باباپور خیرالدین ج, پورشریفی ح, حشمتی ر, ناصری انباردان ح. The Role of Temperamental and Characteristics Shades of Personality, Basic Psychological Needs, and Early Maladaptive Schemas in Prediction of Vulnerability to Addiction. RBS 2018; 16 (2) :143-150
URL:
http://rbs.mui.ac.ir/article-1-593-fa.html
باباپور خیرالدین جلیل، پورشریفی حمید، حشمتی رسول، ناصری انباردان حسین. نقش رگههای سرشت و منش شخصیت، نیازهای بنیادین روانشناختی و طرحوارههای ناسازگار اولیه در پیشبینی آسیبپذیری به اعتیاد. تحقیقات علوم رفتاری. 1397; 16 (2) :143-150
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-593-fa.html
1- استاد، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
2- دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
چکیده: (2073 مشاهده)
زمینه و هدف : امروزه استفاده از شبکههای اجتماعی به یک رفتار مدرن طبیعی تبدیل شده، اما شکلهای آسیبزای استفاده از آن هم در دو دهه اخیر مورد توجه زیادی قرار گرفته است. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی نقش رگههای سرشت و منش شخصیت، نیازهای بنیادین روانشناختی و طرحوارههای ناسازگار اولیه در پیشبینی آسیبپذیری به اعتیاد در قالب روابط ساختاری بود. مواد و روشها: این مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی بود و جامعه آماری آن را کلیه دانشجویان دختر و پسر مقطع کارشناسی دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجان شرقی که در نیمسال اول سال تحصیلی 96-1395 مشغول به تحصیل بودند، تشکیل داد. با توجه به این که جامعه آماری شامل جنسیت و رشتههای مختلف تحصیلی بود، روش نمونهگیری طبقهای با انتساب بهینه در نظر گرفته شد که 280 نفر از دانشجویان را شامل شد. دادهها با استفاده از پرسشنامه سرشت و منش Cloninger (Temperament and Character Inventory یا TCI)، پرسشنامه نیازهای بنیادین روانشناختی، پرسشنامه طرحواره Young (Young Schema Questionnaire یا 75-YSQ) و پرسشنامه آسیبپذیری به اعتیاد جمعآوری گردید و با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی در نرمافزار SPSS و LISREL مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: بر اساس یافتههای مدل ساختاری، رگههای سرشت و منش شخصیت، نیازهای بنیادین روانشناختی و طرحوارههای ناسازگار اولیه در قالب روابط ساختاری قادر بودند آسیبپذیری به اعتیاد را در مسیرهای مختلف پیشبینی و تبیین نمایند. نتیجهگیری: به منظور بهبود وضعیت روانشناختی دانشجویان، توجه به این متغیرها طی کارآزماییهای بالینی با هدف طراحی مدلهای مداخله مناسب یا اصلاح مداخلههای موجود، سودمند خواهد بود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/11/19 | پذیرش: 1397/4/24 | انتشار: 1397/4/24