1- دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران 2- استادیار، گروه روانشناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران. ، z-pirani@iau-arak.ac.ir 3- استادیار، گروه روانشناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.
چکیده: (935 مشاهده)
زمینه و هدف:بررسیهای انجامگرفته نشان داده است که اضطراب تحصیلی تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه اضطراب تحصیلی با کارکردهای اجرایی و درگیری تحصیلی میباشد. مواد و روشها:روش پژوهش حاضر از توصیفی از نوع همبستگی بود و جامعه آماری پژوهش حاضر دانشآموزان مقطع دبیرستان شهر همدان میباشد که با استفاده از روش خوشهای چندمرحلهای و استفاده از جدول کوکران ۴۰۰ نفر از آنها انتخاب شدند. ابزارهای تحقیق شامل پرسشنامه مقیاس اضطراب اهواز، پرسشنامه مقیاسدرگیری تحصیلیپینتروچ و پرسشنامهکارکردهای اجرایی کولیچ بود. یافتهها:نتایج بهدستآمده نشان داد که بین اضطراب تحصیلی با نقص در کارکردهای اجرایی رابطه مثبت و معنیدار و بین اضطراب تحصیلی با درگیری تحصیلی رابطه منفی معنیداری وجود دارد. نتیجهگیری:به نظر میرسد که کارکردهای اجرایی و درگیری تحصیلی میتواند در جهت پیشبینی اضطراب تحصیلی مفید باشد. در این راستا جهت بالا بردن اعتبار بیرونی تحقیق پیشنهاد میگردد تحقیقات بیشتری صورت گیرد.
Pahlusari M, Pirani Z, Taghvaei D. Predicting Academic Anxiety Based on Executive Functions and Academic Conflict During the COVID Outbreak-19. RBS 2022; 19 (4) :731-738 URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1207-fa.html
پهلوساری مجتبی، پیرانی ذبیح، تقوایی داود. پیشبینی اضطراب تحصیلی بر اساس کارکردهای اجرایی و درگیری تحصیلی در دوران شیوع کووید-19. تحقیقات علوم رفتاری. 1400; 19 (4) :731-738