نصرتی کبری، خسروی زهره. بررسی سوگیری حافظه آشکار و ضمنی و ادراک پیامد مخاطرهآمیز در دانشجویان افسرده، مضطرب، ترکیبی و سالم. تحقیقات علوم رفتاری. 1392; 11 (1) :30-38
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-295-fa.html
1- دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران
چکیده: (1659 مشاهده)
زمینه و هدف: این پژوهش به منظور بررسی سوگیری حافظه آشکار و ضمنی در دانشجویان افسرده، مضطرب، اختلال ترکیبی و سالم انجام گرفت. مواد و روشها: این تحقیق از نوع علی- مقایسهای بود. برای دستیابی به هدف پژوهشی، 100 دانشجو از میان دانشجویان دانشگاههای الزهرا و تهران به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. روش اجرای پژوهش به صورت گروهی بوده است. بدین ترتیب که ابتدا آزمودنیها به پرسشنامه اضطراب Beck (Anxiety inventory Beck)، پرسشنامه افسردگی Beck (Depression inventory Beck)، مصاحبه ساختار یافته MMPI-2 (Minnesota multiphasic personality inventory-2) ارایه و ازآنان خواسته شد تا لغات را رمزگردانی کنند و به یاد آورند. سپس داده Free recall پاسخ گفتند. بعد به آزمودنیها تکلیف یادآوری آزاد گروههای مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. به وسیله آزمون آماری، تحلیل واریانس چند متغیره، t و آزمون MANOVA (Multivariate analysis of variance) نمرهگذاری شد. یافتهها: گروهها از لحاظ یادآوری کلمات (بار عاطفی مثبت، منفی و تهدید کننده) در حافظه ضمنی تحت شرایط آسان و دشوار با حافظه آشکار تفاوت معنیدار داشتند (001/0 > P). نتیجهگیری: در نهایت، بر اساس نتایج پژوهشی، سوگیری گروههای افسرده، مضطرب و ترکیبی در حافظه ضمنی بیشتر از حافظه آشکار بود، آنها کلمات با بار عاطفی منفی و تهدید کننده را تحت شرایط دشوار کمتر به خاطر آوردند. نتایج تحقیق نشان داد که یادآوری گروه ترکیبی بیشتر شبیه گروه افسرده است تا افراد مضطرب. واژههای کلیدی: سوگیری، حافظه آشکار و ضمنی، ادراک پیامد مخاطرهآمیز، افسرده، مضطرب و اختلال ترکیبی
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/11/19 | پذیرش: 1398/11/20 | انتشار: 1398/11/20