آزمایش سودمندی یک برنامه توانافزای شناختی برای بهبود کارکردهای اجرایی در دانشآموزان با نارساییهای ویژه یادگیری
|
مهناز اخوان تفتی1 ، مائده آذری خیابانی2 ، زهرا هاشمی |
1- کارشناس ارشد، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران 2- استادیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران |
|
چکیده: (1941 مشاهده) |
زمینه و هدف : یکی از پایهایترین ویژگیهای کودکان مبتلا به اختلالهای یادگیری، اختلال در کارکردهای شناختی است. پژوهش حاضر، به بررسی اثربخشی برنامه توانافزای شناختی بر بهبود کارکردهای اجرایی (حافظه کاری، توجه و درک مطلب) دانشآموزان با نارساییهای یادگیری پایه سوم تا پنجم ابتدایی پرداخت. مواد و روشها: طرح پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با پیشآزمون، پسآزمون و گروه شاهد بود. جامعه پژوهشی در بردارنده تمامی دانشآموزان پسر پایههای سوم تا پنجم ناتوان یادگیری در سال تحصیلی 94-1393 در مدارس عادی دولتی شهر تهران بود. 20 تن از دانشآموزان (از هر مدرسه 10 نفر) به صورت هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در دو گروه شاهد و آزمایش جایگزین شدند. برای دانشآموزان گروه آزمایش طی 10 جلسه برنامه تقویت شناختی اجرا شد و گروه شاهد به برنامههای معمول خود ادامه داد. برای سنجش عملکرد حافظه کاری گروه نمونه از آزمون N-Back و سنجش توجه از آزمون عملکرد پیوسته CPT (Continuous performance test) و سنجش درک مطلب از مقیاس هوش Wechsler کودکان (WCIS یا Wechsler comprehension subscale) استفاده شد. دادههای حاصل از این آزمونها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استباطی، تحلیل کوواریانس چند متغیره تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: تأثیر برنامه توانافزای شناختی در بهبود حافظه کاری و درک مطلب (05/0 > P) و در افزایش توجه دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری (01/0 > P) معنیدار بود. همچنین، این برنامه بر توجه بیش از سایر کارکردها مؤثر بود. نتیجهگیری: برنامه توانافزای شناختی موجب تغییر در کارکردهای شناختی آموزندگان شد و این خود میتواند زمینههای بهبود در شرایط یادگیری و آموزش آموزندگان را نیز به دنبال داشته باشد. |
|
واژههای کلیدی: نارساییهای ویژه یادگیری، برنامه توانافزای شناختی، کارکردهای اجرایی |
|
متن کامل [PDF 366 kb]
(945 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/11/19 | انتشار: 1395/9/25
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|