Journal of Research in Behavioural Sciences
تحقیقات علوم رفتاری
RBS
Literature & Humanities
http://rbs.mui.ac.ir
1
admin
1735-2029
2008-8248
-
10.48305
--
--
--
fa
jalali
1390
1
1
gregorian
2011
4
1
9
1
online
1
fulltext
fa
مقایسه ابعاد اسکیزوتایپی با توجه به الگوهای دلبستگی در دانشجویان دانشگاه تبریز
Comparison of schizotypal dimensions according to the attachment patterns in students of Tabriz University, Iran
عمومى
General
پژوهشي
Research
زمینه و هدف : سبک دلبستگی ناایمن، یکی از عوامل مؤثر در بسیاری از آسیبهای روانی است. این پژوهش با هدف مقایسه ویژگیهای مثبت، منفی و آشفته اسکیزوتایپی در دانشجویان دلبسته ایمن، اجتنابی و اضطرابی دانشگاه تبریز انجام گردید. مواد و روشها: در یک مطالعه مقطعی تعداد 300 دانشجوی (150 مرد و 150 زن) دانشگاه تبریز به روش نمونهگیری خوشهای- تصادفی انتخاب شدند. پرسشنامه شخصیت اسکیزوتایپال (SPQ یا Schizotypal personality disorder) و مقیاس دلبستگی بزرگسالان (AAI یا Adults attachment inventory) در مورد دانشجویان اجرا گردید. دادههای پژوهش با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: میانگین سنی شرکتکنندگان 28/1 ± 21 سال بود. یافتهها نشان داد که میان دلبستههای ایمن با دلبستههای ناایمن اجتنابی و اضطرابی در ویژگیهای مثبت، منفی و آشفته اسکیزوتایپی و همچنین نمره کل SPQ تفاوت معنیدار وجود دارد (05/0 > P). در مقابل، تفاوتی میان دلبستههای ناایمن اجتنابی و اضطرابی در ویژگیهای مثبت، منفی و آشفته اسکیزوتایپی و نیز نمره کل SPQ وجود ندارد (05/0 < P). نتیجهگیری: افراد دلبسته ناایمن اجتنابی و اضطرابی ویژگیهای مثبت، منفی و آشفته شدیدتری نسبت به افراد دلبسته ایمن تجربه میکنند. با این وجود، تفاوتی میان دلبستههای ناایمن اجتنابی و اضطرابی به لحاظ شدت ویژگیهای مثبت، منفی و آشفته اسکیزوتایپی وجود ندارد. در مجموع، افراد دلبسته ناایمن جهت تجربه ویژگیهای اسکیزوتایپی و ابتلا به اختلال شخصیت اسکیزوتایپال آسیب پذیرتر هستند. واژههای کلیدی: ویژگیهای اسکیزوتایپی، دانشجو، دلبستگی.
Aim and Background: Insecure attachment style is one of the important effective factors in many mental disorders. The aim of this study was to compare the positive, negative and disorganized schizotypal characteristics in secure, avoidance and anxiety attachment patterns among students of Tabriz University, Iran. Methods and Materials: In this cross-sectional descriptive study 300 students (150 Male, 150 Female) from Tabriz University were selected by random cluster sampling method. Schizotypal personality questionnaire (SPQ) and adults attachment inventory (AAI) scale were used for data collection. Data was analyzed using multivariate analysis of variance (MANOVA). Findings: Mean age of participants was 21 ± 1.28 years. There were significant differences between secure attachment, anxiety attachment and avoidant attachment groups in negative, positive, disorganized schizotypal characteristics and total score SPQ (P < 0.05). In contrast, there were no significant differences between anxiety attachment and avoidant attachment groups in negative, positive, disorganized schizotypal characteristics personality and total score SPQ (P > 0.05). Conclusions: Insecure avoidant attached individuals experience more intensity of negative, positive and disorganized schizotypal characteristics than secure attached individuals.However, there isn't significant difference between individual with avoidant and anxiety attachment in terms of severity of positive, negative, disorganized schizotypal characteristics. In sum, individual with insecure attachment are more vulnerable to experience the schizotypal characteristics and schizotypal personality disorder.
Schizotypal characteristics, student, attachment. &,nbsp
0
0
http://rbs.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-83&slc_lang=fa&sid=1
عباس
بخشي پور رودسري
عباس
بخشی پور رودسری
1003194753284600775
1003194753284600775
No
دانشجوي کارشناسي ارشد، گروه روانشناسي باليني، دانشکده علوم تربيتي و روانشناسي، دانشگاه تبريز، تبريز، ايران.
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
احمد
منصوري
احمد
منصوری
1003194753284600776
1003194753284600776
No