مقایسه دو رویکرد تحلیل عاملی تأییدی و مدلیابی معادلات ساختاری اکتشافی در ارزیابی ساختار عاملی مقیاس دشواری در تنظیم هیجان
|
حسین کارسازی1 ، محمد نصیری2 ، تورج هاشمی نصرت آباد |
1- دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران 2- استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران |
|
چکیده: (2332 مشاهده) |
زمینه و هدف : مقیاس دشواری در تنظیم هیجان (Difficulties in Emotion Regulation Scale یا DERS) ابزار چند بعدی پرکاربردی در مطالعات مرتبط با تنظیم هیجان محسوب میشود. هدف از پژوهش حاضر، مقایسه دو رویکرد تحلیل عاملی تأییدی (Confirmatory factor analysis یا CFA) و مدلیابی معادلات ساختاری اکتشافی (Exploratory structural equation modeling یا ESEM) در ارزیابی ساختار عاملی DERS بود. مواد و روشها: این مطالعه از نوع توصیفی- همبستگی و بر اساس دادههای مربوط به 250 نفر از دانشجویان دانشگاه تبریز انجام شد که به صورت نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. نسخه فارسی DERS برای دستیابی به اهداف پژوهش مورد استفاده قرار گرفت. دادههای پژوهش حاضر با استفاده از روش CFA و ESEM در نرمافزار Mplus تجزیه و تحلیل شد. همچنین، مقایسه روش CFA و ESEM از طریق شاخص ΔCFI صورت پذیرفت. یافتهها: یافتهها نشان داد که برخلاف CFA، ESEM روش مناسبی برای ارزیابی ساختار عاملی DERS بود و دید روشنتری از ساختار نهفته آن ارایه میداد. در نهایت، ساختار 25 سؤالی از مقیاس 4 عاملی که سؤالهای دارای نمرهگذاری معکوس در آن وجود نداشت، بهترین برازش را کسب نمود. شاخص ریشه میانگین مربعات خطای برآورد (Root mean square error of approximation یا RMSEA)، شاخص برازش تطبیقی (Comparative fit index یا CFI) و شاخص TLI (Tucker-Lewis index)برای این مدل به ترتیب 064/0، 964/0 و 951/0 به دست آمد. نتیجهگیری: با توجه به ساختار عاملی مناسب مقیاس 25 سؤالی، به نظر میرسد که گویههای معکوس در کاربرد DERS مشکلآفرین باشد. با وجود حذف گویههای معکوس در پژوهش حاضر، پیشنهاد میشود که این گویهها در پژوهشهای آینده با سؤالات دارای نمرهگذاری مستقیم جایگزین شوند و برازش ساختار عاملی آن مورد ارزیابی قرار گیرد. |
|
واژههای کلیدی: تحلیل عاملی تأییدی، مدلیابی معادلات ساختاری اکتشافی، مقیاس دشواری در تنظیم هیجان |
|
متن کامل [PDF 0 kb]
(826 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/11/19 | انتشار: 1394/9/24
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|