نقش ایدئولوژیهای عدالت و باور به دنیای عادلانه و ناعادلانه بر عدالت رفتاری، عدالت در ارزیابی و استرس منفی دانشجویان
|
محسن گلپرور1 ، محمد اکبری |
1- کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان، اصفهان |
|
چکیده: (2416 مشاهده) |
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 زمینه و هدف : عدالت در قالب ایدئولوژیهای عدالت و باور به دنیای عادلانه و ناعادلانه، از زمره عناصر ادراکی و شناختی مهم در عرصههای مختلف زندگی است. هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش ایدئولوژیهای عدالت و باور به دنیای عادلانه و ناعادلانه بر عدالت رفتاری، عدالت در ارزیابی و استرس منفی دانشجویان در شهر اصفهان بود. مواد و روشها: این مطالعه همبستگی به صورت گذشتهنگر انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان دانشگاههای اصفهان تشکیل دادند که از بین آنها 500 نفر به شیوه در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه باور به دنیای عادلانه ( Dalbert )، باور به دنیای ناعادلانه ( Dalbert و همکاران)، عدالت در ارزیابی، عدالت رفتاری و استرس منفی (هر سه از Dalbert و همکار) و ایدئولوژیهای عدالت و پرسشنامه اعتماد دموکراتیک (هر دو از Wegener و همکاران) بود. دادههای حاصل از پرسشنامههای پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی Pearson و مدلسازی معادله ساختاری مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج حاصل از مدل سازی معادله ساختاری نشان داد که جبر گرایی و اعتماد دموکراتیک 7/5 درصد از واریانس باور به دنیای عادلانه، باور به دنیای ناعادلانه 8/1 درصد از واریانس عدالت رفتاری، باور به دنیای عادلانه، عدالت رفتاری و برابری گرایی، 2/19 درصد از واریانس عدالت در ارزیابی و عدالت رفتاری، 9/7 درصد از واریانس استرس منفی را تبیین مینماید. نتیجهگیری: تقویت باور به دنیای عادلانه و تضعیف برابری گرایی باعث افزایش عدالت رفتاری میگردد و تقویت باور به دنیای عادلانه باعث افزایش عدالت در ارزیابی خواهد شد. با افزایش عدالت رفتاری و عدالت در ارزیابی، سطح استرس منفی دانشجویان کاهش مییابد. |
|
واژههای کلیدی: ایدئولوژیهای عدالت، باور به دنیای عادلانه، باور به دنیای ناعادلانه، عدالت رفتاری، عدالت در ارزیابی، استرس منفی، دانشجویان. |
|
متن کامل [PDF 458 kb]
(516 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/11/19 | انتشار: 1389/1/26
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|