Journal of Research in Behavioural Sciences
تحقیقات علوم رفتاری
RBS
Literature & Humanities
http://rbs.mui.ac.ir
1
admin
1735-2029
2008-8248
-
10.48305
--
--
--
fa
jalali
1386
5
1
gregorian
2007
8
1
5
2
online
1
fulltext
fa
ویژگیهای روان سنجی آزمون DASS-42 بر اساس نمونهای از دانشآموزان دبیرستانی شهر کرمانشاه
Psychometric Properties of DASS-42 as Assessed in a Sample of Kermanshah High School Students
عمومى
General
پژوهشي
Research
Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin:0in; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;} مقدمه: آزمونهای روانی به عنوان ابزارهای مهمی برای سنجش هوش، استعدادهای خاص، پیشرفت تحصیلی صفات شخصیت و همچنین تشخیص اختلالها و ناهنجاریهای روانی و شخصیتی در مدارس، مؤسسات صنعتی و تجاری، ادارات دولتی دانشگاه ها و مراکز درمانی همراه با سایر روش های شناخت رفتار افراد به کار بسته می شود. هدف این پژوهش بررسی ویژگیهای روانسنجی و تحلیل عوامل خرده مقیاسهای افسردگی، اضطراب و استرس آزمون DASS42 در بین دانش آموزان مقطع دبیرستان شهر کرمانشاه بود. روش ها: در این پژوهش روانسنجی، جامعه پژوهش، دانش آموزان شاغل به تحصیل در مقطع دبیرستان شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 83-1382 بودند. حجم نمونه 400 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شد. ابزار اصلی اندازه گیری، آزمون 42 سؤالی DASS42 است. ابزارهای دیگری که به منظور بررسی خصوصیات روانسنجی آزمون DASS42 در این پژوهش بکار رفته اند عبارتند از: تست افسردگی بک، تست اضطراب زونگ و مقیاس استرس دانش آموزان. اطلاعات به دست آمده تحت نرم افزار SPSS مورد تحلیل و محاسبه شاخصهای روانسنجی قرار گرفت. یافته ها: همبستگی مقیاس افسردگی این آزمون با تست افسردگی بک 849/0، همبستگی مقیاس اضطراب نیز با آزمون زونگ 831/0 و همبستگی میان مقیاس استرس و سیاهه استرس دانش آموزان نیز 757/0 بود. ضریب آلفای محاسبه شده برای مقیاس افسردگی برابر با 94/0، مقیاس اضطراب برابر با 85/0 و مقیاس استرس برابر با 87/0 محاسبه شد. مقدار KMO برای پژوهش حاضر 88/0 بود که نشان دهنده کفایت نمونه حاضر برای انجام تحلیل عاملی است. نتیجه آزمون کرویت بارتلت برابر با مقدار مجذور کای 794/0 با درجه آزادی 861 بود که در سطح آلفای 01/0 معنی دار است. نتیجه گیری: پس از انجام مراحل تحلیل عاملی و بررسی هماهنگی مقیاسهای معرفی شده مؤلفین آزمون با عواملی که مقادیر ویژه بالایی دارند، مدلی سه عاملی مشخص شد که می توان مدل عاملی به دست آمده در پژوهش حاضر را با مدل معرفی شده توسط مؤلفین (لووی بند و لووی بند) یکسان دانست.
Background and Aim: Psychological scales are increasingly used as important tools for assessment of intelligence, talents, academic achievement and personality characteristics and as a help in diagnosis of mental or personality disorders. Besides other methods of studying behaviors, these tools can be used for such purposes in schools, industrial and commercial organizations, public offices, universities and medical centers. This study aimed to assess psychometric properties of Depression-Anxiety-Stress Scale(DASS-42) in a sample of high school students in Kermanshah. Method and Materials: This was a psychometric study executed on Kermanshah high school students in 2003-2004 academic year. A total number of 400 students were selected through multi-stage cluster sampling. In addition to DASS-44, other scales used in this study include: Beck Depression Inventory (BDI), Zung Anxiety Scale (ZAS) and Studets’ Stress Scale (SSS).Data were analysed running SPSS-10 software. Findings: The depression subscale of DASS-42 showed a high correlation (0.849) with the BDI in a 0.01 level of statistical significance. The stress subscale of DASS-42 was also found to have a 0.757 correlation co-efficient with SSS, again statistically significant at a 0.01 level. The rates of Chronbach alpha for the depression, anxiety and Stress subscales of DASS-42 were found to be 0.94, 0.85 and 0.87 respectively. The KMO rate for the present study was 0.88 which indicates a large-enough sample size for factor analysis. The Cruet-Bartlett’s test also showed a chi-square rate of 0.794 with a degree of freedom equal to 861, which was again significant at a 0.01 alpha level. Discussion: After factor analysis, the factors which showed high specificity measures were compared with those introduced by the original authors. Hence this study identified a three factor model which can be regarded as identical with the model introduced by the original authors.
آزمون DASS42 , خصوصیات روانسنجی, تحلیل عوامل, دانش آموز, روایی, پایایی
DASS-42, Psychometric properties, Factor analysis, Student, Reliability, Validity
81
92
http://rbs.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-24&slc_lang=fa&sid=1
افشين
افضلي
افشین
افضلی
1003194753284600580
1003194753284600580
No
استاديار گروه سنجش و اندازهگيري دانشگاه علامه طباطبايي
استادیار گروه سنجش و اندازهگیری دانشگاه علامه طباطبایی
علي
دلاور
علی
دلاور
1003194753284600581
1003194753284600581
No
استاد گروه روانشناسي دانشگاه علامه طباطبايي
استاد گروه روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی
احمد
برجعلي
احمد
برجعلی
1003194753284600582
1003194753284600582
No
مربي گروه روانپزشکي دانشگاه علوم پزشکي بقيةالله
مربی گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بقیهالله
محمود
ميرزماني
محمود
میرزمانی
1003194753284600583
1003194753284600583
No