TY - JOUR JF - mui-jbs JO - RBS VL - 16 IS - 4 PY - 2018 Y1 - 2018/5/01 TI - The Relationship between Mentalization and Attachment Related Anxiety and Avoidance in Teenage Girl TT - رابطه بین ذهنی سازی با اضطراب و اجتناب مرتبط با دلبستگی در دختران نوجوان N2 - زمینه و هدف: پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه بین نظریه ذهن (Theory of mind) با سبک‌های دلبستگی (Attachment styles) اضطرابی و اجتنابی در نوجوانان دختر صورت گرفت. مواد و روش‌ها: این پژوهش بر اساس روش توصیفی–همبستگی بود. دویست و هشتاد نفر از نوجوانان ۱۳-۱۲ سال و ۱۴ تا ۱۷ ساله به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. دو گروه شرکت‌کننده به پرسشنامه‌های ذهن‌خوانی از روی تصاویر چشم‌ها (Reading the Mind in the Eyes Test یا RMET-R) و تجارب روابط نزدیک-ساختارهای رابطه (Experiences in Close Relationships– Relationship Structures یا ECR-RS) پاسخ دادند. داده‌ها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون گام‌به‌گام در نرم‌افزار SPSS نسخه ۲۰ تحلیل شد. یافته‌ها: بین دقت نظریه ذهن در نوجوانان کم سن تر (۱۳-۱۲ سال) و سبک دلبستگی ازنظر اضطراب با مادر، پدر، دوست و اضطراب کل رابطه معنی‌دار وجود داشت (۰۱/۰>p). تحلیل رگرسیون گام‌به‌گام نشان داد که اضطراب با پدر، مادر و دوست به ترتیب ۰۹۶/۰، ۰۰۳/۰ و ۰۰۱/۰ از واریانس نظریه ذهن را به‌طور معنی‌داری پیش‌بینی می‌کند (۰۱/۰>p). رابطه معنی‌دار در گروه نوجوانان بزرگتر مشاهده نشد. نتیجه‌گیری: به‌منظور درک بهتر رابطه بین دلبستگی نوجوانان و نظریه ذهن ضرورت دارد که عوامل مشترک آن‌ها در نظر گرفته شود و بین انواع مختلف دلبستگی ناایمن به‌خصوص بین اضطراب و اجتناب تمایز قائل در نظر گرفته شود. SP - 539 EP - 548 AU - Karimi, Fariba AU - Farahbakhsh, Kiomars AU - Salimi Bijestani, Hossein AU - Motamedi, Abdollah AD - Associate Professor, Department of Counseling, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran. KW - Anxiety KW - Attachment style Avoidance KW - Mentalization KW - Theory of mind UR - http://rbs.mui.ac.ir/article-1-634-fa.html DO - 10.52547/rbs.16.4.539 ER -