TY - JOUR JF - mui-jbs JO - RBS VL - 7 IS - 2 PY - 2010 Y1 - 2010/2/01 TI - Comparing Efficacy of Group Cognitive- Behavioral Psychotherapy, Fluoxetine and Hypiran in Treatment of Depression in Women TT - مقایسه اثر بخشی درمان گروهی شناختی- رفتاری، فلوکستین و هایپیران در کاهش شدت علایم افسردگی اساسی زنان N2 - زمینه و هدف : روش‌های متنوعی جهت درمان افسردگی وجود دارد. این مطالعه با هدف مقایسه اثر بخشی سه روش روان درمانی گروهی شناختی- رفتاری، داروی ضد افسردگی فلوکستین و داروی گیاهی هایپیران در درمان افسردگی زنان انجام شده است. مواد و روش‌ها: این مطالعه به روش آزمایشی و با انتخاب تصادفی 45 آزمودنی زن، که با پرسش‌نامه سنجش میزان افسردگی و بر اساس ملاک‌های DSM- IV توسط روان‌پزشک مورد ارزیابی قرار گرفتند، انجام شد. نمونه‌های تشخیص‌گذاری شده به عنوان افسرده اساسی، در سه گروه آزمایش گمارده شدند؛ گروه تحت درمان گروهی شناختی- رفتاری، گروه تحت درمان با داروی فلوکستین و گروه تحت درمان با داروی گیاهی هایپیران. نمرات قبل و بعد از مداخله و مرحله پیگیری در هر سه گروه جمع‌آوری گردید و با استفاده از آزمون‌های آماری کواریانس، واریانس یک‌راهه و آزمون‌های تعقیبی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: مقایسه میانگین‌ها نشان داد که بین میزان اثر بخشی سه روش درمانی با یکدیگر تفاوت معنی‌دار وجود دارد (01/0 P <). نتایج آزمون شفه نیز بیانگر آن بود که درمان گروهی شناختی- رفتاری از هایپیران مؤثرتر است، در حالی که بین اثر بخشی درمان گروهی شناختی- رفتاری با فلوکستین و فلوکستین با هایپیران تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد (05/0 P >). پایداری نتایج درمان در مطالعه پیگیری نیز تأیید شد، البته بین میزان پایداری روش‌های درمانی تفاوت معنی‌دار مشاهده شد (01/0 P <). نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش مؤید اثر بخشی سه روش درمان افسردگی بودند. به خصوص برتری درمان گروهی شناختی- رفتاری در مقایسه با هایپیران در مرحله پس‌آزمون و نسبت به فلوکستین و هایپیران در مرحله پیگیری تأیید شد. واژه‌های کلیدی: افسردگی اساسی، زنان، درمان گروهی شناختی- رفتاری، فلوکستین، هایپیران. SP - 0 EP - 0 AU - آقايي, اصغر AU - جلالي, داريوش AU - امين زاده, مجتبي AD - KW - Major Depression KW - women KW - group cognitive-behavioral therapy KW - Fluoxetin KW - Hypiran. UR - http://rbs.mui.ac.ir/article-1-161-fa.html ER -