مقایسه اثربخشی آموزشهای قبل از ازدواج به روش برنامه آگاهی و انتخاب بین فردی و رویکرد چندبعدی بومینگر بر باورهای ناکارامد زوجی در افراد متقاضی ازدواج
|
سعید بلوچ زاده خورشانه1 ، منصور عبدی* 2، خلیل غفاری1 ، رحیم حمیدی پور3  |
1- گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران 2- گروه روانشناسی، دانشگاه اراک، ایران ، drmansourabdi@gmail.com 3- گروه مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران |
|
چکیده: (1234 مشاهده) |
زمینه و هدف: تحقیقات نشان داده است که آموزش کافی در مورد مسائل مرتبط با ازدواج می تواند بر باورهای زوجین اثرگذار باشد بنابراین پژوهش حاضر باهدف مقایسه اثربخشی آموزشهای قبل از ازدواج به روش برنامه آگاهی و انتخاب بین فردی و رویکرد چندبعدی بومینگر بر باورهای ناکارامد زوجی در افراد متقاضی ازدواج انجام شد.
مواد و روشها: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون_ پس آزمون با گروه گواه است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه افراد متقاضی ازدواج شهر اراک مراجعه کننده به کانون زندگی پایدار در سال 1399 بود و از بین آنان تعداد 60 نفر به صورت دردسترس انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه آزمایشی برنامه آگاهی و انتخاب بین فردی (20 نفر)، گروه آموزشی بومینگر (20 نفر) و گروه گواه (20 نفر) قرار گرفتند. در این مطالعه، محتوای جلسههای آموزش قبل از ازدواج با تکیه بر اصول و فنون برنامه آگاهی و انتخاب بین فردی (PICK) به صورت هفتگی دو جلسه 90 دقیقهای و آموزش چندبعدی بومینگر به صورت 10 جلسه 40 دقیقهای انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه باورهای ارتباطی ایدلسن و اپستین (1982) بود و برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کواریانس با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 22 استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که بین اثربخشی آموزشهای قبل از ازدواج به روش برنامه آگاهی و انتخاب بین فردی و رویکرد چندبعدی بومینگر بر باورهای ارتباطی توقع ذهن خوانی و عدم تغییر همسر معنادار بود(P≥0.001) .
نتیجهگیری: به نظر می رسد که افرادی که در برنامههای آموزش پیش از ازدواج شرکت میکنند، از رشد ارتباطی بهتری، تبادلات مخرب کمتر و حمایت بیشتری برخوردارند و همچنین آمار طلاق در آنها کمتر است. |
|
واژههای کلیدی: برنامه آگاهی، انتخاب بین فردی، بومینگر، باورهای ناکارامد، ازدواج |
|
متن کامل [PDF 662 kb]
(675 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/5/15 | پذیرش: 1400/6/28 | انتشار: 1400/7/13
|
|
|
|