logo
دوره 12، شماره 2 - ( 4-1393 )                   جلد 12 شماره 2 صفحات 173-165 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

شیری ا, ولی پور م, مظاهری م, رودباری سقایی ب. Prevalence of internalized and externalized behavioral problem among middle school boys in Zanjan city. RBS 2014; 12 (2) :165-173
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-369-fa.html
شیری اسماعیل، ولی پور مصطفی، مظاهری محمدعلی، رودباری سقایی بهناز. بررسی شیوع مشکلات رفتاری درونی‌سازی و برونی‌سازی در بین دانش‌آموزان مدارس راهنمایی پسر شهرستان زنجان. تحقیقات علوم رفتاری. 1393; 12 (2) :165-173

URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-369-fa.html


1- کارشناسی ارشد، روان‌شناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2- دانشیار، گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی و پژوهشکده خانواده، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
3- دانشجوی کارشناسی ارشد، مشاوره دانشگاه آزاد ابهر، زنجان، ایران
چکیده:   (2222 مشاهده)
چکیده زمینه و هدف : بررسی دقیق شیوع مشکلات درونی و برونی‌سازی در سنین نوجوانی جهت طراحی و آماده ساختن خدمات درمانی مناسب با هدف کاهش پیامدهای منفی و رشد اختلالات روانی بعدی و بهبود کارکرد نوجوانان ضروری است. هدف این مطالعه بررسی شیوع مشکلات رفتاری درونی‌سازی و برونی‌سازی در بین دانش‌آموزان مدارس راهنمایی پسر شهرستان زنجان است.   مواد و روش‌ها : جامعه این پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان پسر مقطع راهنمایی شهر زنجان در سال تحصیلی 91-90 می‌باشد. برای نمونه‌گیری با استفاده شیوه نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی 300 دانش‌آموز به عنوان نمونه انتخاب شدند و پرسش‌نامه خودسنجی نوجوانان آخنباخ ( YSR ) توسط آن‌ها تکمیل شد. در نهایت با حذف پرسش‌نامه‌های ناقص 292 پرسش‌نامه کامل وارد تحلیل شد. برای تحلیل نتایج از آمار توصیفی استفاده شد.   یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که میزان شیوع مشکلات درونی و برونی‌سازی براساس طبقه‌بندی بالینی در مقیاس مبتنی بر DSM به ترتیب برابر 3 درصد و 5/4 درصد و براساس طبقه‌بندی مرزی به ترتیب 4/6 درصد و 8 درصد قرار دارند. در طبقه بالینی مشکلات درونی‌سازی بالاترین میزان شیوع به جسمانی کردن 2/8 درصد و در طبقه بالینی مشکلات برونی‌سازی، اختلال سلوک 2/9 درصد است. در طبقه مرزی مشکلات درونی‌سازی بالاترین میزان شیوع به افسردگی و در برونی‌سازی به اختلال نافرمانی مقابله‌ای اختصاص دارد.   نتیجه‌گیری : با توجه به وجود مشکلات درونی و برونی سازی شده در بین نوجوان، لزوم طراحی برنامه‌های درمانی و پیشگیرانه در این زمینه احساس می‌شود.   وا ژه های کلیدی : شیوع، مشکلات رفتاری، اختلالات درونی و برونی‌سازی شده، دانش‌آموزان، راهنمایی  
متن کامل [PDF 306 kb]   (19196 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/11/19 | انتشار: 1393/4/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.