Journal of Research in Behavioural Sciences
تحقیقات علوم رفتاری
RBS
Literature & Humanities
http://rbs.mui.ac.ir
1
admin
1735-2029
2008-8248
-
10.48305
--
--
--
fa
jalali
1391
10
1
gregorian
2013
1
1
10
6
online
1
fulltext
fa
ارتباط التزام و اولویت به فریضه نماز با میزان شیوع افـسردگی و برخی پارامترهای جمعیتشناختی دانشجویان
Relationship between commitment andpriority toprayer with depression and some demographic parameters
عمومى
General
پژوهشي
Research
زمینه و هدف : نماز یکی از دستورات الهی و از جمله عباداتی است که در ایجاد آرامش روانی در انسان نقش اساسی دارد. متون زیادی در رابطه با دین، معنویت و شفا وجود دارد که در بسیاری از آنها به ارتباط بین نماز و سلامت روان و اثر محافظتی و بازدارندگی این مفاهیم در این حوزه اشاره نمودهاند. از طرفی دانشجویان از اقشاری هستند که در مقایسه با جمعیت عمومی بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی میباشند. افسردگی در بین دانشجویان مسألهای با اهمیت است، زیرا از موفقیت و پیشرفت تحصیلی آنان میکاهد و آنان را از رسیدن به جایگاه ویژه و شایسته باز میدارد، از این رو به عنوان هدف پژوهش لحاظ گردید. مواد و روشها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی بود که به شکل مقطعی در مدت 4 ماه اجرا گردید. 715 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با روش نمونهگیری تصادفی طبـقهای وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این مطالعه شامل فرم اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه اسـتاندارد افسردگی Beck و چکلیست نماز بود. دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS نسخه 18 و روشهای آماری آنالیز واریانس دو طرفه، t مستقل، ضریب همبستگی Pearson و Spearman مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: میزان شیوع افسردگی در نمونههای مورد مطالعه 44 درصد تخمین زده شد. نتایج حاصل از آزمون آنالیز واریانس یک طرفه بین التزام به ادای فریضه نماز و افسردگی ارتباط آماری معنیداری را نشان داد (001/0 = P). همچنین یافتهها نشان داد که بین میزان افسردگی با متغیر «رعایت اولـویت زمان انجام فریضه نماز» ارتباط آماری معنیداری وجود دارد (001/0 > P). نتیجهگیری: نماز خواندن و اهمیت دادن به ادای فریضه نماز در زمان مقرر موجب کاهش چشمگیر میانگین نمره افسردگی دانشجویان شد، از این رو پیشنهاد میشود که در راستای پیشگیری سطح اول و کاهش آمار اختلالات سلامت روان و از جمله افسردگی در نزد دانشجویان، نسبت به ترویج فرهنگ نماز در دانشگاهها اقدامات جامعتری به صورت مدون و به شکل عملیاتی صورت پذیرد. واژههای کلیدی: التزام به فریضه نماز، رعایت اولویت در نماز، افسردگی، پارامترهای جمعیتشناختی، دانشجو
Aim and Background: Prayer is one of the commandments of God and has an essential role in human’s mental relaxation. Many text saboutreligion, spirituality and healing exist, and in many of them there lationship between prayer and mental health and the protective eeffec to fthese concepts have been noted. Depression is more common among students. It decreases their academic success and achievements and keeps them from reaching their goals. Therefore this study aimed to determine the relationship between prayer and depression and some demographical parameters. Methods and Materials: The present study was conducted by section during four months. 715 students from Isfahan University of Medical Sciences were randomly chosen. Data gathering tool included demographic information form, Beck depression questionnaire and prayer checklist. Data were then analyzed. Findings: Depression incidence among students was 44%. There was a statistically significant relationship between nobligation to prayer and depression (P = 0.001). Also finding sreveal edthatthere was a statistically significant relationship between depression and respecting the priority of prayertime (P < 0.001). Conclusions: Praying and respecting the priority of prayer time significantly decreased depression among students. It is suggested in order to achieve primary prevention and decrease the prevalence of students'depression disorders, more comprehensive actions should be performed to promote prayer culture.
Commitmenttoprayer, Depression, Demographicparameters, Prioritytoprayer, Student
441
451
http://rbs.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-178&slc_lang=fa&sid=1
امير
موسي رضايي
امیر
موسی رضایی
10031947532846001068
10031947532846001068
No
استاديار، گروه اتاق عمل، دانشکده پرستاري و مامايي، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ايران
استادیار، گروه اتاق عمل، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
همايون
ناجي اصفهاني
همایون
ناجی اصفهانی
10031947532846001069
10031947532846001069
No
دانشجوي کارشناسي ارشد، گروه روانپرستاري، دانشکده پرستاري و مامايي، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ايران
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روانپرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
نرجس
خسروي
نرجس
خسروی
10031947532846001070
10031947532846001070
No
کارشناسي ارشد، گروه سلامت بزرگسالان، دانشکده پرستاري و مامايي، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ايران
کارشناسی ارشد، گروه سلامت بزرگسالان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
طاهره
مومني قلعه قاسمي
طاهره
مومنی قلعه قاسمی
10031947532846001071
10031947532846001071
No
كارشناس ارشد روانشناسي، مرکز تحقيقات علوم رفتاري، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ايران
کارشناس ارشد روانشناسی، مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
نسرين
مسايلي
نسرین
مسایلی
10031947532846001072
10031947532846001072
No