logo
دوره 11، شماره 2 - ( 2-1392 )                   جلد 11 شماره 2 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

کريمي ح, همتي ثابت ا, حقيقي م, احمدپناه م, محمدبيگي ح. Comparing the effectiveness of group anger management and communication skills training on aggression of marijuana addicted prisoners. RBS 2013; 11 (2)
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-306-fa.html
کریمی حمزه، همتی ثابت اکبر، حقیقی محمد، احمدپناه محمد، محمدبیگی حمید. مقایسه اثربخشی آموزش گروهی مدیریت خشم و مهارت‌های ارتباطی بر میزان پرخاشگری معتادان به حشیش زندان شهر همدان. تحقیقات علوم رفتاری. 1392; 11 (2)

URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-306-fa.html


1- کارشناس ارشد، گروه روان‌شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، باشگاه پژوهشگران جوان، تنکابن، ایران
2- استادیار، گروه روان‌پزشکی، مرکز تحقیقات اختلالات رفتاری و سوء مصرف مواد، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
3- استادیار علوم شناختی، مرکز تحقیقات اختلالات رفتاری و سوء مصرف مواد، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
4- روان‌پزشک، مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (1824 مشاهده)
زمینه و هدف : این پژوهش، با هدف مقایسه اثربخشی آموزش گروهی مدیریت خشم و مهارت‌های ارتباطی بر میزان پرخاشگری معتادان به حشیش زندان شهر همدان انجام شد. مواد و روش‌ها: پژوهش به شیوه نیمه آزمایشی همراه با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون انجام شد. جامعه آماری شامل 700 نفر از زندانیان اردوگاه کار درمانی همدان بودند که سابقه مصرف حشیش و رفتار پرخاشگرانه داشتند که با استفاده از فرمول حجم نمونه Krejcie و Morgan به صورت تصادفی ساده 248 نفر انتخاب شدند و بعد از اجرای پرسش‌نامه پرخاشگری Buss-Perry AGQ (Aggression questionnaire)، 63 نفر از این افراد که پرخاشگری بالایی داشتند، انتخاب و از بین آن‌ها نیز به طور تصادفی 45 نفر انتخاب نهایی شدند که در سه گروه 15 نفری جای گرفتند. 15 نفر در گروه آموزشی مدیریت خشم (مهارت‌های زندگی، Kling و Chris 1998) 15 نفر در گروه آموزش مهارت‌های ارتباطی (روان‌شناسی روابط انسانی، Bulletin 1994) و 15 نفر در گروه شاهد جایگزین شدند. گروه آزمایش اول در 8 جلسه 60 دقیقه‌ای به مدت 1 ماه تحت آموزش مدیریت خشم قرار گرفتند و گروه آزمایش دوم نیز در 8 جلسه 60 دقیقه‌ای به مدت 1 ماه تحت آموزش مهارت‌های ارتباطی قرار گرفتند و گروه شاهد هیچ آموزشی دریافت نکردند و پس از اتمام برنامه آموزشی پس‌آزمون برای هر سه گروه اجرا شد. یافته‌ها: نتایج به دست آمده با استفاده از شاخص آماری تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مدیریت خشم و مهارت‌های ارتباطی بر کاهش پرخاشگری مؤثر بوده‌اند. نتیجه‌گیری: آموزش مهارت‌های ارتباطی در مقایسه با مدیریت خشم در کاهش پرخاشگری مؤثرتر بود. واژه‌های کلیدی: مدیریت خشم، مهارت‌های ارتباطی، پرخاشگری
متن کامل [PDF 0 kb]   (545 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/11/19 | انتشار: 1392/2/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.