دوره 22، شماره 1 - ( 2-1403 )                   جلد 22 شماره 1 صفحات 124-114 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشجوی دکتری، گروه مشاوره، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
2- استاد، گروه مشاوره، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران ، sodani_m@scu.ac.ir
3- استادیار، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
4- استادیار، گروه روانشناسی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران
چکیده:   (583 مشاهده)
زمینه و هدف: مقایسه رویکردهای روان‌شناسی در زمینه‌های مختلف در جهت اثرگذاری بیشتر و زمان بهبودی کوتاه­تر مورد علاقه بسیاری از محققان می‌باشد؛ بنابراین هدف از این مطالعه مقایسه اثربخشی طرحواره درمانی هیجان­محور و تحلیل ارتباط متقابل بر باورهای ارتباطی تعارضات زناشویی بود.
مواد و روش‌ها: روش پژوهش شبه‌آزمایشی، با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و گروه کنترل با مرحله پیگیری است. جامعه آماری این پژوهش متشکل از کلیه زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره آبادان و دفاتر خدمات قضایی آبادان در سال 1401 بوده است. نمونه آماری شامل 30 زوج بودند که به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل به اساس معیارهای ورود به تحقیق تقسیم شدند. ابزار پژوهش پرسش‌نامه باورهای ارتباطی آیدلسون و اپستاین (1982) بود. پروتکل­های تحقیق شامل طرحواره درمانی هیجان­محور نوشته لیهی، تیرچ و ناپولیتانو (2011) و تحلیل رفتار متقابل اریک برن (2011) بود. تحلیل کواریانس چند متغیره و آزمون تعقیبی بونفرونی با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS نسخه 26 در سطح معنی‌داری 05/0 برای تجزیه و تحلیل داده‌ها انجام شد.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان دادند که در گروه­های طرحواره درمانی هیجان‌محور و تحلیل ارتباط متقابل در تمامی مؤلفه‌های متغیر باورهای ارتباطی، در مراحل پیش‌آزمون با پس‌آزمون و پیگیری تفاوت معنی‌دار دیده می‌شود (05/0p≤) ولی بین پس‌آزمون با پیگیری تفاوت معنی‌داری وجود ندارد (05/0p≥). همچنین در مقایسه بین گروهی پس‌آزمون ها و پیگیری بین دو گروه آزمایش تفاوت معنی‌داری وجود ندارد (05/0p≥)؛ ولی بین گروه گواه با دو گروه آزمایش تفاوت معنی‌دار می‌باشد (05/0p<).
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج تحقیق می‌توان گفت که هر دو درمان بر متغیر باورهای ارتباطی و مؤلفه‌های آن در زوجین دارای تعارض زناشویی اثرگذار می‌باشد.
متن کامل [PDF 660 kb]   (169 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/1/24 | پذیرش: 1403/2/10 | انتشار: 1403/2/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.