:: دوره 7، شماره 1 - ( 4-1388 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش الگوی یادگیری اجتماعی بر عزت نفس، اعتماد به نفس، رفتارهای خودابرازی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان کلاس سوم دوره راهنمایی
داریوش جلالی، آذر نظری
چکیده:   (1580 مشاهده)
زمینه و هدف : عزت نفس، اعتماد به نفس و رفتارهای خود ابرازی نقش اساسی در سلامت روان ایفا می‌کنند. هدف این مطالعه بررسی تأثیر آموزش الگوی یادگیری اجتماعی بر سازه‌های روان شناختی فوق &nbsp;در دانش آموزان مقطع راهنمایی استان چهارمحال و بختیاری بود. مواد و روش‌ها: این پژوهش به صورت نیمه تجربی طراحی شد و پس از نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای تصادفی بر روی دانش‌آموزان کلاس‌های دخترانه و پسرانه پایه سوم دوره راهنمایی استان چهارمحال و بختیاری (304 نفر) در سال تحصیلی 86-85 انجام شد. پرسشنامه‌های عزت نفس کوپر اسمیت، اعتماد به نفس برن رویتر (فرم کوتاه)، رفتارهای خود ابرازی وامونز و معدل نمرات به منظور جمع‌آوری اطلاعات در سه مرحله اجرا و الگوی یادگیری اجتماعی به روش مشارکتی و فعال طی 15 جلسه با استفاده از روش آموزش مهارت‌های اجتماعی به گروه آزمایش ارائه شد. در نهایت داده‌ها با استفاده از آزمون کواریانس چند متغیره و واریانس چند متغیره تحلیل شد. یافته‌ها: میانگین نمرات عزت نفس، اعتماد به نفس، رفتارهای خود ابرازی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان گروه آزمایش در دو مرحله پس آزمون و پیگیری به صورت معنی‌داری بهبود یافته بود (01/0P < )؛ ولی رابطه معنی‌داری بین اثربخشی آموزش الگوی یادگیری اجتماعی با مناطق مختلف آموزشی و جنسیت مشاهده نشد.&nbsp; نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش مؤید تأثیر و پایداری اثر ارائه آموزش الگوی یادگیری اجتماعی صرف نظر از جنسیت و مناطق آموزشی مختلف بر برخی از سازه‌های روان شناختی خود و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان بود. واژه‌های کلیدی: الگوی یادگیری اجتماعی، عزت نفس، اعتماد به نفس، رفتارهای خود ابرازی، پیشرفت تحصیلی
متن کامل [PDF 198 kb]   (310 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
انتشار: 1388/4/24


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 1 - ( 4-1388 ) برگشت به فهرست نسخه ها