ارائه الگوی مولفه های شخصیتی و عوامل روان شناختی موثر بر تدریس معلمان در زمان شیوع کووید-19
|
حسین پولادی برج1 ، علی خالق خواه* 2، حسن حیدری3 ، حسین داوودی3  |
1- گروه روانشناسی تربیتی، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران 2- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران ، alikhaleg@gmail.com 3- گروه مشاوره، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران |
|
چکیده: (704 مشاهده) |
زمینه و هدف: تحقیقات نشان داده است که نظامهای آموزشی و تدریس معلمان میتواند متأثر از بحرانهای اجتماعی مانند کووید-19 باشد بنابراین هدف از این مطالعه ارائه الگوی مؤلفههای شخصیتی و عوامل روانشناختی مؤثر بر تدریس معلمان در زمان شیوع کووید-19 میباشد.
مواد و روشها: روش پژوهش توصیفی همبستگی و تحلیل مسیر با استفاده از معادلات ساختاری میباشد. جامعه آماری پژوهش کلیه معلمان مقطع ابتدایی ناحیه 2 مشهد که در سال تحصیلی 98 -97 مشغول به تدریس میباشند که با بررسیهای صورت گرفته مشخص شد که 873 نفر در مقاطع ابتدایی مشغول به تدریس هستند که 329 نفر زن و 544 نفر مرد بودند. ابزار بهکاررفته در پژوهش حاضر عبارتاند از پرسشنامه تدریس تحولآفرین، پرسشنامه عوامل اجتماعی و پرسشنامه عوامل شخصیتی هگزاکو که با رعایت اصول اخلاقی پژوهش، توسط اعضای نمونه تکمیل شد. دادههای بهدستآمده با بهرهگیری از معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی با بهرهمندی از نرمافزار لیزرل تحلیل شد.
یافتهها: یافتههای آماری نشاندهنده برازش مطلوب مدل و تأیید معنادار مدل پژوهشگر بود (001/0≥P).
نتیجهگیری: به نظر میرسد که توجه به مؤلفههای شخصیتی عامل مهمی در ارائه تدریس در زمان شیوع کووید-19 میباشد. |
|
واژههای کلیدی: تدریس، مؤلفه های شخصیتی، معلمان، عوامل روانشناختی، عوامل اجتماعی، کووید-19 |
|
متن کامل [PDF 595 kb]
(292 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/8/28 | پذیرش: 1400/11/12 | انتشار: 1400/11/15
|
|
|
|