[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 13، شماره 1 - ( 9-1394 ) ::
جلد 13 شماره 1 صفحات 40-29 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه سبک‌های فرزندپروری و طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه با خودهای‌ممکن در دانشجویان
اصغر جعفری1، مهری برهون2، محمد قمری
1- دانش آموخته رشته مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر، ابهر، ایران
2- استادیار گروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر، ابهر، ایران
چکیده:   (1464 مشاهده)
      چکیده   زمینه و هدف: خودهای‌‌ممکن، جنبه موقتی خودپنداره هستند، چیزی که فرد هم برای آن تلاش می‌کند و هم می‌کوشد از آن اجتناب کند. طرح‌واره‌ها و سبک‌های فرزندپروری والدین در تحول خودهای ممکن تأثیر دارند. این امیدها و ترس‌ها در انگیزه‌های افراد مهم هستند. پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی خودهای‌‌ممکن در دانشجویان بر اساس سبک‌های فرزندپروری و طرح‌واره‌ها انجام شد.   مواد و روش  ها : روش پژوهش همبستگی بود. نود و چهار دانشجو به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای از بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین انتخاب و داده ها با استفاده از پرسش‌نامه‌های شیوه‌های فرزندپروری بامریند (Bamrind’s parenting styles)، فرم کوتاه طرحواره یانگ (Young’s schema) و فرم (ب) خودپنداره راجرز (Rogers,s self- concept) جمع‌آوری و به‌وسیله رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که سبک فرزندپروری مقتدرانه، طر‌ح‌واره‌های ایثار و بازداری هیجانی به طور معنی‌داری خودهای‌ممکن را در دانشجویان پیش‌بینی می‌کنند (05/0>P). هم‌چنین نتایج نشان داد که شیوه فرزندپروری مقتدرانه 6/8 درصد و طرح‌واره‌ ایثار 7/10 درصد از تغییرات خودهای‌ممکن را تبیین می‌کنند (01/0>P). نتیجه‌گیری: نتایج شواهدی را پیشنهاد می‌کند که احتمالا سبک‌های فرزندپروری و طرح‌واره‌ها به‌واسطه هنجارهای فرهنگی- اجتماعی و عوامل والدینی تأثیرات متفاوتی بر خودهای‌ممکن فرزندان دارند. لذا به منظور ارتقاء خودهای‌ممکن کارآمد در افراد، پیشنهاد می‌شود زمینه بهبود سبک فرزندپروری مقتدرانه و طرح‌واره ایثار فراهم شود. واژه‌های کلیدی: سبک‌های فرزندپروری، طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه، خودهای‌ممکن                                                                                                                                                                
متن کامل [PDF 376 kb]   (522 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/11/19 | انتشار: 1394/9/24
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

جعفري ا, برهون م, قمري م. The relationship of Parenting Styles and Early Maladaptive Schema with Possible Selves in Students. RBS 2015; 13 (1) :29-40
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-384-fa.html

جعفری اصغر، برهون مهری، قمری محمد. رابطه سبک‌های فرزندپروری و طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه با خودهای‌ممکن در دانشجویان. تحقیقات علوم رفتاری 1394; 13 (1) :40-29

URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-384-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 1 - ( 9-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله تحقیقات علوم رفتاری Journal of Research in Behavioural Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4514