Journal of Research in Behavioural Sciences
تحقیقات علوم رفتاری
RBS
Literature & Humanities
http://rbs.mui.ac.ir
1
admin
1735-2029
2008-8248
-
10.48305
--
--
--
fa
jalali
1399
12
1
gregorian
2021
3
1
19
1
online
1
fulltext
fa
مقایسه اثربخشی درمانهای دارویی، پسخوراند عصبی و مداخلات روانشناختی تلفیقی بر مشکلات رفتاری اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی
Comparison of the Effectiveness of Drug Therapies, Neurological Feedback and Combined Psychological Interventions on Behavioral Problems of Attention Deficit/Hyperactivity Disorder
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<strong><span style="color:#0000cc;"><span style="font-family:B Mitra;">زمینه و هدف:</span></span></strong> <span style="font-family:B Mitra;">تابحال رویکردهای درمانی متعددی اعم از دارویی و غیردارویی برای مبتلایان اختلال نقص توجه-بیش فعالی به کار گرفته شده است و محققان درصدد تعیین اثرگذاری بیشتر هرکدام از این رویکردها هستند. بنابراین هدف از این تحقیق مقایسه اثربخشی دارودرمانی، پسخوراند عصبی و مداخلات روانشناختی تلفیقی (آموزش والدین، بازی درمانی و آموزش شناختی) بر مشکلات رفتاری اختلال </span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">ADHD</span></span></span> <span style="font-family:B Mitra;">داشت.</span><br>
<strong><span style="color:#0000cc;"><span style="font-family:B Mitra;">مواد و روشها:</span></span></strong> <span style="font-family:B Mitra;">روش تحقیق نیمه آزمایشی و طرح تحقیق پیش آزمون- پس آزمون- پیگیری با سه گروه آزمایشی و یک گروه کنترل بود. جامعه­ آماری این تحقیق شامل کلیه­ کودکان ۹ تا ۱۲ سال شهر همدان در سال ۹۹-۱۳۹۸ بودند. شیوه نمونه­گیری هدفمند بود. گروه درمان­های دارویی تحت نظر روانپزشک به مدت ۱۲ هفته روزانه دارو دریافت کردند. گروه پسخوراند عصبی ۲۴ جلسه ۴۵ دقیقه­ای بصورت ۲ بار در هفته مداخله دریافت کرد. گروه مداخلات روانشناختی تلفیقی بمدت ۲۴ جلسه در (۸ جلسه آموزش والدین هفتگانه، ۸ جلسه بازی درمانی هر هفته دو جلسه، ۸ جلسه آموزش شناختی هر هفته دو جلسه) آموزش دریافت کردند. شرکت کنندگان با مقیاس سوانسون، نولان و پلهام ویرایش چهارم برای سنجش نشانه­های بالینی </span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">ADHD</span></span></span><span style="font-family:B Mitra;">، آزمون عصب روانشناختی کولیج جهت سنجش کارکردهای اجرایی و مقیاس خودگزارشی مشکلات رفتاری راتر فرم والدین مورد سنجش قرار گرفتند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کواریانس چند متغیره (مانکوا) و تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) استفاده شد.</span><span style="font-family:B Mitra;"></span><br>
<strong><span style="color:#0000cc;"><span style="font-family:B Mitra;">یافتهها:</span></span></strong> <span style="font-family:B Mitra;">نتایج تحقیق نشان داد که مداخلات روانشناختی تلفیقی در مقایسه با درمان دارویی و پسخوراند عصبی در متغیر مشکلات رفتاری و تمامی مولفه های آن اثربخشی بیشتری داشت که این اثربخشی در پیگیری سه ماهه نیز معنی دار بود (۰۰۱/۰</span><span style="font-family:Cambria,serif;">></span><em><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">p</span></span></em><span style="font-family:B Mitra;">).</span><span style="font-family:B Mitra;"></span><br>
<strong><span style="color:#0000cc;"><span style="font-family:B Mitra;">نتیجهگیری:</span></span></strong> <span style="font-family:B Mitra;">به نظر می رسد که مداخلات روانشناختی تلفیقی می­تواند درمان موثر و ماندگاری در مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به </span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">ADHD</span></span></span> <span style="font-family:B Mitra;">باشد و می تواند جایگزین رویکردهای درمانی دیگر مانند دارودرمانی و پسخوراند عصبی باشد.</span><span style="font-family:B Mitra;"></span>
<strong>Aim and Background:</strong> So far, several therapeutic approaches, both pharmacological and non-pharmacological, have been used for patients with Attention Deficit Hyperactivity Disorder and researchers are trying to determine the effectiveness of each of these approaches. Therefore, the aim of this study was to compare the effectiveness of drug therapy, neural feedback and integrated psychological interventions (parent education, play therapy and cognitive education) on behavioral problems of ADHD.<br>
<strong>Methods and Materials:</strong> The research method was quasi-experimental and the pre-test-post-test-follow-up and control group design. The statistical population included all children aged 9 to 12 years in Hamedan. Sampling method was Purposive. The psychotherapy group received medication daily for 12 weeks. The neural feedback group received 24 sessions of 45 minutes twice a week. The group of integrated psychological interventions received training for 24 sessions. Participants were assessed using the Swanson, Nolan, and Pelham Fourth Edition Scale to assess the clinical signs of ADHD, the College Neuropsychological Test to measure executive function, and the Rutter form Behavioral Problems Self-Report Scale. Multivariate analysis of covariance and multivariate analysis of variance were used to analyze the data.<br>
<strong>Findings:</strong> The results showed that combined psychological interventions were more effective in the behavioral problems variable and all its components compared to drug therapy and neurological feedback, which was also significant in the quarterly follow-up (<em>p</em>≤0.001).<br>
<strong>Conclusions:</strong> It seems that integrated psychological interventions can be an effective and lasting treatment for behavioral problems in children with ADHD and can replace other therapeutic approaches such as medication and neurological feedback.
اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی, درمان دارویی, پسخوراند عصبی, کارکردهای اجرایی, مشکلات رفتاری, مداخلات روانشناختی.
Attention Deficit / Hyperactivity Disorder, Drug Treatment, Nervous Feedback, Executive Functions, Behavioral Problems, Psychological Interventions
58
74
http://rbs.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-468-1&slc_lang=fa&sid=1
Mohammad
Torkman
محمد
ترکمان
m.torkaman87@yahoo.com
10031947532846005917
10031947532846005917
No
PhD Student, Department of Psychology, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran
دانشجوی دکتری گروه روانشناسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
Keivan
kakabraee
کیوان
کاکابرایی
keivan@iauksh.ac.ir
10031947532846005918
10031947532846005918
Yes
Associate Professor of Department of Psychology, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran
دانشیار گروه روانشناسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
Saeedeh
Alsadat Hosseini
سعیده
السادات حسینی
saeedeh-hosseini@iauksh.ac.ir
10031947532846005919
10031947532846005919
No
Assistant Professor of Department of Psychology, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran
استادیار گروه روانشناسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران