logo
دوره 12، شماره 2 - ( 4-1393 )                   جلد 12 شماره 2 صفحات 253-244 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

نصرتي ک. The study of episodic and semantic memory in Quran memories and Non-Quran memories. RBS 2014; 12 (2) :244-253
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-376-fa.html
نصرتی کبری. نقش حفظ قرآن درحافظه رویدادی ومعنایی دانش آموزان دخترشهر تهران. تحقیقات علوم رفتاری. 1393; 12 (2) :244-253

URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-376-fa.html


چکیده:   (1579 مشاهده)
چکیده زمینه وهدف: پژوهش کنونی به منظور بررسی نقش حفظ قرآن در حافظه رویدادی و معنایی در دوگروه حافظ قرآن و غیر حافظ قرآن انجام شد . مواد و روش‌ها: این طرح تحقیق از نوع نیمه آزمایشی و روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای بود. در این پژوهش 180 دانش‌آموز دختر حافظ قرآن، مبتدی و غیر حافظ قرآن شهر تهران در سه مقطع تحصیلی ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان مورد بررسی قرارگرفتند. از تکالیف یادآوری سرنخی و تکلیف حروف الفبایی برای بررسی حافظه رویدادی و معنایی استفاده شد و از دانش‌آموزان خواسته شد تا لغات را رمزگردانی نموده و به یادآورند، سپس داده‌ها نمره‌گذاری شد. آن‌گاه داده‌ها به‌وسیله آزمون آماری تحلیل واریانس Tukey وآزمون آماری MANOVA چند متغیره مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: یا فته‌های تحقیق نشان داد، دانش‌آموزان حافظ قرآن در هر دو نوع حافظه معنایی و رویدادی از دو گروه مبتدی و غیرحافظ قرآن عملکرد بهتری در یادآوری داشتند. اما بین عملکرد دانش‌آموزان مبتدی و غیرحافظ قرآن تفاوتی وجود نداشت (6/0> P ) (001/0> P ) هم‌چنین نتایج نشان می‌دهدکه دانش‌آموزان حافظ قرآن با افزایش پایه‌های تحصیلی ازحافظه معنایی و رویدادی بهتری نسبت به دوگروه . ( دیگر برخوردار بودند (001/0 > P ) نتیجه‌گیری: در نهایت، بر اساس نتایج پژوهشی، مهارت در حفظ قرآن، نه تنها حافظه اطلاعات غیر قرآنی را افزایش می‌دهد بلکه این مهارت با افزایش سن تأثیر بیشتری بر حافظه دارد. واژه های کلیدی: حافظه رویدادی، حافظه معنایی، حافظان قرآن، حافظان غیرقرآن
متن کامل [PDF 347 kb]   (771 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/11/19 | انتشار: 1393/4/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.