[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 11، شماره 5 - ( 8-1392 ) ::
جلد 11 شماره 5 صفحات 447-436 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش تاب‌آوری برسلامت روانی خواهران و برادران کودکان با نشانگان‌داون
ستاره شجاعی1، احمد به‌پژوه2، محسن شکوهی یکتا2، باقر غباری بناب
1- استاد، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2- دانشیار، گروه روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده:   (1478 مشاهده)
زمینه و هدف : خواهران و برادران کودکان با نشانگان داون در معرض انواع خطرات و آسیب‌های روان‌شناختی قرار دارند، بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی‌ آموزش تاب‌آوری بر سلامت ‌روانی خواهران و برادرانِ کودکان با نشانگان ‌داون صورت گرفت. مواد و روش‌ها‌ : پژوهش مذکور از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و پیگیری بود. جامعۀ آماری آن کلیه دختران و پسران 14 تا 18 ساله‌ دارای خواهر یا برادر با نشانگان‏داون بودند. 30 نفر از خواهران و برادران کودکان با نشانگان داون به روش نمونه‌گیری از کل جامعه انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند. ابزار پژوهش، مقیاس سلامت روانی 28 بود که دو مؤلفه بهزیستی روانی و درماندگی روانی را شامل می‌شد. یافته‌ها: تحلیل داده‌ها با استفاده از روش‌ تحلیل واریانس مختلط به همراه اندازه‌گیری مکرر نشان داد که بهزیستی روانی خواهران و برادران کودکان با نشانگان ‌داون گروه آزمایشی در مرحله پس‌آزمون‌ به طور معنی‌‌داری افزایش و درماندگی‌ روانی‌شان کاهش یافته و اثرات مشاهده شده در مرحله پیگیری پایدار مانده بود. از سوی دیگر تأثیر شرکت در برنامه آموزش تاب‌آوری بر اساس جنسیت معنی‌دار نبود. نتیجه‌گیری : یافته‌های پژوهش نشان داد که آموزش مهارت‌های مرتبط با تاب‌آوری می‌تواند سلامت ‌روانی خواهران و برادران کودکان با نشانگان ‌داون را افزایش دهد. کلید واژه ‎ ها: خواهران و برادران افراد با نشانگان داون، برنامه آموزش تاب‌آوری، سلامت ‌روانی
متن کامل [PDF 206 kb]   (334 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/11/19 | انتشار: 1392/8/24
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

شجاعي س, به‏پژوه ا, شکوهي يکتا م, غباري بناب ب. The effectiveness of resilience training on mental health in siblings of children with down syndrome. RBS 2013; 11 (5) :436-447
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-336-fa.html

شجاعی ستاره، به‌پژوه احمد، شکوهی یکتا محسن، غباری بناب باقر. اثربخشی آموزش تاب‌آوری برسلامت روانی خواهران و برادران کودکان با نشانگان‌داون. تحقیقات علوم رفتاری 1392; 11 (5) :447-436

URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-336-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 5 - ( 8-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله تحقیقات علوم رفتاری Journal of Research in Behavioural Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4514