1- استادیار، مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
2- استاد، مرکز تحقیقات علوم رفتاری، گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
3- استاد، مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده: (1808 مشاهده)
چکیده زمینه و هدف: پرستار یکی از اجزاء اصلی فرایند درمان بیماران میباشد، لذا نیازمند دانش و نگرش مناسب نسبت به مداخلات دارویی و غیردارویی میباشد. بنابراین توجه به امر ارتقای دانش و نگرش پرستاران در ارتباط با این مهارت از طریق آموزشهای مبتنی بر نیازسنجی اهمیت زیادی دارد. این مطالعه با هدف تعیین اثربخشی کارگاه آموزشی مداخلات دارویی و غیردارویی در بخشهای روانپزشکی بیمارستانهای آموزشی شهر اصفهان طراحی گردید. مواد و روش ها : این مطالعه، مداخلهای بهصورت نیمهتجربی است که در نمونهای مشتمل بر کلیه پرستاران شاغل در بخشهای روانپزشکی بیمارستانهای نور و فارابی اصفهان (64 نفر) انجام شد. با عنایت به نیازسنجی انجام شده از پرستاران شاغل در بخشهای روانپزشکی، پروتکل آموزشی و کارگاه طراحی گردید، کارگاه آموزشی یکروزه متمرکز بر مداخلات دارویی و غیردارویی بهصورت سخنرانی و بحث گروهی در دو بیمارستان اجرا شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود که قبل و بلافاصله و سه ماه بعد از برگزاری کارگاه، سطح دانش و نگرش پرستاران از طریق این پرسشنامه بررسی گردید. دادهها با استفاده از آزمونهای آماری توصیفی و Repeated measure ANOVA و Bonfrroni مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: افزایش آماری معنیداری در میانگین نمره دانش پرستاران بلافاصله و سه ماه پس از آموزش در مقایسه با قبل از آموزش مشاهده گردید (001/0P<). همچنین میانگین نمره نگرش پرستاران در سه مرحله، تفاوت معنیداری داشت (009/0P<). پرستاران از برگزاری کارگاه آموزشی مبتنی بر نیازسنجی به میزان بالایی (3/86%) رضایت داشتند و آنرا در تقویت اطلاعات علمی مؤثر دانستند. نتیجهگیری: نتایج نشاندهنده تأثیر کارگاه آموزشی بر دانش و نگرش پرستاران در مداخلات دارویی و غیردارویی بود. نتایج این تحقیق مؤید آن است که برای ارتقای کیفیت مراقبتهای پرستاری، آموزش مداوم و هدفمند پرستاران ضروری است. واژههای کلیدی : کارگاه آموزشی، مراقبت پرستاری، بخش روانپزشکی
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/11/19 | انتشار: 1394/9/24