1- گروه روانشناسی تربیتی، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران 2- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران ، alikhaleg@gmail.com 3- گروه مشاوره، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران
چکیده: (695 مشاهده)
زمینه و هدف: تحقیقات نشان داده است که نظامهای آموزشی و تدریس معلمان میتواند متأثر از بحرانهای اجتماعی مانند کووید-19 باشد بنابراین هدف از این مطالعه ارائه الگوی مؤلفههای شخصیتی و عوامل روانشناختی مؤثر بر تدریس معلمان در زمان شیوع کووید-19 میباشد. مواد و روشها: روش پژوهش توصیفی همبستگی و تحلیل مسیر با استفاده از معادلات ساختاری میباشد. جامعه آماری پژوهش کلیه معلمان مقطع ابتدایی ناحیه 2 مشهد که در سال تحصیلی 98 -97 مشغول به تدریس میباشند که با بررسیهای صورت گرفته مشخص شد که 873 نفر در مقاطع ابتدایی مشغول به تدریس هستند که 329 نفر زن و 544 نفر مرد بودند. ابزار بهکاررفته در پژوهش حاضر عبارتاند از پرسشنامه تدریس تحولآفرین، پرسشنامه عوامل اجتماعی و پرسشنامه عوامل شخصیتی هگزاکو که با رعایت اصول اخلاقی پژوهش، توسط اعضای نمونه تکمیل شد. دادههای بهدستآمده با بهرهگیری از معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی با بهرهمندی از نرمافزار لیزرل تحلیل شد. یافتهها: یافتههای آماری نشاندهنده برازش مطلوب مدل و تأیید معنادار مدل پژوهشگر بود (001/0≥P). نتیجهگیری: به نظر میرسد که توجه به مؤلفههای شخصیتی عامل مهمی در ارائه تدریس در زمان شیوع کووید-19 میباشد.
pouladi Borj H, Khalegkhah A, Heidari H, Davoodi H. Presenting the pattern of personality components and psychological factors affecting teachers' teaching during the outbreak of Covid-19. RBS 2021; 19 (3) :519-528 URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1181-fa.html
پولادی برج حسین، خالق خواه علی، حیدری حسن، داوودی حسین. ارائه الگوی مولفه های شخصیتی و عوامل روان شناختی موثر بر تدریس معلمان در زمان شیوع کووید-19. تحقیقات علوم رفتاری. 1400; 19 (3) :519-528