Journal of Research in Behavioural Sciences
تحقیقات علوم رفتاری
RBS
Literature & Humanities
http://rbs.mui.ac.ir
1
admin
1735-2029
2008-8248
-
10.48305
--
--
--
fa
jalali
1393
1
1
gregorian
2014
4
1
12
1
online
1
fulltext
fa
بررسی یادگیری یک الگوی حرکتی دست در کودکان 10-8 ساله
Learning of a hand movement patterns in 8-10 years old children
عمومى
General
پژوهشي
Research
چکیده زمینه و هدف: هدف از این مطالعه مقایسه سه شیوه ارایه بازخورد در کودکان جهت فراگیری یک تکلیف حرکتی دست است که مستلزم هماهنگی فضایی و زمانی بود. مواد و روش ها: سی کودک با دامنه ی سنی 8 تا10 ساله به صورت تصادفی در سه گروه بازخوردی متفاوت (100درصدی – حذفی– خودکنترل) جایگزین شدند. این پژوهش در طی سه روز به انجام رسید. در روزهای اول و دوم، در هر روز آزمودنی ها به تعداد 100 کوشش به تمرین تکلیف مورد نظر پرداختند و در طی روزهای دوم و سوم آزمون های یادداری و در روز سوم آزمون بازاکتساب به عمل آمد. یافته ها: جهت پردازش داده ها در مراحل اکتساب و یادداری از آزمون ANOVAبا اندازه گیری های مکرر استفاده شد، که نشان داد در روز اول تمامی آزمودنی ها بر دقتشان به شکل معنی داری افزوده اند اما در روز دوم این افزایش دقت قابل مشاهده نیست. در آزمون های یادداری نیز مشخص شد که تفاوت معنی داری بین آزمون های یادداری وجود ندارد بدین معنی که 100 کوششی تمرینی که در روز دوم صورت گرفته است سبب ارتقا یادگیری آزمودنی ها نشده است. گروه بازخوردی 100 درصدی در آزمون های یادداری عملکرد بهتری از گروه های دیگر داشت به شکل که تفاوت عملکردی این گروه نسبت به گروه حذفی معنی دار بود. جهت پردازش داده ها در مرحله بازاکتساب از آزمون ANOVA یک سویه استفاده شد که نشان داد گروه بازخوردی 100 درصدی عملکرد بهتری نسبت به گروه های دیگر داشته به شکلی که این عملکرد در مقایسه با گروه حذفی معنی دار بود. نتیجه گیری: نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهد که ارایه بازخورد بیشتر می تواند سبب ارتقا یادگیری کودکان شود (مغایر با فرضیه هدایت) و نباید انتظار داشت کودکان به سرعت در کسب مهارت های حرکتی پیشرفت نمایند.
Abstract Aim and Background: The purpose of this study was to determine the effect of three different feedback methods to learning of temporal-special coordination hand movement task. Methods and Materials: 30 Children (8-10 ages) according to receiving feedback (100 percent, omitted, self-control) randomly divided to three groups. This study was done in three days. In the first and second days all subjects practice 100 trails movement task. Retention tests were done in second and third days and reacquisition test was done in the third day. Finding: For acquisition and retention phases analysis of variance (ANOVA) with repeated measures was used. All participants in the first day improved accuracy across practice trials but in the second day did not improve their accuracy across practice trials. There was no significant difference between retention tests that showed 100 practice trials that have been done in the second day did not improve participants learning. During the retention tests 100 percent feedback group was significantly better than omitted group. One way ANOVA was used to analysis reacquisition test that showed 100 percent feedback group was significantly better than omitted group. Conclusions: Results from this study showed receiving more feedback can improve motor learning in children (in contrast with guidance hypothesis) and motor skill acquisition in children not occur as fast as young people.
کودکان, یادگیری حرکتی, بازخورد, یادداری, بازاکتساب
Children, Motor Learning, Feedback, Retention, Reacquisition
112
121
http://rbs.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-267&slc_lang=fa&sid=1
مهدي
روزبهاني
مهدی
روزبهانی
10031947532846001395
10031947532846001395
No
استاد، دانشكده تربيت بدني و علوم ورزشي، دانشگاه امام حسين، تهران، ايران
استاد، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه امام حسین، تهران، ایران
سيد محمد كاظم
واعظ موسوي
سید محمد کاظم
واعظ موسوی
10031947532846001396
10031947532846001396
No
دانشيار، دانشكده تربيت بدني و علوم ورزشي، دانشگاه اراك، اراك، ايران
دانشیار، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه اراک، اراک، ایران
حسن
خلجي
حسن
خلجی
10031947532846001397
10031947532846001397
No