logo
دوره 9، شماره 5 - ( 11-1390 )                   جلد 9 شماره 5 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

زرگر ي, صياد س, بساک نژاد س. The effectiveness of group cognitive- behavior therapy on reducing body dysmorphic disorder and Inter Personal Sensitivity among high school girls in Ahvazcity. RBS 2012; 9 (5)
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-219-fa.html
زرگر یداله، صیاد سحر، بساک نژاد سودابه. اثربخشی گروه درمانی شناختی- رفتاری بر اختلال بدشکلی بدن و حساسیت بین فردی در دانش‌آموزان دختر. تحقیقات علوم رفتاری. 1390; 9 (5)

URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-219-fa.html


1- کارشناس ارشد، گروه روان‌شناسی بالینی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
2- استادیار، گروه روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران.
چکیده:   (2058 مشاهده)
زمینه و هدف : اختلال بدشکلی بدن با اشتغال ذهنی به وجود نقص جسمانی در بدن مشخص می‌شود. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی گروه درمانی شناختی- رفتاری بر اختلال بدشکلی بدن و حساسیت بین فردی در دانش‌آموزان دختر بود. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر کارآزمایی بالینی است، به روش تصادفی چند مرحله‌ای دانش‌آموز دختر، که به دو مقیاس اصلاح شده وسواسی جبریYale - Brown برای اختلال بدشکلی بدن و خرده مقیاس حساسیت بین فردی فهرست نشانه مرضی پاسخ دادند و از میان 75 نفری که در هر دو مقیاس نمره بالایی گرفتند، 30 نفر به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و شاهد تقسیم شدند. سپس گروه درمانی شناختی­رفتاری به روش Greenberg بر روی گروه آزمایش اجرا شد. نتایج با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس یک متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: بین نمرات بدشکلی بدن و حساسیت بین فردی دو گروه آزمایش و شاهد تفاوت معنی‌داری وجود داشت. نتیجه‌گیری: گروه درمانی شناختی- رفتاری، در کاهش اختلال بدشکلی بدن و حساسیت بین فردی دانش‌آموزان دختر مؤثر است. واژه‌های کلیدی: گروه درمانی شناختی- رفتاری، اختلال بدشکلی بدن، حساسیت بین فردی، دانش‌آموزان دختر دبیرستانی.
متن کامل [PDF 160 kb]   (1289 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/11/19 | انتشار: 1390/11/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.