TY - JOUR JF - mui-jbs JO - RBS VL - 18 IS - 4 PY - 2021 Y1 - 2021/1/01 TI - The Mediating Role of Processing Speed in the Relationship between Working Memory and Phonological Awareness with Reading in Students with Reading Disorder TT - نقش میانجی سرعت پردازش در رابطه بین حافظه فعال و آگاهی واج‌شناختی با خواندن دانش آموزان مبتلا به اختلال خواندن N2 - زمینه و هدف: سرعت پردازش نقش مهمی در اختلال‌ یادگیری خاص دارد؛ بنابراین، هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی سرعت پردازش در رابطه بین حافظه فعال و آگاهی واج‌شناختی با خواندن دانش آموزان مبتلا به اختلال خواندن بود. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان مبتلابه اختلال یادگیری خاص از نوع خواندن انتهای پایه اول تا پایه پنجم دبستان نواحی هفت‌گانه مشهد و مراجعه‌کننده به مراکز ویژه مشکلات یادگیری آموزش‌وپرورش شهر مشهد در سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ بود. نمونه مورد بررسی شامل ۱۵۰ نفر از دانش آموزان مبتلابه اختلال یادگیری خاص از نوع خواندن بود که به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از آزمون خواندن و نارساخوانی (نما)، آزمون آگاهی واج‌شناختی و مقیاس هوشی وکسلر کودکان ۴ استفاده شد. داده‌های پژوهش با استفاده از نرم‌افزارهای آماری SPSS و PROCESS و همچنین روش تحلیل رگرسیون تحلیل شدند. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که بین حافظه فعال، آگاهی واج‌شناختی، سرعت پردازش و خواندن دانش آموزان مبتلا به اختلال خواندن رابطه وجود دارد. سرعت پردازش میانجی رابطه بین حافظه فعال و خواندن دانش آموزان مبتلا به اختلال خواندن بود. همچنین سرعت پردازش میانجی رابطه بین آگاهی واج‌شناختی و خواندن بود. نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که سرعت پردازش میانجی رابطه بین حافظه فعال با خواندن و همچنین رابطه بین آگاهی واج‌شناختی با خواندن دانش آموزان مبتلا به اختلال خواندن است. توجه به این فرایندها و مداخلات مرتبط با آن‌ها می‌تواند به بهبود اختلال خواندن دانش آموزان کمک کند. SP - 568 EP - 576 AU - Moshtaghy Sharifzadeh, Maryam AU - Mansouri, Ahmad AU - Bagherzadeh Golmakani, Zahra AD - Assistant Professor, Department of Psychology, Neyshabur Branch, Islamic Azad University, Neyshabur, Iran KW - Learning disorder KW - Processing speed KW - Phonology KW - Working memory UR - http://rbs.mui.ac.ir/article-1-906-fa.html DO - 10.52547/rbs.18.4.568 ER -