Journal of Research in Behavioural Sciences
تحقیقات علوم رفتاری
RBS
Literature & Humanities
http://rbs.mui.ac.ir
1
admin
1735-2029
2008-8248
-
10.48305
--
--
--
fa
jalali
1390
6
1
gregorian
2011
9
1
9
3
online
1
fulltext
fa
مقایسه نیمرخ حافظه در دانشآموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی بر اساس آزمون نوروسایکولوژی Nepsy با گروه شاهد
A comparative memory profile of students with mathematics learning disabilities, based on NEPSY test, and control group
عمومى
General
پژوهشي
Research
زمینه و هدف : در مطالعات متعددی نشان داده شده است که دانشآموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی در حافظه مشکل دارند. پژوهش حاضر به منظور مقایسه نیمرخ حافظه دانشآموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی بر اساس آزمون نوروسایکولوژی Nepsy، انجام شده است. مواد و روشها: این پژوهش مقطعی به روش علی مقایسهای انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش دانشآموزان پسر پایه سوم دبستان شهر اصفهان در سال تحصیلی 88-1387 بودند. نمونه پژوهش شامل 20 نفر از دانشآموزان پسر پایه سوم دبستان با ناتوانی یادگیری ریاضی بود که به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند و 20 نفر دانشآموز پسر عادی (بدون ناتوانی یادگیری ریاضی) پایه سوم دبستان بودند که به شیوه نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده عبارت از آزمون عصب– روانشناختی Nepsy، مقیاس هوش کودکان و Wechsler و آزمون تشخیص حساب نارسایی بود. دادههای به دست آمده با روش آماری تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: دادههای به دست آمده با روش آماری تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بین عملکرد دانشآموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی و عادی (بدون ناتوانی یادگیری ریاضی) در انواع حافظه (حافظه چهرهها، حافظه اسامی، حافظه داستانی و حافظه مربوط به تکرار جملات) تفاوت معنیدار وجود دارد (001/0 > P). نتیجهگیری: دانشآموزان با ناتوانیهای یادگیری ریاضی دارای نارساییهای حافظه هستند که باید با ابزارهای معتبر تشخیص داده شوند تا مداخلات مناسب آموزشی برای بهبود آن طراحی و اجرا شود. واژههای کلیدی: ناتوانی یادگیری ریاضی، حافظه چهرهها، حافظه اسامی، حافظه داستانی و حافظه مربوط به تکرار جملات، آزمون Nepsy.
Aim and Background: It has been shown in several studies that, students with mathematics learning disabilities have memory problems. This research compares memory profile of students with and without mathematics learning disabilities. Methods and Materials: The design of research was cross-sectional with causal-comparative method. The statistical population were 3 rd grade student boys in Isfahan. Samples consisted of 20 student boys with mathematics learning disabilities who were selected through random selection sampling and 20 student boys without mathematics learning disabilities in 3 rd grade of elementary school who were selected through randomized multi-level sampling .The instruments included NEPSY test, Wechsler Intelligence Scale for Children and Dyscalculia Diagnostic Test. Data was analyzed by multivariate analysis of variance (MANOVA) method. Findings: Results showed a significant difference between the memory profile (Memory For Faces, Memory For Names, Narrative Memory, and Sentence Repetition) of students in the two groups (P ≤ 0.001). Conclusions: Students with mathematics learning disabilities have memory deficits which should be diagnosed by valid instruments and proper educational interferes should be performed to improve them.
Mathematics learning disabilities, Memory For faces, Memory for names, Narrative memory, Sentence repetition, NEPSY test.
0
0
http://rbs.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-104&slc_lang=fa&sid=1
احمد
عابدي
احمد
عابدی
1003194753284600841
1003194753284600841
No
مربي، گروه علوم تربيتي، دانشکده علوم تربيتي و روانشناسي، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ايران.
مربی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
جلال
جبل عاملي
جلال
جبل عاملی
1003194753284600842
1003194753284600842
No
دانشجوي دکتري تخصصي روانشناسي عمومي، دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات، تهران، ايران.
دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
محبوبه
هاديپور
محبوبه
هادیپور
1003194753284600843
1003194753284600843
No