همدلی پزشکان هیأت علمی رشتههای مختلف تخصصی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در برخورد با بیمار
|
غلامرضا خیرآبادی1 ، مهدخت حاج رحیمی2 ، بهزاد مهکی3 ، نسرین مسائلی1 ، مریم یاحی1 ، لعیا گلشنی1 ، درنا خیرآبادی |
1- دانشجوی پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران 2- استادیار، گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران 3- کارشناس ارشد، مرکز تحقیقات علوم رفتاری و گروه روانشناسی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران |
|
چکیده: (1618 مشاهده) |
زمینه و هدف: همدلی در کسب نتیجه درمانی بهتر، رضایت مراجعان، بهبود رابطه پزشک- بیمار، محافظت پزشک از فرسودگی شغلی و شکایت احتمالی بیمار از پزشک نقش بسزایی دارد. هدف از انجام مطالعه حاضر، ارزیابی میزان همدلی اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در برخورد با بیمار بود. مواد و روشها: این مطالعه به صورت مقطعی در سال 1392، بر روی جمعیت پزشکان عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در تخصصهای مختلف انجام گرفت. نمونهگیری به روش سرشماری بود و پرسشنامه همدلی پزشکان Jefferson (Jefferson Scale of Patient Perceptions of Physician Empathy یا JSPPPE) به صورت حضوری و یا از طریق پست الکترونیک در اختیار 278 پزشک قرار گرفت. 73 پرسشنامه تکمیل و برگشت داده شد. دادههای استخراج شده از پرسشنامهها با استفاده از آزمونهای t، ANOVA یکطرفه و Kruskal-Wallis در نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. 05/0 > P به عنوان سطح معنیداری دادهها در نظر گرفته شد. یافتهها: بالاترین میانگین نمره همدلی در استادان رشته نفرولوژی و کمترین میانگین نمره همدلی در استادان رشته جراحی اعصاب و رادیولوژی مشاهده شد. پس از دستهبندی رشتههای مختلف به سه گروه جراحی، غیر جراحی و روانپزشکی، بیشترین میانگین نمره همدلی مربوط به استادان رشته روانپزشکی بود و بعد از آن، رشتههای غیر جراحی و جراحی قرار داشتند (045/0 = P). نتیجهگیری: همدلی با بیماران در پزشکان عضو هیأت علمی رشتههای مختلف دانشگاه علوم پزشکی اصفهان متفاوت است. این افراد همدلی لازم را با دانشجویان خود در تکمیل پرسشنامه تحقیقاتی ارایه شده نداشتند. |
|
واژههای کلیدی: همدلی، پزشکان هیأت علمی، بیماران |
|
متن کامل [PDF 302 kb]
(611 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/11/19 | انتشار: 1395/9/25
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|