[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 13، شماره 1 - ( 9-1394 ) ::
جلد 13 شماره 1 صفحات 63-52 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر تغییر محرک حسی بر ادراک زمان کودکان با و بدون اختلال بیش‌فعالی/نارسایی توجه در دیرشهای زمانی مختلف
احمد علیپور1، مهتا خزیمه1، محدثه کاکوجویباری
1- کارشناسی ارشد روان‌شناسی دانشگاه پیام نور،تهران،ایران
چکیده:   (1395 مشاهده)
چکیده   زمینه و هدف: با توجه به شیوع اختلال بیش‎فعالی/نارسایی ، هدف مطالعۀ حاضرآزمودن اثر تغییر حسی در ارائه‌ی محرک بر ادراک زمان، در کودکان مبتلا و غیرمبتلا به بیش‎فعالی/نارسایی توجه، با استفاده از تکالیف بازتولید زمان در دیرش‎های زمانی مختلف است.   مواد و روش  ها : 15 کودک مبتلا به نقص توجه/بیش‎فعالی از مراجعان یک مطب روان‌پزشکی اطفال در مشهد و 15 کودک غیرمبتلا از دو مدرسه در مشهد، با توجه به نتایج مقیاس کانرز فرم والدینی و مقیاس درجه‎بندی بیش‎فعالی/نارسایی توجه، انتخاب شدند و تکالیف بازتولید زمان را در سه تغییر حسی ارائه‌ی محرک (ارائه‌ی دیداری، ارائه‌ی شنیداری و ارائه‌ی دوگانۀ دیداری-شنیداری) و در 6 دیرش زمانی (36،24،18،12،6 و 48 ثانیه) کامل کردند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که اثرات اصلی گروه و دیرش زمانی تکلیف (کاهش دقت عملکرد با افزایش طول مدت تکلیف) معنی‌دار است، اما دقت عملکرد در ارایه‌های حسی مختلف تفاوت معنی‌داری با هم نداشت. به‎علاوه تعامل بین گروه ودیرش زمانی تکلیف (یعنی افزایش اختلاف عملکرد بین دو گروه با افزایش دیرش زمانی تکلیف) تأیید شد، اما اثر تغییر حسی ارائه‌ی محرک در گروه بیش‎فعال از گروه عادی به‎طور معنی‌داری بزرگتر نبود. نتیجه‌گیری: افراد مبتلا به بیش‎فعالی در بازتولید فواصل زمانی، از آزمودنی‎های غیرمبتلا کم‎دقت‎ترهستند و با دیرش زمانی بیشتر، اختلاف آن‎ها نیز بیشتر می‎شود. هم‎چنین عملکرد به‎طور معنی‌داری تحت تأثیر تغییر حسی ارائه‌ی محرک قرار نگرفت و تفاوت بین دو گروه نیز در تغییر حسی معنی‌دار نبود. واژه‌های کلیدی: بیش‎فعالی/نارسایی توجه، ادراک زمان، تغییر حسی ارائه‌ی محرک، دیرش زمانی، تکالیف بازتولید زمان  
متن کامل [PDF 491 kb]   (348 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/11/19 | انتشار: 1394/9/24
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

عليپور ا, خزيمه م, کاکوجويباري م. Time perception in children with and without ADHD: the effect of Sensory modality in different durations. RBS 2015; 13 (1) :52-63
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-386-fa.html

علیپور احمد، خزیمه مهتا، کاکوجویباری محدثه. اثر تغییر محرک حسی بر ادراک زمان کودکان با و بدون اختلال بیش‌فعالی/نارسایی توجه در دیرشهای زمانی مختلف. تحقیقات علوم رفتاری 1394; 13 (1) :63-52

URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-386-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 1 - ( 9-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله تحقیقات علوم رفتاری Journal of Research in Behavioural Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4514