Journal of Research in Behavioural Sciences
تحقیقات علوم رفتاری
RBS
Literature & Humanities
http://rbs.mui.ac.ir
1
admin
1735-2029
2008-8248
-
10.48305
--
--
--
fa
jalali
1400
5
1
gregorian
2021
8
1
19
2
online
1
fulltext
fa
مقایسه میزان اثربخشی فرزندپروری چندبعدی معنوی خداسو و فرزندپروری مثبت بر حرمت خود، خودکارآمدی و خود مهارگری کودکان دارای والدین پراسترس
Comparison of the Effectiveness of GOD Oriented Multidimensional Spiritual Parenting and Positive Parenting Program on Self-Esteem, Self-Efficacy and Self-Control of Children with Stressed Parents
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<strong><span style="color:#0000cc;"><span style="font-family:B Mitra;">زمینه و هدف:</span></span></strong> <span style="font-family:B Mitra;">این تحقیق با هدف مقایسه اثربخشی فرزندپروری چندبعدی معنوی خدا سو (</span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">GOSP</span></span></span><span style="font-family:B Mitra;">) و فرزندپروری مثبت (</span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">TRIPLE P</span></span></span><span style="font-family:B Mitra;">) بر حرمت خود، خودکارآمدی و خودمهارگری کودکان دارای والدین پراسترس، به روش نیمهتجربیِ سه گروهی انجام شد.</span><br>
<strong><span style="color:#0000cc;"><span style="font-family:B Mitra;">مواد و روشها:</span></span></strong> <span style="font-family:B Mitra;">جامعۀ آماری دانش آموزان ۸ تا ۱۱ سالهای بودند که در سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ در مدارس منطقه ۱۵ شهر تهران مشغول به تحصیل بوده و دارای والدین پراسترس بودند؛۳۰ نفر از این مادران با نمونهگیری در دسترس و بعد از غربالگری در سه گروه آزمایش و کنترل (هرکدام ۱۰ نفر) بهطور تصادفی جایگزین شدند. به آزمودنیهای گروه آزمایش </span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">GOSP</span></span></span> <span style="font-family:B Mitra;">(۱۲ جلسه) و به گروه ۲، </span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">TRIPLE</span></span></span> <span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">P</span></span></span> <span style="font-family:B Mitra;">(۱۰ جلسه بر اساس فرزندپروری ساندرز ۱۹۹۲) بهصورت ۱۲۰ دقیقه هفتگی آموزش داده شد و گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند. بعد از آموزش، پسآزمون برای هر سه گروه از دانش آموزان اجرا شد. نتایج با روش تحلیل کوواریانس تک متغیری تحلیل شدند.</span><span style="font-family:B Mitra;"></span><br>
<strong><span style="color:#0000cc;"><span style="font-family:B Mitra;">یافتهها:</span></span></strong> <span style="font-family:B Mitra;">نتایج نشان داد میانگین نمرات دانش آموزان در گروه </span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">GOSP</span></span></span> <span style="font-family:B Mitra;">در حرمت خود و خود مهارگری بهطور معناداری از گروه </span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">TRIPLE</span></span></span> <span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">P</span></span></span> <span style="font-family:B Mitra;">و کنترل بیشتر است. خودکارآمدی هیجانی در گروه </span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">GOSP</span></span></span> <span style="font-family:B Mitra;">بهطور معناداری بیشتر از گروه کنترل و میانگین نمرات خودکارآمدی تحصیلی در هر دو گروه آزمایش بهطور معناداری از گروه کنترل بیشتر بود. بین حرمت خود و خود مهارگری کودکان در دو گروه </span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">TRIPLE</span></span></span> <span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">P</span></span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">و </span></span><span style="font-family:B Mitra;">گروه کنترل تفاوت معناداری مشاهده نشد.</span><span style="font-family:B Mitra;"></span><br>
<strong><span style="color:#0000cc;"><span style="font-family:B Mitra;">نتیجهگیری:</span></span></strong> <span style="font-family:B Mitra;">ترکیب معنویت خدا سو با در نظر گرفتن ویژگیهای تحولی کودکان، اثربخشی آموزشهای فرزندپروری بر خود مهارگری، حرمت خود و خودکارآمدی در کودکان را افزایش میدهد.</span><span style="font-family:B Mitra;"></span>
<strong>Aim and Background:</strong> The authors conducted a quasi-experimental study to compare the effectiveness of GOSP and Triple P on self-esteem, self-efficacy and self-control of children.<strong><span dir="RTL"></span></strong><br>
<strong>Methods and Materials:</strong> The statistical population was students aged 8 to 11 who were studying in schools of 15th district of Tehran that had parents with high stress.30 mothers after screening process were randomly replaced in three experimental and control groups (10 people each). The subjects in the experimental groups were trained in (GOSP) (12 sessions), and Triple p (10 sessions according to the Saunders protocol, 1992) 120 minutes, weekly, and the control group did not receive any training. After the training course, post-test was performed for all three groups of students. Univariate analysis of covariance (ANCOVA) was used to assess data.<strong><span dir="RTL"></span></strong><br>
<strong>Findings:</strong> Results revealed that the mean scores of students in the group (GOSP) in self-esteem and self-control were significantly higher than Triple p and the control group. The scores of emotional self-efficacy of GOSP were significantly higher than the control group, while there was no significant difference between the two experimental groups. Self-esteem and self-control of children had no significant difference in two groups of positive parenting and the control group. The mean scores of self-efficacy were not significantly different in experimental groups (GOSP and triple p). Regarding social self-efficacy, no significant difference was observed between the three experimental and control groups.<strong><span dir="RTL"></span></strong><br>
<strong>Conclusions:</strong> These results suggest that the combination of God oriented spirituality perspective with considering the developmental characteristics of children, increases the effectiveness of parenting trainings on children.
فرزندپروری چند بعدی معنوی خدا سو(GOSP), فرزندپروری مثبت(TripleP), خودکارآمدی, حرمت خود, خودمهارگری
: God-oriented multidimensional spiritual parenting (GOSP), positive parenting, self-efficacy, self-esteem, self-control
276
292
http://rbs.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-463-1&slc_lang=fa&sid=1
Nahid
Julaieha
ناهید
جولائیها
njulaieha@yahoo.com
10031947532846006617
10031947532846006617
No
مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور
Masoud
Janbozorgi
مسعود
جان بزرگی
psychjan@gmail.com
10031947532846006618
10031947532846006618
Yes
Department of Psychology, Research institute of Hawzah & university, Qom, Iran.
استاد گروه روانشناسی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایران.
Ahmad
Alipour
احمد
علیپور
alipor@pnu.ac.ir
10031947532846006619
10031947532846006619
No
دانشگاه پیام نور
Abbas
Pasandide
عباس
پسندیده
pasandide48@gmail.com
10031947532846006620
10031947532846006620
No
دانشگاه قرآن و حدیث