1- دانشجوی دکتری مشاوره، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، تهران، ایران
2- دانشجوی دکتری روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
3- لیسانس مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، پردیس امام جعفر صادق ایلام، ایلام، ایران
چکیده: (1509 مشاهده)
چکیده زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی خندهدرمانی و درمان راه حلمدار گروهی و مقایسه این دو درمان در کاهش نشانههای افسردگی دانشآموزان دختر صورت گرفت. به دلیل افزایش چشمگیر نشانههای افسردگی در نوجوانی درمانهای کوتاه مدت میتواند شیوههای درمانی مناسبی برای مداخله و اثربخشی باشد. مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع طرحهای مداخلهای پیشآزمون– پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری را کلیه دختران دبیرستانی شهرستان ایوان تشکیل میدهند که به روش نمونهگیری خوشهای از یک مدرسه از بین مدارس انتخاب شد. به منظور غربالگری دانشآموزان افسرده Beck Depression Inventory مورد استفاده قرار گرفت. از بین دانشآموزان جمعا 30 نفر واجد شرایط انتخاب و در سه گروه (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل) به صورت تصادفی جایگذاری شدند دو گروه آزمایش خندهدرمانی و درمان راه حلمدار را دریافت و گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکردند. دادهها در نرمافزارspss.22 وارد و با روش تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی بن فرنی تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها : بر اساس نتایج خندهدرمانی و درمان راه حل مدار کاهش نشانهای افسردگی را در پی دارد (001/0>p) همچنین اثربخشی خندهدرمانی در کاهش نشانههای افسردگی بیشتر از درمان راه حل مدار است (001/0>p). نتیجهگیری : با وجود اثربخشی خندهدرمانی و درمان راه حل مدار در کاهش نشانههای افسردگی خندهدرمانی به دلیل ایجاد تغییرات سریع در مؤلفههای فیزیولوژیک مؤثرتر از درمان راه حل مدار است. واژههای کلیدی: خنده درمانی، درمان راه حل مدار، افسردگی
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/11/19 | انتشار: 1394/9/24