Journal of Research in Behavioural Sciences
تحقیقات علوم رفتاری
RBS
Literature & Humanities
http://rbs.mui.ac.ir
1
admin
1735-2029
2008-8248
-
10.48305
--
--
--
fa
jalali
1394
9
1
gregorian
2015
12
1
13
1
online
1
fulltext
fa
رابطه سبکهای فرزندپروری و طرحوارههای ناسازگار اولیه با خودهایممکن در دانشجویان
The relationship of Parenting Styles and Early Maladaptive Schema with Possible Selves in Students
عمومى
General
پژوهشي
Research
چکیده زمینه و هدف: خودهایممکن، جنبه موقتی خودپنداره هستند، چیزی که فرد هم برای آن تلاش میکند و هم میکوشد از آن اجتناب کند. طرحوارهها و سبکهای فرزندپروری والدین در تحول خودهای ممکن تأثیر دارند. این امیدها و ترسها در انگیزههای افراد مهم هستند. پژوهش حاضر با هدف پیشبینی خودهایممکن در دانشجویان بر اساس سبکهای فرزندپروری و طرحوارهها انجام شد. مواد و روش ها : روش پژوهش همبستگی بود. نود و چهار دانشجو به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای از بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین انتخاب و داده ها با استفاده از پرسشنامههای شیوههای فرزندپروری بامریند (Bamrind’s parenting styles)، فرم کوتاه طرحواره یانگ (Young’s schema) و فرم (ب) خودپنداره راجرز (Rogers,s self- concept) جمعآوری و بهوسیله رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که سبک فرزندپروری مقتدرانه، طرحوارههای ایثار و بازداری هیجانی به طور معنیداری خودهایممکن را در دانشجویان پیشبینی میکنند (05/0>P). همچنین نتایج نشان داد که شیوه فرزندپروری مقتدرانه 6/8 درصد و طرحواره ایثار 7/10 درصد از تغییرات خودهایممکن را تبیین میکنند (01/0>P). نتیجهگیری: نتایج شواهدی را پیشنهاد میکند که احتمالا سبکهای فرزندپروری و طرحوارهها بهواسطه هنجارهای فرهنگی- اجتماعی و عوامل والدینی تأثیرات متفاوتی بر خودهایممکن فرزندان دارند. لذا به منظور ارتقاء خودهایممکن کارآمد در افراد، پیشنهاد میشود زمینه بهبود سبک فرزندپروری مقتدرانه و طرحواره ایثار فراهم شود. واژههای کلیدی: سبکهای فرزندپروری، طرحوارههای ناسازگار اولیه، خودهایممکن
Abstract Aim and Background: Possible Selves are temporary self- concepts that individual desires to become and fears for becoming. Schema and parenting styles affect development of possible Selves. These desires and fears are important in individual's motives. This research aimed to determine relationship of Parenting Styles and Schema with Possible Selves in Students. Methods and Materials: methodology was correlation. 94 students were selected by multiple cluster sampling thorough students of Azad Islamic university, Qzvin branch. Data were collected by the questionnaires of Bamrind,s parenting styles, Young,s schema and Rogers,s self- concept and analyzed by multiple regression Findings: The findings indicated that parenting Style of authoritative and schema of Self-sacrifice and Emotional deprivation predict Possible Selves (P<0.05). In addition, findings showed that parenting style of authoritative (%8/6) and Schema of Self-sacrifice (%10.7) explain possible selves (p<0.01). Conclusions: The results provide some evidence that parenting styles and early maladaptive schema differently affect possible selves by mediating social- cultural norms and parental factors. Therefore, in order to enhance efficient Possible Selves of individuals was recommended to recover parenting style of authoritative and scheme of self-sacrifice.
Parenting Styles, Early Maladaptive Schema, Possible Selves
29
40
http://rbs.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-285&slc_lang=fa&sid=1
اصغر
جعفري
اصغر
جعفری
10031947532846001455
10031947532846001455
No
دانش آموخته رشته مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامي واحد ابهر، ابهر، ايران
دانش آموخته رشته مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر، ابهر، ایران
مهري
برهون
مهری
برهون
10031947532846001456
10031947532846001456
No
استاديار گروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامي واحد ابهر، ابهر، ايران
استادیار گروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر، ابهر، ایران
محمد
قمري
محمد
قمری
10031947532846001457
10031947532846001457
No