Journal of Research in Behavioural Sciences
تحقیقات علوم رفتاری
RBS
Literature & Humanities
http://rbs.mui.ac.ir
1
admin
1735-2029
2008-8248
-
10.48305
--
--
--
fa
jalali
1394
9
1
gregorian
2015
12
1
13
4
online
1
fulltext
fa
اثربخشی آموزش مهارتهای عاطفی به مادران در کاهش دلبستگی ناایمن و مشکلات رفتاری دانش آموزان مقطع دبستان شهر اصفهان
Effectiveness of Emotional Skills Training of Mothers on Reducing Insecure Attachment and Behavioral Issues among Elementary Students in Isfahan, Iran
عمومى
General
پژوهشي
Research
زمینه و هدف : ریشه بسیاری از مشکلات رشدی، عاطفی، رفتاری، اجتماعی و... ناشی از شکلگیری دلبستگی ناایمن و شرایط حاکم بر آن میباشد. از اینرو، آموزش مهارتهای عاطفی به مادران در کاهش دلبستگی ناایمن و مشکلات رفتاری راهحل مناسبی برای مشکل فوق است. مواد و روشها: نمونهها با روش نمونهگیری تصادفی- خوشهای، انتخاب و در دو گروه آزمایش و شاهد جایگزین شدند. آزمودنیها در مراحل پیشآزمون و پسآزمون به پرسشنامهها پاسخ دادند. آموزش مهارتهای عاطفی به مادران در گروه آزمایش و در 8 جلسه به شکل گروهی انجام گرفت و گروه شاهد در طی پژوهش هیچگونه آموزشی دریافت نکرد. دادهها با استفاده از آزمون کواریانس در نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها: در نتیجه آموزش مهارتهای عاطفی، کیفیت دلبستگی آزمودنیها در گروه آزمایش نسبت به گروه شاهد به طور معنیداری افزایش یافت (05/0 ≤ P). همچنین، کاهش معنیداری نیز در میزان مشکلات رفتاری کودکان مشاهده شد (05/0 ≤ P). نتیجهگیری: به وجود آوردن تغییراتی در حساسیت مادرانه، پیشبینی کننده بسیار قوی برای تغییر دلبستگی کودک میباشد. مشکل بسیاری از مادران این است که شیوه و زمان تعاملشان با نیازهای کودک همسان نیست. حساسیت مادرانه میتواند از طریق آموزش مهارتها به دست آید. علاوه بر این، افزایش حساسیت مادرانه بر روی فرایندهای توجهی مادر اثر میگذارد و باعث میشود که رفتارهای فعلی کودک خود را بهتر درک کند.
Aim and Background: The formation of insecure attachment and its governing conditions are the root of many health, emotional, behavioral, social, and etcetera issues. Therefore, training mothers on emotional skills is a suitable way of reducing maternal insecure attachment and behavioral issues. Methods and Materials: The study subjects were selected through cluster-random sampling and assigned to the experimental and control groups. The participants completed the questionnaires in the pretest and posttest periods. Mothers in the experimental group received emotional skills training in 8 group sessions and the control group did not receive any training during the study period. The data were analyzed using ANCOVA in SPSS software. Findings: As a consequence of emotional skills training, attachment quality in the experimental group significantly increased in comparison with the control group (P < 0.05). In addition, a significant decrease was observed in the rate of children's behavioral issues (P < 0.05). Conclusions: Causing changes in maternal sensitivity is a strong predictor of changes in children’s attachment. The issue most mothers face is that their method and time of interaction does not match their child’s needs. Reduction in maternal sensitivity can be achieved through skills training. Moreover, increased maternal sensitivity affects mothers’ attentional processes and helps the better understand their child’s behavior.
مهارتهای عاطفی, دلبستگی ناایمن, مشکلات رفتاری, دانشآموزان,
Emotional skills,Insecure attachment,Behavioral issues,Students
625
630
http://rbs.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-341&slc_lang=fa&sid=1
افسانه
حسن پور
افسانه
حسن پور
10031947532846001637
10031947532846001637
No
مربي، گروه مديريت دولتي، دانشکده مديريت، اقتصاد و حسابداري، دانشگاه پيام نور فريدونشهر، اصفهان، ايران
مربی، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، اقتصاد و حسابداری، دانشگاه پیام نور فریدونشهر، اصفهان، ایران
فرشيد
اصلاني
فرشید
اصلانی
10031947532846001638
10031947532846001638
No
مربي، گروه مديريت دولتي، دانشکده مديريت، اقتصاد و حسابداري، دانشگاه پيام نور فريدونشهر، اصفهان، ايران
مربی، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، اقتصاد و حسابداری، دانشگاه پیام نور فریدونشهر، اصفهان، ایران
زهره
گودرزي
زهره
گودرزی
10031947532846001639
10031947532846001639
No