Journal of Research in Behavioural Sciences
تحقیقات علوم رفتاری
RBS
Literature & Humanities
http://rbs.mui.ac.ir
1
admin
1735-2029
2008-8248
-
10.48305
--
--
--
fa
jalali
1386
5
1
gregorian
2007
8
1
5
2
online
1
fulltext
fa
اثربخشی درمان روانشناختی چند جنبهای بر بهبود پایبندی به درمان پزشکی در نوجوانان مبتلا به دیابت نوع یک
The Effectiveness of Multidimentional Psychological Treatment in Enhancing the Adherence to Medical Treatment in Adolescents with Type 1 Diabetes
عمومى
General
پژوهشي
Research
Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin:0in; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;} مقدمه: دیابت شیرین، منجر به تغییراتی در سبک زندگی فرد می شود که مستلزم انطباق مؤثر با رویداد است. شروع بیماری مزمن در هر دوره ای از زندگی، از جمله نوجوانی تنیدگی زا است. آمیزش مشکلات مرتبط با بیماری با ویژگیهای روان شناختی نوجوان واکنش های او به بیماری را ، از جمله پای بندی به دستورالعملهای پزشکی، تحت تأثیر قرار می دهد. به هر حال، توسعه مطالعات مداخله ای با تمرکز بر نوجوانان دیابتیک پرخطر با مشکلات شدید پای بندی و یا کنترل متابولیک ضعیف لازم است. روش ها: این مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی کنترل شده طراحی شد. آزمودنیها شامل 60 نفر دختر و پسر نوجوان دیابتیک 12 تا 18 سال ساکن شهر اصفهان بودند، که بطور تصادفی انتخاب و به گروه های مورد مطالعه (15 نفر در هر گروه) تخصیص داده شدند. آزمودنیها با دو ابزار: مقیاس خودکارآمدی در کنترل دیابت و طرح ارزیابی خانواده FAD مورد ارزیابی قرار گرفتند و برای اندازه گیری سطح پای بندی فرد از شاخص HbA1c استفاده شد. داده ها با آزمون تحلیل واریانس یک طرفه و تحت نرم افزار SPSS مورد آزمون قرار گرفت یافته ها: تفاوت معنی دار بین گروه ها در متغیر خودکارآمدی (725/3= F و 017/= P )، کارکرد خانواده (151/4= F و 01/= P )، ارتباط (302/8= F و 000/= P ) و HbA1c (088/3= F و 035/= P ). انجام آزمون تعقیبی دانکن بر نتایج تحلیل واریانس حاکی از تفاوت معنی دار گروه های اول و سوم در متغیر خودکارآمدی و HbA1c نسبت به گروه های سوم و چهارم، و تفاوت معنی دار گروه دوم در متغیر کارکرد خانواده ( FAD ) و ارتباط، نسبت به گروه های دیگر بود. نتیجه گیری: می توان با تأکید گفت، به منظور پیشگیری از عوارض کوتاه مدت و بلندمدت در بیماران مبتلا به دیابت، طراحی روش های مداخله ای چون اصلاح و بهبود احساس خودکارآمدی شخصی و آموزش مهارتهای ارتباطی، منجر به ارتقای حس توانایی بیمار به مهار بیماری و پذیرش مسؤولیت می شود.
Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 Introduction: A chronic illness, such as diabetes mellitus, creates changes in the life style and requires constant adjustment. The onset of a chronic illness can be a stressful event in any life stage including adolescence.. The interaction between the illness related problems and the psychosocial changes associated with normal adolescence makes it difficult for the patient to cope with the chronic illness in a constructive way.. Poor adherence to medical treatment and poor drug compliance are common concerns of the families and physicians dealing with diabetic adolescents. It is of an urgent importance to study effective, culturally appropriated interventions which focus on the high-risk diabetic adolescents with severe adherence difficulties and/or chronically poor metabolic control . Methods: This was a randomized controlled trial (Experimental design). The sample consisted of sixty randomly selected male and female diabetic adolescents living in Esfahan, with an age range between 12 to 18 years old. They were randomly assigned to four groups with different subjects of training including: personal self-efficacy, communication skills, both subjects and no training (control group). The scale of self-efficacy in diabetes and Family Assessment Device (FAD) were then administered to all participants. Treatment adherene was also evaluated using laboratory tests for Hemoglobin A1C (HbA1c) index. Data were analysed using the one-way Analysis of the Variance (one-way ANOVA). Findings: Significant difference was found between the groups regardind the scores of self-efficacy (F=3.725, P=0.017), FAD (F=4.151, P=0.01) and communication (F=8.302, P=0.000), as well as HbA1c results (F=3.088, P=0.035). Discussion: For preventing the short and the long term side effects of the diabetes mellitus, patients’ treatment adherence should be improved. Psychological interventions for enhancing self-efficacy and improving communication skills can be effective in this respect.
نوجوان, دیابت نوع یک, خودکارآمدی, مهارتهای ارتباطی, مداخله روان شناختی &,nbsp,
Adolecsent, Diabetes type І, Self-efficacy, Communication skills, Psychological intervention
127
144
http://rbs.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-29&slc_lang=fa&sid=1
بدرالدين
نجمي
بدرالدین
نجمی
1003194753284600599
1003194753284600599
No
استاد گروه روانشناسي دانشکده روانشناسي و علوم تربيتي دانشگاه علامه طباطبائي
استاد گروه روانشناسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی
حسن
احدي
حسن
احدی
1003194753284600600
1003194753284600600
No
استاد گروه روانشناسي دانشکده روانشناسي و علوم تربيتي دانشگاه علامه طباطبائي
استاد گروه روانشناسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی
علي
دلاور
علی
دلاور
1003194753284600601
1003194753284600601
No
استاد گروه کودکان دانشکده پزشکي دانشگاه علوم پزشکي اصفهان
استاد گروه کودکان دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
مهين
هاشميپور
مهین
هاشمیپور
1003194753284600602
1003194753284600602
No