ساخت و بررسی کیفیت روانسنجی پرسشنامه خود ابرازی در دانشجویان
|
راحله سموعی1 ، طیبه طیبانی2 ، آیت اله سهرابی3 ، امراله ابراهیمی |
1- کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، موسسه فرهنگ پژوهان دانش، اصفهان، ایران 2- پزشک عمومی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران 3- استادیار، مرکز تحقیقات روانتنی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران |
|
چکیده: (1963 مشاهده) |
چکیده زمینه و هدف: خودابرازی از جمله مهارتهای دهگانه زندگی است و دستیابی به آن برای برخورداری از یک زندگی مطلوب و با کیفیت لازم است. سنجش دقیق این ویژگی و تصمیمگیری برای ارتقا آن از ضروریات است؛ بنابراین این مطالعه با هدف ساخت و بررسی کیفیت روانسنجی پرسشنامه خود ابرازی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شده است. مواد و روشها مطالعه مقطعی از نوع روانسنجی است. شرکتکنندگان 196 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بودند که به صورت خوشهای (انتخاب 6 رشته تحصیلی) و تصادفی (انتخاب ترم تحصیلی از هر رشته) انتخاب شدند. انواع نسخههای مختلف پرسشنامه خود ابرازی از سایتهای معتبر دریافت شد. با بررسی روایی صوری و محتوایی و تلفیق سؤالات مجموعهای از آیتمها انتخاب گردید و پرسشنامه اولیه تدوین و پس از بررسی مجدد روایی صوری و محتوایی توسط اساتید در سه مرحله اجرا گردید. با استفاده از نرم افزار spss-15 شاخصهای آمار توصیفی و روانسنجی محاسبه گردید. یافتهها نتایج نشان داد که پرسشنامه نهایی (IAS-41 یا Isfahan Assertiveness Scale) تهیه شده از روایی صوری و محتوایی مناسب، اعتبار همزمان مطلوب (74/0)، آلفای کرونباخ (94/0) و پایایی به روش تنصیف (87/0) مناسب برخوردار است. تحلیل مؤلفههای اصلی، 4 عامل متفاوت از جمله انفعالی، پرخاشگری، خود ابرازی، و صداقت که 58/33 درصد واریانس کل را تبیین نموده، معرفی کرده است. نتیجهگیری شاخصهای روانسنجی محاسبه شده در این مطالعه حکایت از مناسب بودن این ابزار جهت سنجش میزان خود ابرازی دانشجویان دارد. واژههای کلیدی خود ابرازی، کیفیت روانسنجی، پایایی، روایی، دانشجو، دانشگاه علوم پزشکی |
|
|
|
متن کامل [PDF 504 kb]
(808 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/11/19 | انتشار: 1393/4/24
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|