Journal of Research in Behavioural Sciences
تحقیقات علوم رفتاری
RBS
Literature & Humanities
http://rbs.mui.ac.ir
1
admin
1735-2029
2008-8248
-
10.48305
--
--
--
fa
jalali
1398
12
1
gregorian
2020
3
1
18
1
online
1
fulltext
fa
اثربخشی رویکرد هیجان مدار بر خودکنترلی و تعارضات مادر-دختر در دختران مقطع متوسطه شهر اصفهان
The Effectiveness of Emotional Orientation Approach on Self-Control and Mother-Daughter Conflicts in High School Girls in Isfahan City
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<strong><span style="color:#0000cc;"><span style="font-family:B Mitra;">زمینه و هدف:</span></span></strong> <span style="font-family:B Mitra;">مطالعات نشان داده</span><strong><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"></span></span></strong><span style="font-family:B Mitra;">اند که درمان هیجان مدار بر بسیاری از متغیرهای روانی اثرگذارند؛ بنابراین، هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی رویکرد هیجان مدار بر خودکنترلی و تعارضات مادر-دختر در دختران مقطع متوسطه شهر اصفهان بود.</span><br>
<strong><span style="color:#0000cc;"><span style="font-family:B Mitra;">مواد و روشها:</span></span></strong> <span style="font-family:B Mitra;">روش تحقیق نیمه تجربی و کاربردی بود. طرح تحقیق بهصورت پیشآزمون، پسآزمون، پیگیری و گروههای تجربی و گواه بود. جامعه آماری تحقیق را تمامی دختران دوره اول مقطع متوسطه شهر اصفهان و مادران آن ها در سال ۱۳۹۸ تشکیل دادند.</span> <span style="font-family:B Mitra;">با توجه به اینکه نوع تحقیق نیمه تجربی بوده و مداخله صورت گرفت ۳۰ نفر (گروههای گواه و تجربی) بهعنوان حجم نمونه بر اساس معیارهای ورود و خروج انتخاب شدند. ابزارهای تحقیق را پرسشنامه </span><span style="font-family:B Mitra;">خودکنترلی رزنبام (۱۹۸۰) </span><span style="font-family:B Mitra;">و پرسشنامه </span><span style="font-family:B Mitra;">تاکتیک­های تعارض موری ای- (۱۹۹۰) </span><span style="font-family:B Mitra;">تشکیل دادند. در مطالعه حاضر، برای بررسی توزیع طبیعی دادهها از آزمون کولموگروف اسمیرنف استفاده شد. برای بررسی دادهها از آزمون تحلیل کواریانس یک متغیره و چندمتغیره استفاده شد.</span><span style="font-family:B Mitra;"></span><br>
<strong><span style="color:#0000cc;"><span style="font-family:B Mitra;">یافتهها:</span></span></strong> <span style="font-family:B Mitra;">نتایج نشان داد که با توجه به اختلاف میانگین­های </span><span style="font-family:B Mitra;">خودکنترلی</span><span style="font-family:B Mitra;"> و </span><span style="font-family:B Mitra;">تعارض</span><span style="font-family:B Mitra;">، نمرات از پیشآزمون تا پسآزمون در </span><span style="font-family:B Mitra;">خودکنترلی افزایش و در تعارض کاهش </span><span style="font-family:B Mitra;">یافته است (۰۵/۰></span><em><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">p</span></span></span></em><span style="font-family:B Mitra;">). اختلاف بین پیشآزمون و پسآزمون </span><span style="font-family:B Mitra;">خودکنترلی</span><span style="font-family:B Mitra;"> و </span><span style="font-family:B Mitra;">تعارض</span><span style="font-family:B Mitra;"> در گروه کنترل معنادار نیست (۰۰۳/۰=</span><em><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">p</span></span></span></em><span style="font-family:B Mitra;">). </span><span style="font-family:B Mitra;"></span><br>
<strong><span dir="RTL"><span style="color:#0000cc;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">نتیجهگیری:</span></span></span></span> </strong><span dir="RTL"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">به نظر می­رسد که درمان هیجان مدار میتواند بر بسیاری از متغیرهای روانی از جمله </span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">خودکنترلی</span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;"> و تعارضات مادر-دختر در دانش آموزان اثرگذار باشد. جهت بالا بردن اعتبار بیرونی پیشنهاد میگردد که تحقیقات بیشتری صورت بگیرد.</span></span></span>
<strong>Aim and Background:</strong> Studies have shown that emotion-oriented therapy affects many psychological variables; therefore, the aim of this study was to investigate the effectiveness of emotion-oriented approach on self-control and mother-daughter conflicts in high school girls in Isfahan.<br>
<strong>Methods and Materials:</strong> The research method was semi-experimental and applied. The research design was pre-test, post-test, follow-up, and experimental and control groups. The statistical population of the study consisted of all girls in the first year of high school in Isfahan and their mothers in 1398. Due to the fact that the research type was semi-experimental and the intervention was performed, 30 people (control and experimental groups) were selected as the sample size based on entry and exit criteria. The research instruments consisted of the Roseenbam Self-Control Questionnaire (1980) and the Murray E-Conflict Tactics Questionnaire (1990). In the present study, a Kolmogorov-Smirnov test was used to study the natural distribution of data. A variable and multivariate analysis of covariance test was used to examine the data.<br>
<strong>Findings:</strong> The results showed that due to the difference between self-control and conflict averages, scores from pre-test to post-test self-control increased and decreased in conflict (<em>p</em><.05). The difference between pre- and post-test self-control and conflict testing in the control group was not significant (p=.003).<br>
<strong>Conclusions:</strong> It seems that emotion-oriented therapy can affect many psychological variables, including self-control and mother-daughter conflicts in students. To increase external credibility, it is recommended that more research be conducted.
رویکرد هیجان مدار, خودکنترلی, تعارضات مادر-دختر
Emotional Approach, Self-Control, Mother-Daughter Conflict
122
131
http://rbs.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-69-1&slc_lang=fa&sid=1
Fatemeh Zahra
Karbasizadeh Esfahani
فاطمه زهرا
کرباسی زاده اصفهانی
karbasi.z@yahoo.com
10031947532846003541
10031947532846003541
No
M.A. in counseling, Counseling Department, Khomeinishahr Branch, Islamic Azad University, Khomeinishahr, Isfahan, Iran.
کارشناسی ارشد مشاوره، گروه مشاوره، واحد خمینی شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینی شهر، اصفهان، ایران.
Fatemeh
Bahrami
فاطمه
بهرامی
f.bahrami26@yahoo.com
10031947532846003542
10031947532846003542
Yes
Professor, Counseling Department, Khomeinishahr Branch, Islamic Azad University, Khomeinishahr, Isfahan, Iran.
استاد، گروه مشاوره، واحد خمینی شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینی شهر، اصفهان، ایران.