مقایسه اثربخشی درمان شناختی- رفتاری و رواندرمانی معنوی- مذهبی مبتنی بر آموزههای اسلام بر کاهش اضطراب آشکار دانشجویان
|
حسن یعقوبی1 ، فرامرز سهرابی2 ، علی محمدزاده |
1- دانشیار، گروه روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. 2- استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. |
|
چکیده: (2337 مشاهده) |
زمینه و هدف : پژوهش حاضر به منظور مقایسه اثربخشی رفتار درمانیشناختی و رواندرمانی معنوی- مذهبی با تأکید بر آموزههای اسلام بر کاهش میزان اضطراب آشکار دانشجویان پسر خوابگاهی انجام شده است. مواد و روشها: این پژوهش از نوع کارآزماییهای بالینی بود. با اجرای آزمون اضطراب آشکار Cattels به منظور غربالگری، از بین دانشجویان خوابگاهی ساکن در خوابگاههای دانشگاه علامه طباطبایی (در سال تحصیلی 86-87) که دارای اضطراب بودند، تعداد 45 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند. این افراد به طور تصادفی در سه گروه، به عنوان گروه آزمایشی اول (مداخله رفتار درمانیشناختی)، گروه آزمایشی دوم (مداخله رواندرمانی معنوی- مذهبی) و گروه شاهد قرار گرفتند. اعضای گروههای آزمایشی هر یک در 12 جلسه مداخله درمانی به صورت گروهی 2 ساعت در هفته شرکت کردند و در گروه شاهد هیچ مداخلهای انجام نشد. دادههای به دست آمده با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: بین دو شیوه درمانی در کاهش میزان اضطراب آشکار دانشجویان تفاوت معنیداری وجود نداشت و هر دو شیوه درمانی به طور معنیداری (01/0 < P) در کاهش میزان اضطراب آشکار دانشجویان مؤثر بود. نتیجهگیری: تأکید بر آموزههای اسلامی در قالب رواندرمانی معنوی- مذهبی نیز همانند روشهای شناختی رفتاری میتواند در کاهش اضطراب مفید واقع گردد. واژههای کلیدی: اضطراب آشکار، رفتار درمانیشناختی، معنویت، مذهب، رواندرمانی معنوی- مذهبی. |
|
|
|
متن کامل [PDF 0 kb]
(711 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/11/19 | انتشار: 1391/2/26
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|