Journal of Research in Behavioural Sciences
تحقیقات علوم رفتاری
RBS
Literature & Humanities
http://rbs.mui.ac.ir
1
admin
1735-2029
2008-8248
-
10.48305
--
--
--
fa
jalali
1398
12
1
gregorian
2020
3
1
18
1
online
1
fulltext
fa
تأثیر مداخلات بهنگام آموزشی خانواده محور بر کارکردهای شناختی کودکان
The Effect of Family-Centered Educational Early Interventions on Cognitive Functions in Children
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<strong><span style="color:#0000cc;"><span style="font-family:B Mitra;">زمینه و هدف:</span></span></strong> <span style="font-family:B Mitra;">دوران پیش از دبستان نقش اساسی در رشد و تحول کارکردهای شناختی هر فردی دارد، بنابراین هدف پژوهش حاضر تأثیر مداخلات بهنگام آموزشی خانواده محور بر کارکردهای شناختی کودکان ۳ تا ۶ سال بود.</span><br>
<strong><span style="color:#0000cc;"><span style="font-family:B Mitra;">مواد و روشها:</span></span></strong> <span style="font-family:B Mitra;">پژوهش حاضر</span> <span style="font-family:B Mitra;">از</span> <span style="font-family:B Mitra;">نوع</span> <span style="font-family:B Mitra;">نیمه آزمایشی با طرح</span> <span style="font-family:B Mitra;">پیشآزمون</span><strong><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">-</span></span></strong><span style="font-family:B Mitra;">پس آزمون</span> <span style="font-family:B Mitra;">با</span> <span style="font-family:B Mitra;">گروه</span> <span style="font-family:B Mitra;">گواه</span> <span style="font-family:B Mitra;">بود. جامعه</span> <span style="font-family:B Mitra;">آماری</span> <span style="font-family:B Mitra;">پژوهش</span> <span style="font-family:B Mitra;">حاضر را،</span> <span style="font-family:B Mitra;">کلیه کودکان ۳ تا ۶ سالهی شهر یاسوج، تشکیل میداد؛ به همین منظور تعداد </span><span style="font-family:B Mitra;">۹۰ کودک (۴۵ نفر در گروه آزمایش و ۴۵ نفر در گروه کنترل) با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب و در دو گروه بهتصادف جایابی شدند.</span><span style="font-family:B Mitra;"> ابزار مورداستفاده در این پژوهش، مقیاس هوشی وکسلر کودکان پیشدبستانی (ویرایش سوم) بود. پس از انجام پیشآزمون، مداخلات آموزشی خانواده محور در ۲۰ جلسه بر روی گروه آزمایش اجرا گردید. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار </span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">SPSS</span></span></span> <span style="font-family:B Mitra;">نسخه ۲۳ صورت گرفت.</span><span style="font-family:B Mitra;"></span><br>
<strong><span style="color:#0000cc;"><span style="font-family:B Mitra;">یافتهها:</span></span></strong> <span style="font-family:B Mitra;">نتایج آماری نشان داد آموزش مداخلات آموزشی خانواده محور بر کارکردهای شناختی کودکان ۳ تا ۶ ساله شهر یاسوج مؤثر بود. بهعبارتدیگر بین گروههای آزمایش و کنترل به لحاظ خرده مقیاس کلامی، خرده مقیاس عملی و مقیاس کل، تفاوت معنیداری وجود داشت (۰۰۱/۰</span><span style="font-family:Times New Roman,serif;">≥</span><em><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">P</span></span></em><span style="font-family:B Mitra;">)</span><span style="font-family:B Mitra;">.</span><span style="font-family:B Mitra;"></span><br>
<strong><span style="color:#0000cc;"><span style="font-family:B Mitra;">نتیجهگیری:</span></span></strong> <span style="font-family:B Mitra;">با توجه به اثربخشی </span><span style="font-family:B Mitra;">آموزش مداخلات آموزشی خانواده محور بر کارکردهای شناختی</span><span style="font-family:B Mitra;">، پیشنهاد میشود از این روش بهمنظور بهبود کارکردهای شناختی کودکان ۳ تا ۶ سال استفاده گردد.</span><span style="font-family:B Mitra;"></span>
<strong>Aim and Background:</strong> The preschool has a fundamental role in the individual cognitive functions developmental. Therefore, the purpose of this study was the effect of family-centered educational interventions on cognitive functions of children of 3 to 6 years<span dir="RTL">.</span><br>
<strong>Methods and Materials:</strong> The project’s plan was quasi-experimental with pretest-posttest in control group. All of children in 3 to 6 years in Yasuj are the statistical population of this study. For this purpose, were selected 90 children (45 in experimental group and 45 in control group) by multistage random sampling method and were randomly assigned into two groups. The Wechsler Preschool and Primary Scale of Intelligence (WPPSI-3) was instrument in this study. After pre-test, 20 sessions of family-centered educational interventions were administered to the experimental group. For data analysis were used SPSS-23.<br>
<strong>Findings:</strong> The statistical results indicated the family-centered educational interventions affected on the cognitive functions children in 3 to 6 years in Yasuj. In other words, there was a significant difference between the experimental and control groups in terms of verbal, practical, and total subscale (<em>P</em><span dir="RTL">≥</span>.001).<br>
<strong>Conclusions:</strong> Since family-centered educational interventions have been effective on cognitive functions of children, it is recommended to use this method to improve the cognitive functions of children in 3 to 6 years.
مداخلات بهنگام, کارکردهای شناختی, پیش بستانی
Early Interventions, Early Education, Cognitive Functions, Preschool
78
90
http://rbs.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-104-1&slc_lang=fa&sid=1
Alireza
Mosavi Amjad
سید علیرضا
موسوی امجد
mosavi197420@yahoo.com
10031947532846004153
10031947532846004153
No
Ph. D student of Psychology, Department of Psychology, Shahrekord Branch, Islamic Azad University, Shahrekord, Iran.
دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران.
Ahmad
Ghazanfari
احمد
غضنفری
aghazan5@yahoo.com
10031947532846004154
10031947532846004154
Yes
Associate Professor, Department of Psychology, Shahrekord Branch, Islamic Azad University, Shahrekord, Iran.
دانشیار گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران.
Salar
Faramarzi
سالار
فرامرزی
s.faramarzi@.edu.ui.ac.ir
10031947532846004155
10031947532846004155
No
Associated Professor in Department of Psychology and Education of Children with Special Needs, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
دانشیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه اصفهان. ایران.