@article{ author = {محمودیقهساره, ملیحه and نورانیپور, رحمت اله and صالحصدقپور, بهرام}, title = {Prediction of identity statuses in high school female / male students which relate with other sex friend based in their demographic and psychological characters in Tehran city}, abstract ={Aim and Background: Achieve coherent identity is effective in many dimensions of life&nbsp; and many factors are effective in it . for this ,&nbsp; Study&nbsp; about&nbsp; effective&nbsp; factors at&nbsp; identity status&nbsp; in students is necessary and aim of this study&nbsp; is Prediction of identity statuses in high school female / male students which relate with other sex friend based in&nbsp; their demographic and psychological characters in Tehran city. Method and Materials: The design of research was crossection with correlational method in population of high school students that was studying in 1385 in Tehran city that ralate with other sex&nbsp; friend . The sample&nbsp; in this study contained 200 students (101 males and 99 females ) that they choosed by avalailable sampling . Data achived with 2 quastionaire: Extended Objective Measure Ego Identity Status and&nbsp; Sternberg love scale and analysed their with descriptive and inferential statistic (multiple analyses of regression) . Findings: The results showed for achieved identity any of variables didn&rsquo;t show meaningful relationship. Gender variable with moratorium identity&nbsp; ( P<0/01 , F=13/857) , birthday, passion intimacy and gender variables with&nbsp; foreclosure identity, ( P< 0/01 , F= 4/595) intimacy and passion variables with&nbsp; diffusion identity were&nbsp; meaningful ( P< 0/01 , F= 16/648). Conclusions: The results showed, some of demographic and psychological characters are effective in identity statuses}, Keywords = {identity status , high school students , other sex friend , psychological and demographic character and gender&,nbsp}, volume = {7}, Number = {2}, pages = {0-0}, publisher = {Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {پیش‌بینی پایگاه‌های هویتی دانش‌آموزان دبیرستانی دختر و پسر مرتبط با غیر همجنس بر اساس پاره‌ای از ویژگی‌های دموگرافیک و روان‌شناختی آن‌ها در شهر تهران}, abstract_fa ={زمینه و هدف : کسب هویت منسجم در زمینه‌های مختلف زندگی مؤثر است و عوامل متعددی نیز در آن دخیل هستند. به این دلیل بررسی عوامل مؤثر بر پایگاه‌های هویتی در دانش‌آموزان، ضروری به نظر می‌رسد و هدف این پژوهش پیش‌بینی پایگاه‌های هویتی دانش‌آموزان دبیرستانی دختر و پسر مرتبط با غیر همجنس بر اساس پاره‌ای از ویژگی‌های دموگرافیک و روان‌شناختی آن‌ها بود. مواد و روش‌ها: طرح تحقیق از نوع مقطعی و با روش همبستگی بود که در جامعه دانش‌آموزان دختر و پسر دبیرستانی مشغول به تحصیل در سال 1385 در شهر تهران که با غیر همجنس خود ارتباط داشتند، انجام شد. نمونه این پژوهش شامل 200 دانش‌آموز دبیرستانی (101 دانش‌آموز پسر و 99 دانش‌آموز دختر) بود که از طریق روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب گردید. اطلاعات با استفاده از دومین پرسش‌نامه گسترش یافته سنجش عینی منزلت هویت من و پرسش‌نامه مقیاس عشق اشترنبرگ به دست آمد و با روش‌های آماری توصیفی و استنباطی (تحلیل رگرسیون چند متغیری) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد هیچ یک از متغیرهای تحقیق با پایگاه هویت یافته، رابطه معنی‌دار نداشت. متغیر جنسیت با پایگاه در حال هویت‌ یابی (857/13 =F ، 01/0 > P)، متغیرهای ترتیب تولد، هیجان، صمیمیت و جنسیت با پایگاه هویت زودرس (595/4 =F ، 01/0(P < &nbsp;و متغیرهای صمیمیت و هیجان با پایگاه هویت سردرگم رابطه معنی‌داری داشتند (648/16 = F، 01/0 P <). نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج به دست آمده، می‌توان گفت که رشد هیجانی مطلوب فرد با تشکیل هویت وی مرتبط است. پس توجه به تمام ابعاد رشد از جمله رشد اجتماعی&ndash; هیجانی در کنار رشد عقلی و جسمانی می‌تواند هدف مربیان تعلیم و تربیت قرار گیرد. واژه‌های کلیدی: پایگاه هویتی، دانش‌آموز دبیرستانی، رابطه با غیر همجنس، ویژگی دموگرافیک، ویژگی روان‌شناختی، جنسیت}, keywords_fa = {}, url = {http://rbs.mui.ac.ir/article-1-162-en.html}, eprint = {http://rbs.mui.ac.ir/article-1-162-en.pdf}, journal = {Journal of Research in Behavioural Sciences}, issn = {1735-2029}, eissn = {2008-8248}, year = {2010} } @article{ author = {آقایی, اصغر and جلالی, داریوش and امینزاده, مجتبی}, title = {Comparing Efficacy of Group Cognitive- Behavioral Psychotherapy, Fluoxetine and Hypiran in Treatment of Depression in Women}, abstract ={Aim and Background: There are various methods for treatment of depression. This study was aimed to examine and compare the efficacy of three therapeutic techniques namely group cognitive-behavioral psychotherapy, drug therapy with fluoxetin and drug- therapy with the herbal medicine named hypiran in treatment of depression in women. Method and Materials: In an experimental study, a total number of 45 female patients with major depression were randomly selected. They had been already screened with the depression-measurement questionnaire and further diagnosed by a psychiatrist to suffer from major depression.&nbsp; Patients&nbsp; were assigned to three experimental groups namely cognitive- behavioral , Fluoxetin and Hypiran groups. The three groups were assessed both before and after the intervention, and&nbsp; after the follow up period as well. Data were analyzied using one-way ANOVA, ANCOVA and post- hoc tests. Findings: Comparing changes in the mean scores, there was found significant differences between the efficacy of the three therapeutic techniques (P < 0.01). Schefe&rsquo;s test also revealed that group cognitive behavioral therapy was more effective than Hypiran (P < 0.01). The follow-up assessments showed that the efficacy of the therapeutic techniques were still in force even after 100 days. Of course significant differences were found between the perseverance of efficacies of the different therapeutic techniques (P < 0.01). Conclusions: All the three mentioned therapeutic techniques were proved effective in treatment of depression. Cognitive-behavioral psychotherapy was found to be more effctive than hypiran in the post intervention phase and than the both other techniques in the follow-up assessment.}, Keywords = {Major Depression, women, group cognitive-behavioral therapy, Fluoxetin, Hypiran.}, volume = {7}, Number = {2}, pages = {0-0}, publisher = {Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {مقایسه اثر بخشی درمان گروهی شناختی- رفتاری، فلوکستین و هایپیران در کاهش شدت علایم افسردگی اساسی زنان}, abstract_fa ={زمینه و هدف : روش‌های متنوعی جهت درمان افسردگی وجود دارد. این مطالعه با هدف مقایسه اثر بخشی سه روش روان درمانی گروهی شناختی- رفتاری، داروی ضد افسردگی فلوکستین و داروی گیاهی هایپیران در درمان افسردگی زنان انجام شده است. مواد و روش‌ها: این مطالعه به روش آزمایشی و با انتخاب تصادفی 45 آزمودنی زن، که با پرسش‌نامه سنجش میزان افسردگی و بر اساس ملاک‌های DSM- IV توسط روان‌پزشک مورد ارزیابی قرار گرفتند، انجام شد. نمونه‌های تشخیص‌گذاری شده به عنوان افسرده اساسی، در سه گروه آزمایش گمارده شدند؛ گروه تحت درمان گروهی شناختی- رفتاری، گروه تحت درمان با داروی فلوکستین و گروه تحت درمان با داروی گیاهی هایپیران. نمرات قبل و بعد از مداخله و مرحله پیگیری در هر سه گروه جمع‌آوری گردید و با استفاده از آزمون‌های آماری کواریانس، واریانس یک‌راهه و آزمون‌های تعقیبی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: مقایسه میانگین‌ها نشان داد که بین میزان اثر بخشی سه روش درمانی با یکدیگر تفاوت معنی‌دار وجود دارد (01/0 P <). نتایج آزمون شفه نیز بیانگر آن بود که درمان گروهی شناختی- رفتاری از هایپیران مؤثرتر است، در حالی که بین اثر بخشی درمان گروهی شناختی- رفتاری با فلوکستین و فلوکستین با هایپیران تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد (05/0 P >). پایداری نتایج درمان در مطالعه پیگیری نیز تأیید شد، البته بین میزان پایداری روش‌های درمانی تفاوت معنی‌دار مشاهده شد (01/0 P <). نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش مؤید اثر بخشی سه روش درمان افسردگی بودند. به خصوص برتری درمان گروهی شناختی- رفتاری در مقایسه با هایپیران در مرحله پس‌آزمون و نسبت به فلوکستین و هایپیران در مرحله پیگیری تأیید شد. واژه‌های کلیدی: افسردگی اساسی، زنان، درمان گروهی شناختی- رفتاری، فلوکستین، هایپیران.}, keywords_fa = {}, url = {http://rbs.mui.ac.ir/article-1-161-en.html}, eprint = {http://rbs.mui.ac.ir/article-1-161-en.pdf}, journal = {Journal of Research in Behavioural Sciences}, issn = {1735-2029}, eissn = {2008-8248}, year = {2010} } @article{ author = {نعامی, عبدالزهرا and ارشدی, نسرین and غفوریورنوسفادرانی, محمدرضا}, title = {The relationship between perceived psychological climate of the organization with job control in Employees of Snowa Industrial Factory in Isfahan}, abstract ={Aim and Background: Psychological climate perceptions have received considerable attention in the organizational literature and have been used to predict a variety of important individual and organizational outcomes such as job satisfaction, burnout, job involvement, organizational citizenship behavior, psychological empowerment, job control and job performance. The aim of this study was to investigate relationships between perceived psychological climate with job control. Method and Materials: In a cross-sectional correlative study, a sample of 459 employees were selected through simple random sampling from the Snowa industrial factory whole staff. The instruments used in the study included psychological climate questionnaire and job control questionnaire. The validities of both questionnaires were confirmed by confirmatory factor analyses and the reliabilities of the two questionnaires were confirmed measuring the Cronbach&rsquo;s Alpha. Data were analyzed using pearson correlation coefficient and stepwise regression analysis. Findings: The results showed significant relationships (P < 0.01) between all of the psychological climate components (autonomy, cohesion, trust, pressure, support, recognition, fairness and innovation) with job control. The results of the stepwise regression analyses showed that the components of autonomy, support, cohesion and innovation have significant predictive power for predicting job control and its domains. Conclusions: This study describes a process through which employees&rsquo; perceptions of work environment (psychological climate) can predict their job control. This research shows how an environment that is perceived as psychologically safe and meaningful by employees is related to greater job control in the organization.}, Keywords = {Psychological climate, Job control, timing control, method control, production responsibility.}, volume = {7}, Number = {2}, pages = {0-0}, publisher = {Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {رابطه جو روان‌شناختی ادراک شده سازمانی با کنترل شغلی در کارکنان کارخانه صنعتی اِسنوا در اصفهان}, abstract_fa ={زمینه و هدف : ادراکات جو روان‌شناختی توجه به نسبت زیادی را در متون پژوهش سازمانی به خود جلب نموده است. پژوهشگران روابطی را بین جو روان‌شناختی و پیامدهایی از قبیل خشنودی شغلی، فرسودگی، دلبستگی شغلی، رفتار مدنی سازمانی، توانمند سازی روان‌شناختی، کنترل شغلی و عملکرد شغلی گزارش داده‌اند. این پژوهش با هدف بررسی رابطه جو روان‌شناختی با کنترل شغلی به مرحله اجرا در آمد. مواد و روش‌ها: این پژوهش مقطعی به روش همبستگی انجام شد. به این منظور از کارکنان کارخانه صنعتی اِسنوا 459 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و توسط پرسش‌نامه جو روان‌شناختی و کنترل شغلی مورد ارزیابی قرار گرفتند. شواهد مربوط به روایی پرسش‌نامه‌ها با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی و شواهد مربوط به پایایی آن‌ها با استفاده از روش آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت که هر دو در حد قابل قبولی بودند. داده‌ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون همزمان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج به دست آمده حاکی است بین مؤلفه‌های جو روان‌شناختی (استقلال، انسجام، اعتماد، فشار، حمایت، قدردانی، انصاف و نوآوری) با کنترل شغلی و حیطه‌های آن رابطه معنی‌دار (01/0 > P) وجود دارد. نتایج رگرسیون همزمان نیز نشان داد که مؤلفه‌های استقلال، حمایت، انسجام و نوآوری مهم‌ترین مؤلفه‌های پیش‌بینی کننده کنترل شغلی و حیطه‌های آن بوده‌ است. نتیجه‌گیری: این مطالعه فرایندی را توصیف می‌نماید که به واسطه آن ادراکات کارکنان از محیط کار (جو روان‌شناختی) قادر به پیش‌بینی کنترل شغلی آنان می‌باشد. این پژوهش نشان داد که محیطی که توسط کارکنان از جهت روان‌شناختی ایمن و معنی‌دار ادراک گردد، با کنترل شغلی بیشتر در هنگام کار رابطه دارد.&nbsp; واژه‌های کلیدی: جو روان‌شناختی، کنترل شغلی، کنترل زمان، کنترل روش، مسؤولیت تولید.}, keywords_fa = {}, url = {http://rbs.mui.ac.ir/article-1-160-en.html}, eprint = {http://rbs.mui.ac.ir/article-1-160-en.pdf}, journal = {Journal of Research in Behavioural Sciences}, issn = {1735-2029}, eissn = {2008-8248}, year = {2010} } @article{ author = {امیدی, عبدالله and محمدخانی, پروانه and دولتشاهی, بهروز and پورشهباز, عباس}, title = {Efficacy of Mindfulness Based Cognitive Therapy and Traditional Cognitive Behavior Therapy in reduction of memory over generalization inpatients with Major Depressive Disorder in 2007}, abstract ={Aim and Background: Efficacy of Mindfulness Based Cognitive Therapy and Traditional Cognitive Behavior Therapy in reduction of over generality in autobiographical memory test of patients with Major Depressive Disorder in 2007 is considered in this study. Method and Materials: This clinical-experimental study was carried out on 90 patients randomly selected from 160 cases refering to Tehran University Consulting Centers, Shahed University and Saba Rehabilitation Clinic and met DSM-IV criteria for Major Depressive Disorder. They were divided into 3 equal groups including CBT (Cognitive Behavior Therapy), MBCT (Mindfulness Based Cognitive Therapy)] with CBT, and TAU (Treatment As Usual). The first and second groups received psychological treatment while the third ones received medications. They were between 18 and 45 years old with two depression episodes and evaluated through the Structured Clinical Interview for DSM- IV (SCID) and self&ndash;report by Beck Depression Inventory II (BDI-II), in two pre and post tests. Data were analyzed by Co-variance analysis. Findings: MBCT with CBT group have significantly increased specific and categorical memory and combined and CBT groups decreased depression symptoms. Conclusions: Elements from MBCT and CBT in comparison to CBT made was more effective in Autobiographical memory test specifity.}, Keywords = {Mindfulness Based Cognitive Therapy, Major Depressive Disorder, Cognitive-Behavior Therapy, Autobiographical memory test, over generality.}, volume = {7}, Number = {2}, pages = {0-0}, publisher = {Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {اثر بخشی درمان ترکیبی حضور ذهن مبتنی بر درمان شناختی و درمان رفتاری - شناختی بر کاهش تعمیم پذیری بیش از حد حافظه بیماران مبتلا به اختلال افسردگی اساسی}, abstract_fa ={زمینه و هدف : افراد افسرده در پیگردی رویدادهای خاص از حافظه دچار مشکل هستند و بیشتر به اطلاعات کلی‌تر می‌پردازند. این مطالعه به ارزیابی اثر بخشی ترکیب روش حضور ذهن مبتنی بر درمان شناختی و درمان رفتاری- شناختی سنتی در کاهش تعمیم پذیری بیش از حد بیماران دارای اختلال افسردگی در سال 1387 انجام شد. مواد و روش‌ها: این مطالعه به روش کار آزمایی بالینی با انتخاب تصادفی انجام شد. از بین بیماران مراکز مشاوره دانشگاه تهران، دانشگاه شاهد و کلینیک توان‌بخشی صبا تعداد 90 بیمار از بین 160 پرونده فعال روان‌پزشکی به طور تصادفی ساده با معیارهای تشخیصی DSM-IV، که برای اختلال افسردگی اساسی تحت درمان بودند، انتخاب شدند. سپس بیماران به طور تصادفی به سه گروه 30 نفره شامل گروه ترکیبی، درمان رفتاری- شناختی و درمان متداول (TAU) تقسیم شدند. در دو مرحله پیش آزمون و پس‌آزمون با استفاده از مصاحبه بالینی ساختار یافته برای DSM-IV، آزمون حافظه سرگذشتی و آزمون بک II ارزیابی شد. نتایج به دست آمده با تحلیل کوواریانس و آزمون‌های تعقیبی مورد بررسی قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد درمان ترکیبی اثر معنی‌داری در افزایش حافظه اختصاصی و مقوله‌ای داشت، به عبارت دیگر بیماران این گروه تعمیم پذیری کمتری در فراخوانی خاطرات از حافظه نشان دادند. همچنین درمان‌های ترکیبی و CBT کاهش معنی‌داری را در نمرات بک II در طول مطالعه باعث می‌شدند. نتیجه‌گیری: نتایج بیانگر آن است که عناصری از درمان شناختی- رفتاری در ترکیب با روش حضور ذهن مبتنی بر درمان شناختی می‌تواند در پردازش اطلاعات حافظه سرگذشتی و میزان افسردگی بیماران مبتلا به افسردگی اساسی مفید باشد. واژه‌های کلیدی: حضور ذهن مبتنی بر درمان شناختی، درمان رفتاری- شناختی، اختلال افسردگی اساسی، تعمیم پذیری بیش از حد، حافظه سرگذشتی.}, keywords_fa = {}, url = {http://rbs.mui.ac.ir/article-1-159-en.html}, eprint = {http://rbs.mui.ac.ir/article-1-159-en.pdf}, journal = {Journal of Research in Behavioural Sciences}, issn = {1735-2029}, eissn = {2008-8248}, year = {2010} } @article{ author = {غفوریورنوسفادرانی, محمدرضا and گل‌پرور, محسن and مهدی‌زادگان, ایران}, title = {A study of Attachment Styles and religious attitudes as predictors of success or failure of marital relationship}, abstract ={Aim and Background: This study was aimed to investigate the possibility of predicting success or failure in marital relationships according to adult attachment styles and religious attitudes. Method and Materials: This was a case-control study. The sample consisted of 49 divorce-seeking and 52 intact couples. The divorce-seeking and intact couples were respectively selected through convenient and cluster randomized sampling methods. All couples were evaluated by Shaver- Hazan&rsquo;s Adult Attachment Inventory and Azarbayejani&rsquo;s Religious Orientation Questionnaire. Data were analyzed using descriptive statistics as well as discriminate analysis . Findings: The results confirmed that secure attachment style and religious attitudes have the power to predict success of the marital relationship. The results confirmed the detailed model presented in this study. Conclusions: Findings revealed the fact that success or failure in marital relationship can be predicted by the variables of adult attachment and religious attitudes. The results of the prediction shows that when the couples have higher secure attachment style and lower avoidant and ambivalent attachment styles and also have firmer religious attitudes, the probability of success&nbsp; in their marital relationship will be higher.}, Keywords = {attachment styles, religious attitudes, success of marital relationship, failure of marital relationship, divorce.}, volume = {7}, Number = {2}, pages = {0-0}, publisher = {Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {سبک‌های دلبستگی و نگرش‌های مذهبی به عنوان پیش‌بین‌‌های موفقیت و شکست رابطه زناشویی}, abstract_fa ={زمینه و هدف : این پژوهش با هدف بررسی امکان پیش‌بینی موفقیت و شکست رابطه زناشویی در زوج‌های متقاضی طلاق و عادی با استفاده از سبک‌های دلبستگی بزرگسالی و نگرش‌های مذهبی انجام گرفته است. مواد و روش‌ها: این پژوهش به روش مورد- شاهد طراحی شد. نمونه شامل 49 زوج (98 نفر) متقاضی طلاق و 52 زوج (104 نفر) عادی بود. در این پژوهش برای انتخاب نمونه طلاق از جامعه زوج‌های متقاضی طلاق به روش نمونه در دسترس و برای انتخاب نمونه عادی از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای- تصادفی استفاده شد. همه زوج‌ها به وسیله پرسش‌نامه سبک‌های دلبستگی بزرگسالی Hazan و Shaver و پرسش‌نامه جهت‌گیری مذهبی آذربایجانی مورد سنجش قرار گرفتند. در این پژوهش برای تحلیل داده‌ها علاوه بر روش آمار توصیفی، روش تحلیل ممیز به کار بسته شد. یافته‌ها: نتایج به دست آمده، فرضیه پژوهش را مبنی بر توان پیش‌بینی سبک دلبستگی ایمن، عقاید و اخلاق در پیش‌بینی موفقیت رابطه زناشویی تأیید کردند. این نتایج الگوی ارایه شده در این پژوهش را با جزئیات آن مورد تأیید قرار داد. نتیجه‌گیری: یافته‌های این پژوهش مؤید این است که موفقیت و شکست در رابطه زناشویی را می‌توان از طریق متغیرهای سبک دلبستگی و نگرش‌های مذهبی پیش‌بینی نمود؛ هر چه زوجین دارای سبک دلبستگی ایمن بالاتر و سبک‌های دلبستگی اجتنابی و دوسوگرای پایین‌تری باشند و همچنین از نظر نگرش‌های مذهبی در سطح بالاتری باشند، احتمال موفقیت در رابطه زناشویی آن‌ها بالاتر است. واژه‌های کلیدی: سبک‌های دلبستگی، نگرش مذهبی، موفقیت رابطه زناشویی، شکست رابطه زناشویی، طلاق.}, keywords_fa = {}, url = {http://rbs.mui.ac.ir/article-1-158-en.html}, eprint = {http://rbs.mui.ac.ir/article-1-158-en.pdf}, journal = {Journal of Research in Behavioural Sciences}, issn = {1735-2029}, eissn = {2008-8248}, year = {2010} } @article{ author = {حیدری, محمود and خداپناهی, محمد کریم and دهقانی, محسن}, title = {Psychometric examination of self-handicapping scale (SHS)}, abstract ={Aim and Background: Self-handicapping has been defined as a strategic manipulation of a situation in a way that an individual can claim that obstacles to his/her performance account for a possible failure. Research has shown that some people behave in a way to create impediments to successful achievement, especially when this is important to them. To the best knowledge of authors only one validated scale is developed for measurement of this behavior and that its psychometric properties have not been examined in Iran. As such, the aim of this study is to introduce the scale and evaluate its psychometric properties. Method and Materials: This research is a descriptive-correlational study with a cluster random sample of 650 undergraduate students from Shahid Beheshti University. Original SH scale (25 items) and Rosenberg Self-esteem Inventory (10 items) were administered. Collected data were analyzed using Pearson correlation, Chronbach Alpha, and exploratory factor analysis. Findings: Exploratory factor analysis supported a 3-factor (23 items from 25 original items) solution named as &quot;negative mood&quot; (NM), &quot;effort&quot; (E), and &quot;excuse making&quot; (EM). Base on the theory, sum score of &quot;negative mood&quot; & recoded &quot;effort&quot; composes behavioral self-handicapping, and sum score of &quot;negative mood&quot; and &quot;excuse making&quot; reflexes claimed self-handicapping. Chronbach&rsquo;s Alpha for the factors ranged from 0.60 to 0.72 and was 0.77 for the total scoreale. Test retest reliability was 0.84, supporting the reliability of the scale. Correlation between self-handicapping & self-esteem inventory was found to be -0.54 which provides further support for the validity of the scale. Conclusions: A 23-item self-handicapping scale was psychometrically evaluated in a student population. This version of the scale called &quot;SHS-IR&quot;, shows satisfactory psychometric properties. Further research is needed to examine its application in different populations.}, Keywords = {self-handicapping scale, behavioral self-handicapping, claimed self-handicapping, Psychometric properties.}, volume = {7}, Number = {2}, pages = {0-0}, publisher = {Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس خودناتوان‌سازی}, abstract_fa ={زمینه و هدف : خودناتوان‌سازی به عنوان راهبردی تعریف می‌شود که فرد برای توجیه شکست احتمالی خود با دست‌کاری، موقعیت عذری ایجاد می‌کند. پژوهش‌ها نشان داده‌اند این رفتار در موقعیت‌هایی که برای فرد مهم است، مانعی برای موفقیت می‌شود. ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس خودناتوان‌سازی تاکنون در ایران مورد بررسی دقیق قرار نگرفته است. هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس مذکور بود. مواد و روش‌ها: طرح پژوهش از نوع توصیفی (همبستگی) بود که در یک نمونه 650 نفری از دانشجویان کارشناسی دانشگاه که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شده بودند، اجرا گردید. ابزار پژوهش، نسخه اصلی مقیاس خودناتوان‌سازی (25 ماده‌ای) و سیاهه عزت نفس روزنبرگ بود. داده‌های جمع‌آوری شده با روش‌های تحلیل عاملی اکتشافی، آلفای کرونباخ و ضریب همبستگی پیرسن مورد بررسی قرار گرفت. یافته‌ها: تحلیل عاملی اکتشافی داده‌ها نشان داد که 23 ماده از مقیاس بر روی سه عامل &quot;خلق منفی&quot;، &quot;تلاش&quot;، و&quot;عذرتراشی&quot; بار می‌شوند. بر اساس نظریه، جمع نمره خلق منفی با نمره معکوس تلاش نشان دهنده خودناتوان‌سازی رفتاری و جمع نمره خلق منفی با عذرتراشی نشان دهنده خودناتوان‌سازی ادعایی است. آلفای کرونباخ عوامل از 6/0 تا 72/0 و برای کل مقیاس 77/0 می‌باشد. ضریب پایایی 84/0 است که نشان دهنده پایایی مقیاس خودناتوان‌سازی است. همچنین ضریب همبستگی نمره خودناتوان‌سازی با نمره عزت نفس 54/0- می‌باشدکه نشان دهنده روایی توافقی مقیاس مذکور است. نتیجه‌گیری: مقیاس فارسی 23 ماده‌ای خودناتوان‌سازی، اعتبار و روایی مناسبی دارد و برای سنجش خودناتوان‌سازی معتبر است. پیشنهاد می‌شود ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس مذکور در نمونه‌های غیر دانشجویی نیز بررسی شود. واژه‌های کلیدی: مقیاس خودناتوان‌سازی، خودناتوان‌سازی رفتاری، خودناتوان‌سازی ادعایی، ویژگی‌های روان‌سنجی. &nbsp;}, keywords_fa = {}, url = {http://rbs.mui.ac.ir/article-1-157-en.html}, eprint = {http://rbs.mui.ac.ir/article-1-157-en.pdf}, journal = {Journal of Research in Behavioural Sciences}, issn = {1735-2029}, eissn = {2008-8248}, year = {2010} } @article{ author = {ضیایی, مریم and خداپناهی, محمد کریم and حیدری, محمود and کشوری, فاطمه}, title = {Effect of Emotion Manipulation on Reaction Times in Personal and Impersonal Moral Judgments}, abstract ={Background and Aim: Moral psychology studies investigate cognitive and emotional systems involved in moral judgments. This research also examines the effect of emotion manipulation on reaction times to moral dilemmas. Method and Materials: This was a causal relational study executed on eighty five randomly selected 18-25 year old students from Shahid Beheshti University. To investigate moral judgment, 2 personal and impersonal moral dilemmas were administered and for emotion manipulation, 3 groups of neutral, positive and negative valence pictures were applied. This research was performed in 3 stages to evaluate moral judgment and 2 stages for emotion manipulation. To examine the results, ANOVA was done. Findings: The results showed significant differences in reaction times to personal moral dilemmas between the first and the third stages as well as between the first and the fifth ones. However, such differences were not significant for impersonal dilemmas. In addition, results revealed out that negative emotion induction, increases the reaction times toward moral dilemmas. Conclusion: It seems that the effect of environmental factors on decision making especially moral decision making is related to the kind of emotion inducted and also kinds of cognitive or emotional decisions.}, Keywords = {Personal Moral Dilemmas, Impersonal Moral Dilemmas, Emotion Induction, Utilitarian responses}, volume = {7}, Number = {2}, pages = {0-0}, publisher = {Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {بررسی تأثیر القای هیجانی بر سرعت قضاوت‌های اخلاقی شخصی و غیر شخصی}, abstract_fa ={زمینه و هدف : مطالعات در حیطه روان‌شناسی اخلاق به دنبال یافتن سیستم‌های شناختی و هیجانی تعیین کننده در قضاوت اخلاقی هستند. هدف این پژوهش نیز تعیین تأثیر القای هیجانی بر زمان پاسخ به داستان‌های اخلاقی بود. مواد و روش‌ها: مطالعه انجام شده از نوع علی- مقایسه‌ای بود و بر روی 85 نفر دانشجوی 25-18 ساله مقطع کارشناسی دانشگاه شهید بهشتی، که به روش تصادفی ساده انتخاب شده بودند، انجام شد. به منظور سنجش قضاوت اخلاقی از 2 داستان شخصی و غیر شخصی و به منظور القای هیجانی از سه دسته تصاویر با بار هیجانی مثبت، منفی و خنثی استفاده شد. این پژوهش در 5 مرحله، 3 مرحله جهت سنجش قضاوت اخلاقی و 2 مرحله جهت القای هیجانی، انجام گرفت. سپس یافته‌ها با آزمون واریانس با اندازهگیری مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: داده‌های به دست آمده نشان داد که تفاوت زمان واکنش به داستان‌های شخصی در مرحله اول و سوم (01/0 P <) و همچنین مرحله اول و پنجم (026/0 P <) معنی‌دار بود، اما این تفاوت در مورد داستان‌های غیر شخصی معنی‌دار نمی‌باشد. همچنین یافته‌ها بیانگر افزایش میانگین زمان واکنش به داستان‌های قضاوت اخلاقی پس از القای هیجانی منفی است. نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد که تأثیر عوامل محیطی بر تصمیم‌ گیری‌ها به خصوص تصمیم‌ گیری‌های اخلاقی به نوع هیجان‌های القاء شده و جنس تصمیم‌ گیری‌های هیجانی و شناختی بستگی دارد. واژه‌های کلیدی: داستان‌های اخلاقی شخصی و غیر شخصی، قضاوت اخلاقی، القای هیجانی، پاسخ‌های سودگرایانه، دانشجو}, keywords_fa = {}, url = {http://rbs.mui.ac.ir/article-1-156-en.html}, eprint = {http://rbs.mui.ac.ir/article-1-156-en.pdf}, journal = {Journal of Research in Behavioural Sciences}, issn = {1735-2029}, eissn = {2008-8248}, year = {2010} } @article{ author = {حبیبیعسگرآباد, مجتبی and رشیدی, ابوالفضل and متولی‌پور, عباس}, title = {Parenting Stress in Mothers of Exceptional Children versus those of Normal Children}, abstract ={Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 Aim and Background: This study was conducted to compare the parenting stress in exceptional children&rsquo;s mothers (ECMs) and normal children&rsquo;s mothers (NCMs). Method and Materials: A total number of 738 mothers were enrolled in a retrospective comparative causal relationship study. They were mothers of 7 to 12 year old boy students (386 normal students and 352 exceptional ones) who had been selected through randomized multi-stage cluster sampling in Qom city primary schools. Data were collected using Abedin`s Parenting Stress Index (short form) and analysed by multivariate analysis of variance (MANOVA). Findings: Mean total score of Parenting stress in ECMs was significantly higher than that of NCMs. Considering the subscales, ECMs had significantly higher scores on subscales of parental distress, parent-child dysfunctional interaction and difficult child characteristics when compared with NCMs. Conclusions: ECMs experience higher levels of parenting stress than NCMs do.}, Keywords = {Stress, Parenting, Mothers, Normal Child, Exceptional Child.}, volume = {7}, Number = {2}, pages = {0-0}, publisher = {Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {مقایسه تنیدگی فرزند پروری مادران کودکان پسر عادی و استثنایی}, abstract_fa ={Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 زمینه و هدف : هدف از پژوهش انجام شده بررسی مقایسه‌ای تنیدگی فرزند پروری مادران کودکان پسر استثنایی و عادی بود. مواد و روش‌ها: نمونه‌گیری در این پژوهش از مادران دانش‌آموزان پسر عادی (386 نفر) و استثنایی (352 نفر) 7 تا 12 سال مدارس شهر قم بود که به روش خوشه‌ای چند مرحله‌ای انجام شد. این تحقیق به روش علّی &ndash; مقایسه‌ای یا پس رویدادی طراحی شد. داده‌های پژوهش حاضر شامل فرم کوتاه تنیدگی فرزند پروری والدین Abidin بود که با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیره ( MANOVA ) تحلیل گردید. یافته‌ها: نتایج نشان داد بین میانگین نمرات مادران گروه استثنایی و عادی تفاوت معنی‌داری از لحاظ میزان تنیدگی فرزند پروری وجود داشت. بررسی اثر گروه در هر یک از خرده مقیاس‌ها نشان داد که میزان تنیدگی مادران استثنایی در خرده مقیاس‌‌های تنیدگی والدین، تعامل نا‌کارآمد کودک &ndash; والدین و ویژگی‌های کودک مشکل‌آفرین بیشتر از مادران عادی است. نتیجه‌گیری: مادران کودکان استثنایی نسبت به والدین کودکان عادی، استرس فرزند پروری بیشتری را تجربه می‌کنند.}, keywords_fa = {استرس, فرزند پروری, مادران, کودک عادی, کودک استثنایی.,}, url = {http://rbs.mui.ac.ir/article-1-155-en.html}, eprint = {http://rbs.mui.ac.ir/article-1-155-en.pdf}, journal = {Journal of Research in Behavioural Sciences}, issn = {1735-2029}, eissn = {2008-8248}, year = {2010} }