logo
دوره 13، شماره 2 - ( 9-1394 )                   جلد 13 شماره 2 صفحات 214-208 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

عيدي م, بهرامي ف, عيدي بايگي م, ترک م. Investigation and comparison meta-cognitive therapy (MCT) and psycho – educational family therapy on social performance in bipolar patients. RBS 2015; 13 (2) :208-214
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-397-fa.html
عیدی مجید، بهرامی فاطمه، عیدی بایگی مجید، ترک منصور. بررسی و مقایسه درمان فراشناختی و درمان روانی-آموزشی خانواده بر عملکرد اجتماعی بیماران دو قطبی. تحقیقات علوم رفتاری. 1394; 13 (2) :208-214

URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-397-fa.html


1- استاد، گروه مشاوره، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، ایران
2- دانشجوی دکتری روان‌شناسی بالینی، دانشگاه شیراز، ایران
3- کارشناس ارشد مشاوره خانواده، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران
چکیده:   (2261 مشاهده)
  چکیده   زمینه و هدف: ماهیت چند بعدی و پیچیده اختلال دو قطبی بررسی و به کارگیری درمان‎های جدید را ایجاب می‎کند. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی درمان فراشناختی در مقایسه با درمان روانی-آموزشی خانواده بر عملکرد اجتماعی بیماران دو قطبی بوده است. مواد و روش‌ها: روش پژوهش از نوع نیمه‌تجربی (پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه) بود. از بین تمام بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی مراجعه‌کننده به بیمارستان‎ها و درمانگاه‎های روانپزشکی شهر اصفهان ،24 نفر به روش نمونه‎گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه مساوی قرار گرفتند.گروه اول درمان فراشناختی همراه با دارو درمانی، گروه دوم درمان روانی– آموزشی خانواده همراه با دارو درمانی و گروه سوم فقط دارو درمانی دریافت کردند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل مصاحبه نیمه ساختاریافته بر اساس معیارهای تشخیصی DSM-IV-R و مقیاس عملکرد اجتماعی بود. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS و با کمک آمار توصیفی و استنباطی و تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: تفاوت بین میانگین‎های نمرات گروه درمان فراشناختی در مقایسه با گروه روانی-آموزشی خانواده معنی‌دار نبود (05/0>p)؛ هم‌چنین بین میانگین‎های نمرات گروه درمان فراشناختی و گروه روانی- آموزشی خانواده با دارو درمانی معنی‌دار بود. نتیجه‌گیری: استفاده از درمان فراشناختی و درمان روانی-آموزشی خانواده همراه با دارودرمانی اثربخشی درمان را افزایش می‎دهد. بنابراین پیشنهاد می‌شود درمانگران و خانواده‌ها در این زمینه آموزش ببینند.   واژه‌های کلیدی: درمان فراشناختی، درمان روانی–‎آموزشی خانواده، عملکرد اجتماعی، بیماران دو قطبی  
متن کامل [PDF 373 kb]   (491 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/11/19 | انتشار: 1394/9/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.