TY - JOUR T1 - The effect of dynamic playground games on social development and perceived physical competence in 8 to 12 years old students TT - اثر بازی های حیاط پویا بر رشد اجتماعی و شایستگی بدنی ادراک شده در دانش آموزان 8 تا 12 ساله پسر JF - mui-jbs JO - mui-jbs VL - 19 IS - 4 UR - http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1223-fa.html Y1 - 2022 SP - 601 EP - 609 KW - Physical Activity KW - Playground KW - Social Development KW - Perceived Physical Competence N2 - زمینه و هدف: پژوهش ­ها در زمینه روان‌شناسی رشد نشان می­ دهدکه تجربه ورزش و بازی در دوران کودکی می­ تواند بر رشد اجتماعی و سلامت روانشناختی تاثیر مهم و همیشگی داشته باشد. بنابراین هدف از این تحقیق بررسی اثر بازی­های حیاط پویا بر رشد اجتماعی و شایستگی بدنی ادراک شده در پسران 8 تا 12 ساله بود. مواد و روش‌ها: پژوهش از نوع شبه آزمایشی کاربردی با طرح پیش آزمون-پس آزمون بود. جامعه آماری تحقیق حاضر را تمامی دانش ­آموزان پسر 8 تا 12 ساله شهر کرمانشاه در سال تصیلی 99-1398 تشکیل دادند که از بین آنها تعداد 30 دانش­آموزان به صورت در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و گواه قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 8 هفته در بازیهای حیاط پویا شرکت کردند. در پایان از هر دو گروه پس­آزمون گرفته شد. داده­ها با استفاده از مقیاس رشد اجتماعی واینلند (1953) و پرسشنامه خودتوصیفی بدنی مارش (1998) جمع‌آوری و با استفاده از تحلیل کوواریانس در سطح معنی داری 05/0p< تحلیل شد. یافته‌ها: یافته‌های حاصل از پژوهش نشان داد که بازی­های حیاط پویا تاثیر مثبت و معنی داری بر رشد اجتماعی و شایستگی بدنی ادراک شده کودکان دارد (001/0P<). نتیجه‌گیری: به نظر می رسد که بازی­های حیاط پویا می‌تواند باعث افزایش رشد اجتماعی و شایستگی بدنی ادراک شده کودکان شود. بنابراین می‌توان از این بازیها برای بهبود سطح اجتماعی و شایستگی بدنی ادراک شده ، که نقش موثری را در سلامتی روانی کودکان دارند، استفاده کرد. M3 10.52547/rbs.19.4.601 ER -