[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
پرداخت هزینه ها::
بانک‌ها و نمایه نامه‌ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 19، شماره 4 - ( 11-1400 ) ::
جلد 19 شماره 4 صفحات 738-731 برگشت به فهرست نسخه ها
پیش‌بینی اضطراب تحصیلی بر اساس کارکردهای اجرایی و درگیری تحصیلی در دوران شیوع کووید-19
مجتبی پهلوساری1 ، ذبیح پیرانی* 2، داود تقوایی3
1- دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
2- استادیار، گروه روانشناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران. ، z-pirani@iau-arak.ac.ir
3- استادیار، گروه روانشناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.
چکیده:   (935 مشاهده)
زمینه و هدف: بررسی­های انجام‌گرفته نشان داده است که اضطراب تحصیلی تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه اضطراب تحصیلی با کارکردهای اجرایی و درگیری تحصیلی می­باشد.
مواد و روش‌ها: روش پژوهش حاضر از توصیفی از نوع همبستگی بود و جامعه آماری پژوهش حاضر دانش­آموزان مقطع دبیرستان شهر همدان می­باشد که با استفاده از روش خوشه­ای چندمرحله‌ای و استفاده از جدول کوکران ۴۰۰ نفر از آن‌ها انتخاب شدند. ابزارهای تحقیق شامل پرسشنامه مقیاس اضطراب اهواز، پرسشنامه مقیاس درگیری تحصیلی پینتروچ و پرسشنامه کارکردهای اجرایی کولیچ بود.
یافته‌ها: نتایج به‌دست‌آمده نشان داد که بین اضطراب تحصیلی با نقص در کارکردهای اجرایی رابطه مثبت و معنی‌دار و بین اضطراب تحصیلی با درگیری تحصیلی رابطه منفی معنی‌داری وجود دارد.
نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد که کارکردهای اجرایی و درگیری تحصیلی می‌تواند در جهت پیش‌بینی اضطراب تحصیلی مفید باشد. در این راستا جهت بالا بردن اعتبار بیرونی تحقیق پیشنهاد می‌گردد تحقیقات بیشتری صورت گیرد.
واژه‌های کلیدی: اضطراب تحصیلی، کارکردهای اجرایی، درگیری تحصیلی
متن کامل [PDF 833 kb]   (501 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/9/25 | پذیرش: 1401/1/23 | انتشار: 1400/11/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pahlusari M, Pirani Z, Taghvaei D. Predicting Academic Anxiety Based on Executive Functions and Academic Conflict During the COVID Outbreak-19. RBS 2022; 19 (4) :731-738
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1207-fa.html

پهلوساری مجتبی، پیرانی ذبیح، تقوایی داود. پیش‌بینی اضطراب تحصیلی بر اساس کارکردهای اجرایی و درگیری تحصیلی در دوران شیوع کووید-19. تحقیقات علوم رفتاری. 1400; 19 (4) :731-738

URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1207-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 19، شماره 4 - ( 11-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله تحقیقات علوم رفتاری Journal of Research in Behavioural Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645