logo
دوره 19، شماره 3 - ( 7-1400 )                   جلد 19 شماره 3 صفحات 464-454 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taghvaee A, NeshatDoost H, Aghaei A, Foruzandeh E. Effectiveness of life Management Integrated with Memory Specificity Training on resiliency among Divorced women.. RBS 2021; 19 (3) :454-464
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1113-fa.html
تقوایی علیرضا، نشاط دوست حمید طاهر، آقایی اصغر، فروزنده الهام. اثربخشی مدیریت زندگی تلفیق شده با آموزش یادآوری خاص بر تاب‌آوری در زنان مطلقه. تحقیقات علوم رفتاری. 1400; 19 (3) :454-464

URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1113-fa.html


1- گروه روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.
2- استاد، گروه روان‌شناسی ، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. ، h.nesht@edu.ui.ac.ir
3- استاد، گروه روان‌شناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
4- استادیار، گروه روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نایین، نایین، ایران
چکیده:   (1077 مشاهده)
مقدمه: فرآیند طلاق بر آسیب­پذیری فرد در برابر مشکلات جسمانی و روان­شناختی می­افزاید و به گونه­ای منفی بر سلامت هیجانی، اجتماعی، جنسی و شغلی او اثر می­گذارد که در همین راستا پژوهش حاضر با هدف اثربخشی مدیریت زندگی تلفیق شده با آموزش یادآوری خاص (MEST) بر تاب­آوری در زنان مطلقه انجام شد.
روش: پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون و پیگیری دو ماهه بود. جامعه­ی آماری، زنان مطلقه­ی شهرستان نایین بودند، 30 زن تحت پوشش­ کمیته­ی امداد امام (ره) و بهزیستی شهرستان نایین به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند و به شیوه­ی تصادفی در دو گروه جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه­ی تاب­آوری کانر و دیویدسون (Conner, 2003 & Davidson) بود. بسته­ی آموزشی مدیریت زندگی تلفیق شده با آموزش یادآوری خاص برای یک دوره­ی آموزش 11 هفته­ای با جلسات 90 دقیقه­ای برای حداکثر 15 نفر شرکت کننده تهیه و تنظیم شد که شامل تلفیقی از مهارت­های زندگی، تکنیک­های درمان مثبت­نگر، بهزیستی روان­شناختی و آموزش بازیابی خاطرات سرگذشتی (یادآوری خاص) به منظور تغییر باورهای بنیادین و افکار خودآیند منفی و ایجاد تغییرات شناختی همراه با تمرین و تکالیف خانگی است. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه­گیری مکرر انجام شد. 
یافته ها: نتایج تحلیل واریانس با اندازه­گیری مکرر نشان داد، متغیر تاب­آوری در طی مراحل پس آزمون و پیگیری تغییر کرده است که نسبت به مرحله­ی پیش­آزمون معنادار به شمار می­رود (P<0/05). همچنین متغیر مبتنی بر تلفیق مدیریت زندگی با آموزش یادآوری خاص بر مؤلفه­ی تاب­آوری در زنان مطلقه دارای تأثیر معنی­داری بوده است (P<0/05).
بحث و نتیجه گیری: با توجه به یافته­های به دست آمده می­توان استنباط کرد که روش مداخله­ی مدیریت زندگی تلفیق شده با آموزش یادآوری خاص با ایجاد سبک زندگی جدید و تغییر در نظام شناختی- رفتاری می­تواند نگرش­ها و الگوهای رفتاری و اجتماعی آزمودنی­ها را نسبت به زندگی گذشته­ تغییر داده و در نهایت با افزایش تاب­آوری، بینشی مثبت و امیدوارانه را نسبت به شرایط حال و آینده ایجاد و تأمین سلامت و بهزیستی روان­شناختی را تحقق بخشد.
متن کامل [PDF 924 kb]   (373 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/6/4 | پذیرش: 1400/7/26 | انتشار: 1400/9/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.