Journal of Research in Behavioural Sciences
تحقیقات علوم رفتاری
RBS
Literature & Humanities
http://rbs.mui.ac.ir
1
admin
1735-2029
2008-8248
-
10.48305
--
--
--
fa
jalali
1398
7
1
gregorian
2019
10
1
17
3
online
1
fulltext
fa
پیش بینی آمادگی به اعتیاد بر اساس دارایی های تحولی نوجوانان
Prediction of Addiction Potential Using Developmental Assets in Adolescents
عمومى
General
پژوهشي
Research
<p><strong>زمینه و هدف:</strong><strong> </strong>اختلال مصرف مواد مشکل رفتاری پیچیده ای است که می تواند ناشی از عوامل متعددی از جمله عوامل اجتماعی، فرهنگی، محیطی، روانشناختی و زیستی باشد. از این رو پژوهش حاضر با هدف پیش بینی آمادگی به اعتیاد بر اساس دارایی های تحولی نوجوانان انجام شد.</p>
<p><strong>مواد و روشها: </strong>پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی بود. بدین منظور از بین دانش آموزان دختر و پسر پایه‏های تحصیلی دهم و یازدهم شهرستان اراک، نمونه‏ای به حجم 500 نفر (250 دختر، 250 پسر)، به روش نمونه‏گیری تصادفی خوشه‏ای انتخاب گردید. برای جمع آوری داده‏ها از مقیاس‏های ایرانی آمادگی به اعتیاد (Iranian Addiction Preparedness Scale یا IAPS) و نیمرخ دارایی‏های تحولی (Developmental Assets Profile یا DAP) استفاده شد. داده‏ها در سطح توصیفی با استفاده از آماره­های میانگین، انحراف معیار و فراوانی مورد تحلیل قرار گرفتند و در سطح استنباطی با استفاده از روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون تجزیه­وتحلیل شدند.</p>
<p><strong>یافتهها: </strong>نتایج نشان داد که بین دارایی های تحولی و مولفه های آن با آمادگی به اعتیاد و ابعاد آن در نوجوانان رابطه معنادار وجود دارد (05/0><em>p</em>). همچنین نتایج نشان داد که دارایی های تحولی و مولفه های آن پیش بینی کننده آمادگی به اعتیاد و ابعاد آن هستند (05/0><em>p</em>).</p>
<p><strong>نتیجهگیری: </strong>نتایج پژوهش حاضر نشان داد که دارایی های تحولی پیش بینی کننده آمادگی به اعتیاد نوجوانان هستند؛ بنابراین توجه به این متغیرهای پیشبین توسط پژوهشگران، متخصصان، درمانگران و برنامه ریزان برای پیشگیری از اختلال مصرف مواد یا اعتیاد ضروری به نظر میرسد</p>
<p><strong>Aim and Background: </strong>Substance abuse disorder or addiction is complex behavioral problems arising from many interacting factors, including social, cultural, environmental, psychological and biological. Therefore, the aim of this study was prediction of addiction potential using developmental assets in adolescents.</p>
<p><strong>Methods and Materials: </strong>This study was a descriptive-correlational research. To achieve this purpose, 500 students (250 boys, 250 girls) of 10 and 11 grades in Arak were selected by stage cluster sampling. The participants completed Iranian Addiction Preparedness Scale (IAPS) and Developmental Assets Profile (DAP). Data were analyzed by SPSS software, using Pearson correlation and regression analysis.</p>
<p><strong>Findings: </strong>The results showed that there is a significant relationship between developmental assets and its dimensions with addiction potential and its components in adolescents (p<.05). Also, developmental assets and its dimensions predict the addiction potential and its components (p<.05).</p>
<p><strong>Conclusions: </strong>Results of present study showed that developmental assets an important role in predicting addiction potential in adolescents. Therefore, consideration of these predictive variables by researchers, specialists, therapists, and planners seems necessary to prevent drug substance abuse disorder or addiction.</p>
اختلال مصرف مواد, اعتیاد, دارایی های تحولی, نوجوانان,
Addiction, Adolescents, Developmental assets, Substance abuse disorder
348
358
http://rbs.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-572&slc_lang=fa&sid=1
Akram
Mazlomi
اکرم
مظلومی
dr.a.mazloomi@gmail.com
10031947532846002580
10031947532846002580
No
Ph.D. Student, Department of Counseling, Faculty of Humanities, Khomein Branch, Islamic Azad University, Khomein, Iran.
استادیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران.
Hossein
Davoudi
حسین
داودی
Davoudi_hos@yahoo.com
10031947532846002581
10031947532846002581
Yes
Assistant Professor, Department of Counseling, Faculty of Humanities, Khomein Branch, Islamic Azad University, Khomein, Iran.
دانشیار، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران.
Hasan
Heidari
حسن
حیدری
dr.a.mazloomi@gmail.com
10031947532846002582
10031947532846002582
No
Associate Professor, Department of Counseling, Faculty of Humanities, Khomein Branch, Islamic Azad University, Khomein, Iran.
استادیار، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران.
Mohammad
Asgari
محمد
عسگری
dr.a.mazloomi@gmail.com
10031947532846002583
10031947532846002583
No
Assistant Professor, Department of Counseling, Faculty of Humanities, Khomein Branch, Islamic Azad University, Khomein, Iran.
استادیار، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران.