questionnaire) were administered; then the participants were distributed in three group; namely: over users (spend 20-40 hours per week using internet and virtual spaces), moderate users (5-10 hours per week), and rare users (seldom use these media). Then they were compared regarding their mean scores of the administered scales. Data were analyzed by SPSS 10 using ANOVA and follow up Sheffe test. Results : No significant difference was considered in ego identity scores of the three groups (F = 3.2, p Conclusion: In this study, national and religious identity scores as well as mental health status scores were obviously lower in the over users group. Prolonged time usage of internet and virtual spaces may be associated with poorer mental health status as well as, defects in some identity aspects. Key word : Identity, Mental health, Students, Internet. http://rbs.mui.ac.ir/article-1-134-en.pdf 2008-10-15 27 35 سید سلمان علوی 1 دانشیار دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه الزهرا (س)، قم AUTHOR کیانوش هاشمیان 2 کارشناس بهداشت، اداره آموزش و پرورش، تهران AUTHOR فرشته جنتی فرد 3 AUTHOR
OTHERS_CITABLE تأثیر آموزش مبتنی بر مدل قصد رفتاری بر نگرش مادران نسبت به سوء رفتار با کودک در مراجعین به خانه‌های بهداشت شهرستان فلاورجان استان اصفهان Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin:0in; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;} چکیده مقدمه: از عوامل مؤ‌ثر در نحوه رفتار والدین با کودک، نگرش آنها نسبت به شیوه‌های تربیتی است و نگرش می‌تواند با اتکاء به دانش حاصل از آموزش، جهت‌گیری مثبت و منطقی به خود بگیرد. گذر از آموزش بهداشت سنتی مستلزم مطالعه مدل‌های آموزشی نوین می‌باشد. این مطالعه با هدف بررسی نگرش مادران نسبت به سوء رفتار با کودک قبل و بعد از آموزش بر اساس مدل قصد رفتاری انجام شده است. مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر از نوع نیمه تجربی، یک گروهی و با طرح آزمون قبل و بعد بود. نمونه‌های این پژوهش را 45 مادر دارای نگرش سوء رفتار تشکیل می‌دادند که به روش تصادفی منظم از میان مراجعین یکی از خانه‌های بهداشت شهرستان فلاورجان در سال 87-1386 انتخاب شدند . ابزار گردآوری داده‌‌ها پرسش‌نامه استاندارد نقش والدی افراد جوان- بزرگسال بود. این پرسش‌نامه از روایی و پایایی لازم برخوردار بود. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS 10 و آزمون t-paired مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها : مقایسه میانگین نمرات نگرش مادران قبل و بعد از اجرای برنامه آموزشی با 001/0P نتیجه‌گیری : از آن‌جایی که در این مطالعه نگرش مادران نسبت به رفتار با کودک بعد از مداخله آموزشی ارتقا یافت، این مسأله تاثیر اقدامات آموزشی را تأیید می‌نماید. چنین آموزش‌هایی ممکن است با بهبود رفتار والدین نسبت به فرزندان، موجب کاهش موارد بد رفتاری و کم توجهی نسبت به کودکان شود. واژه‌های کلیدی: سوء رفتار با کودک، مدل قصد رفتاری، آموزش http://rbs.mui.ac.ir/article-1-135-fa.pdf 2008-10-15 37 44 Attitude change toward child abuse after educating behavioral intention model to mothers referred to Falavarjan health homes in 2007-2008 Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin:0in; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;} Abstract Introduction: Parents' attitude toward parenting styles is one of the factors that affect how they treat their children. Through enhancing the knowledge, educational interventions can moderate such attitudes. Studying new health educational models is essential for improving the traditional ones. The purpose of this study was to assess mothers' attitude toward child abuse before and after educating the behavioral intention model. Method and Materials: This was a quasi-experimental single group before and after study. The sample consisted of 45 mothers with a child abusive attitude randomly selected among the referees to one of the Falavarjan health homes. The Adult-Adolescent Parenting Inventory (AAPI) questionnaire was used to assess their attitude toward parenting style. Data was analyzed using t-paired test via SPSS soft ware. Results: Comparison of pretest and post test scores using paired samples t test indicated statistically significant improvement in attitudes whole mean scores (p ). Conclusion: The findings indicate that educating parents may change their attitude toward proper parenting style. Such educations may result in better parenting behaviors and fewer instances of child abuse and neglect. http://rbs.mui.ac.ir/article-1-135-en.pdf 2008-10-15 37 44 Child abuse Behavioral intention model Education خسرو توکل 1 کارشناس ارشد پرستاری، دانشکده پرستاری، دانشگاه عفوم پزشکی اصفهان AUTHOR شکوفه عظیمی 2 استادیار دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان AUTHOR غلامرضا شریفی راد 3 مربی دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان AUTHOR عباس حسینی 4 AUTHOR
OTHERS_CITABLE فراوانی نسبی اختلالات طیف دوقطبی در متقاضیان طلاق مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره خانواده شهر اصفهان و رابطه آن با برخی از ویژگی‌های جمعیت‌شناختی Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin:0in; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;} چکیده مقدمه: در سالهای اخیر افزایش روزافزون طلاق برای خانواده‌ها و جامعه مشکلات زیادی ایجاد کرده است. بدیهی است شناسایی عواملی که باعث طلاق می‌شود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این پژوهش با هدف تعیین فراوانی نسبی اختلالات طیف دوقطبی در متقاضیان طلاق مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره خانواده و رابطه آن با برخی از ویژگی‌های جمعیت‌شناختی انجام شد. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر مطالعه‌ای توصیفی-تحلیلی از نوع مقطعی بود که بر روی افراد مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره خانواده شهر اصفهان که قصد طلاق داشتند، در زمستان 85 و بهار 86 انجام گرفت. با استفاده از نمونه‌‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای تصادفی 96 نفر از جامعه مورد پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسش‌نامه اختلالات خلقی (MDQ) بود که توسط مراجعین تکمیل شد. داده‌های جمع‌آوری شده به وسیله نرم‌افزار SPSS 13 با استفاده از آمار توصیفی، آزمون‌های χ 2 و Mann Whitney مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: از کل 96 نفری که وارد مطالعه شدند، 66 نفر زن (68 درصد) و 30 نفر مرد (31 درصد) بودند که 12 نفر از زنها (2/18 درصد) و 3 نفر از مردها (10 درصد) مبتلا به اختلالات طیف دوقطبی بودند و این اختلاف بین دو جنس معنی‌دار بود (031/0 = P). اختلاف معنی‌داری از نظر فراوانی نسبی این اختلالات در گروه‌‌های سنی (47/0 = P) و تحصیلاتی مختلف (025/0 = P) دیده نشد. همچنین این اختلال در افراد خانه‌دار شایع‌تر بود که این اختلاف نیز معنی‌دار بود (05/0 نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج به‌دست آمده یکی از عوامل مؤثر در ایجاد طلاق، بیماری‌های روانپزشکی و از جمله اختلالات طیف دوقطبی است و با انجام مشاوره قبل از ازدواج یا قبل از طلاق می‌توان آن را شناسایی و با درمان به موقع آن از رویداد طلاق که یکی از پیامدهای اختلالات طیف دوقطبی است، جلوگیری نمود. واژه‌های کلیدی: اختلالات طیف دوقطبی، طلاق، مراکز مشاوره خانواده، ویژگی‌های جمعیت‌شناختی http://rbs.mui.ac.ir/article-1-136-fa.pdf 2008-10-15 45 50 The relative frequency and socio-demographic correlates of bipolar spectrum disorders in divorced volunteers Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 st1:*{behavior:url(#ieooui) } /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin:0in; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;} Abstract Introduction: During the recent years, increasing rate of divorce, affects families and community. Identifying divorce risk factors seems to be very important. The aim of this study was to assess the frequency and some demographic correlates of mood Bipolar Spectrum Disorder (BSD) in volunteers of divorce referred to Family-Counseling Centers. Method and Materials: This was a descriptive-analytic study on divorced volunteers referred to family counseling centers of Isfahan in winter-spring 2007. The sample consisted of 96 volunteers selected through randomized cluster sampling. All participants were administered Mood Disorder Questionnaire (MDQ) as well as a demographic questionnaire. Data were analyzed by SPSS 13 software, using descriptive statistics, χ 2 and Mann-Whitney tests. Results: BSD was significantly more prevalent among females (p (p Conclusion: Our findings indicated that psychiatric disorders including BSD may have a role in divorce. Marriage and/or divorce counseling may serve as a means for recognizing BSD in consults. Hence, it may play a role in reducing the rate of divorce through patients' referral for appropriate specialized treatment. http://rbs.mui.ac.ir/article-1-136-en.pdf 2008-10-15 45 50 Bipolar spectrum disorders Divorce Family-counseling centers Demographic characteristics حمید افشار 1 کارشناس ارشد روانشناسی، مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان AUTHOR نسرین مسائلی 2 استادیار گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان AUTHOR مجید برکتین 3 پزشک عمومی، مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان AUTHOR فرزانه کیانی 4 AUTHOR
OTHERS_CITABLE رابطه اقدام به خودکشی و دوره‌های مختلف سیکل ماهیانه در زنان ارجاع شده به اورژانس مسمومین شهر اصفهان Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin:0in; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;} چکیده مقدمه: فزونی اقدام به خودکشی در زنان نسبت به مردان بارها گزارش شده است. ولی اطلاعات متناقضی در مورد رابطه خودکشی با سیکل ماهیانه مطرح می‌باشد. در بعضی مطالعات در فازهای مشخصی از سیکل ماهیانه در زنان این میزان بالاتر از فازهای دیگر و بالاتر از جمعیت عمومی است و در مطالعات دیگر این ارتباط قطعی نشده است. با توجه به نتایج ضد و نقیض به‌دست آمده از این مطالعات و با توجه به این‌که درمان‌های دارویی مناسب و اقدامات حمایتی ویژه، مثل توجه خاص به زنان در این دوران، می‌تواند خطر اقدام به خودکشی را کم کند، تدوین این مطالعه ضروری شناخته شد. مواد و روش‌ها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی (مقطعی) به ‌مدت شش ماه در سال 1384 بر روی 298 بیمار زن و دختر مراجعه‌کننده به اورژانس مسمومین بیمارستان نور و حضرت علی اصغر (ع) اصفهان انجام شد. نمونه‌گیری به‌صورت آسان بود و با جلب توافق بیماران از طریق تکمیل یک پرسش‌نامه خود ایفا، فاز سیکل ماهیانه بیمار در زمان اقدام به خودکشی مشخص شد. در نهایت داده‌های خام تحت نرم‌‌افزار SPSS 10 و با آزمون  k 2 مورد تحلیل قرار گرفت.  یافته‌ها: اکثر بیماران اقدام‌‌کننده به خودکشی در مرحله لوتئال بودند که با مراحل دیگر سیکل قاعدگی تفاوت معنی‌داری داشت (05/0 > P)؛ همچنین 62/0 افراد در دامنه سنین 25-15 سال قرار داشتند. روش اقدام در غالب موارد خود مسموم‌سازی با داروهای ضد افسردگی چند حلقه‌‌ای بود، اکثر اقدام‌کنندگان تحصیلات حدود دیپلم داشتند (50%). نتیجه‌گیری: حداکثر فراوانی اقدام به خودکشی در مرحله لوتئال در گروه مورد مطالعه، ضرورت اقدامات پیش‌گیرانه و حمایتی در این دوره را مورد تأکید قرار می‌دهد. واژه‌های کلیدی: خودکشی، سیکل ماهیانه، مرحله لوتئال http://rbs.mui.ac.ir/article-1-137-fa.pdf 2008-10-15 51 56 The relationship of suicide attempt and different phases of menstrual cycle in women referred to Isfahan Emergency Poisoning Center Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin:0in; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;} Abstract Introduction: The higher prevalence of suicidal attempts among women has been reported in a vast amount of scientific literatures; but contradictory findings have been reported about the different rates of such attempts in different menstural phases. Some studies have shown that suicidal attempts in women are more frequent in specific menstrual phases compared to other phases and to general population. Some other studies, however, have failed to duplicate such results. Regarding these controversies, this study was aimed to evaluate the existence of is any relationship between the suicidal attempts and different phases of menstrual cycle. Material and methods: This was a descriptive study carried out on 298 suicide-attempted females referred to Isfahan Noor and Ali Asghar poisoning emergency center in 2005. They were selected through convenient sampling and were administered questionnaires to assess the menstrual phase at the time of suicidal attempt. Data was analyzed by SPSS 10 software using χ 2 test. Results: Most of the suicide-attempted women were in the luteal phase. There was a significant difference between the frequency of this phase and the other phases at the time of attempt (p Conclusion: Suicidal attempts in females may be more frequent during luteal phase. For preventing suicide, more supportive and evaluative methods should be considered during this high-risk phase. http://rbs.mui.ac.ir/article-1-137-en.pdf 2008-10-15 51 56 Suicide Menstrual cycle Luthal phase سید غفور موسوی 1 دستیار روانپزشکی، بیمارستان خورشید اصفهان AUTHOR آناهیتا کوچکی 2 پزشک عمومی، مرکز تحقیقات علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان AUTHOR وحید باطنی 3 فلوشیپ نازایی، استادیار زنان و نازایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان AUTHOR فرحناز مردانیان 4 AUTHOR
OTHERS_CITABLE تأثیر فاصله و حذف نشانه‌های بینایی و چرخش سیستم آزمایشی بر جهت‌یابی فضایی موش‌های آلبینوس Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin:0in; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;} چکیده مقدمه: توانمندی‌های فضایی در انسان و اکثر حیوانات برای حفظ بقا ضروری است. هدف از این تحقیق بررسی تأثیر فاصله نشانه‌های بینایی و چرخش سیستم آزمایشی آن بر جهت‌گیری فضایی موش‌های آلبینوس است. مواد و روش‌ها: این آزمایش با استفاده از یک سیستم ماز آبی ساده و تعداد 25 موش آلبینوس 2تا 3 ماهه در سه گروه آزمایشی (گروه اول، با نشانه‌های بینایی دور؛ گروه دوم، با نشانه‌های بینایی نزدیک؛  گروه سوم، بدون نشانه‌های بینایی) در آزمایشگاه جانوری گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان انجام شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس ANOVA و آزمون t مستقل با کمک نرم‌افزار SPSS12 صورت پذیرفته است. یافته‌ها: گروه آزمایشی با نشانه‌های بینایی دور از هر دو نوع اطلاعات محیط محوری بر پایه اطلاعات بینایی و خود محوری بر پایه اطلاعات دهلیزی استفاده نموده، در صورتی‌که در دو گروه آزمایشی دیگر جهت‌گیری و مکان‌یابی بر پایه یکی از این دو نوع اطلاعات بوده است. نتیجه‌گیری: یافته‌های مطالعه نشان می‌دهد که نشانه‌های بینایی، صرف‌نظر از فاصله‌شان در توانایی جهت‌یابی فضایی موش‌ها، اهمیت زیادی دارد. این جانوران می‌‌توانند از استراتژی‌های متفاوتی برای جهت‌یابی استفاده کنند، اما در صورت دسترسی به نشانه‌های بینایی،آنها همیشه نسبت به سایر اطلاعات حسی از ارجحیت برخوردارند. واژه‌ها ی کلیدی: نشانه‌های بینایی، ساختار هندسی، مکان‌یابی، موش آلبینوس http://rbs.mui.ac.ir/article-1-130-fa.pdf 2008-10-15 57 67 Effects of visual cues and their elimination and the rotation of the experimental system on the spatial orientation in Albinos rats Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin:0in; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;} Abstract Introduction: Spatial orientation abilities serve the human and most animals as a basic means for survival. This study was designed to examine the role of visual cues and the rotation of the experimental system on the spatial orientation in Albinos rats. Material and Methods: A simple water maze was used to examine the spatial orientation. Twenty five rats aged 2-3 months were distributed into three groups: 8 rates in the first group with distant visual cues, 8 rats in the second group with near visual cues and 9 rats without any visual cues. Experimental investigations were carried out at animal laboratory of Khorasgan Islamic Azad University. Data was analyzed using ANOVA and t independent tests by SPSS 12 soft ware. Results: Experimental group with distant visual cues used both types of information, namely: exocentric information based on visual cues and egocentric information based on vestibular sense. But in the two other groups, localization and orientation were based on only one of the two mentioned types of information. Conclusion: Regardless of the distances, the visual cues are very important for spatial orientation abilities in rats. The study also showed that these animals use different strategies for orientation; but if the visual cues are available, they always dominate other kinds of sensory information. http://rbs.mui.ac.ir/article-1-130-en.pdf 2008-10-15 57 67 Visual cues geometrical structure orientation Albinos rats فریده قائمی 1 کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، اصفهان AUTHOR سید محمد‌رضا صمصام شریعت 2 دانشجوی کارشناس روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، اصفهان AUTHOR کیمیا آصف وزیری 3 استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، اصفهان AUTHOR سید حمید آتش‌‌‌پور 4 مربی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان AUTHOR دلارام بلوچی 5 AUTHOR