logo
دوره 19، شماره 3 - ( 7-1400 )                   جلد 19 شماره 3 صفحات 426-415 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Balochzadeh Khorshaneh S, Abdi M, Ghaffari K, Hamidipour R. Comparison of the effectiveness of premarital education through interpersonal awareness and choice program and indigenous multidimensional approach on dysfunctional couple beliefs in marriage seekers. RBS 2021; 19 (3) :415-426
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1100-fa.html
بلوچ زاده خورشانه سعید، عبدی منصور، غفاری خلیل، حمیدی پور رحیم. مقایسه اثربخشی آموزش‌های قبل از ازدواج به روش برنامه آگاهی و انتخاب بین فردی و رویکرد چندبعدی بومی‌نگر بر باورهای ناکارامد زوجی در افراد متقاضی ازدواج. تحقیقات علوم رفتاری. 1400; 19 (3) :415-426

URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1100-fa.html


1- گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران
2- گروه روانشناسی، دانشگاه اراک، ایران ، drmansourabdi@gmail.com
3- گروه مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده:   (1556 مشاهده)
زمینه و هدف: تحقیقات نشان داده است که آموزش کافی در مورد مسائل مرتبط با ازدواج می تواند بر باورهای زوجین اثرگذار باشد بنابراین پژوهش حاضر باهدف مقایسه اثربخشی آموزش­های قبل از ازدواج به روش برنامه آگاهی و انتخاب بین فردی و رویکرد چندبعدی بومی­نگر بر باورهای ناکارامد زوجی در افراد متقاضی ازدواج انجام شد.
مواد و روش‌ها: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون_ پس آزمون با گروه گواه است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه افراد متقاضی ازدواج شهر اراک مراجعه کننده به کانون زندگی پایدار در سال 1399 بود و از بین آنان تعداد 60  نفر به صورت دردسترس انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه آزمایشی برنامه آگاهی و انتخاب بین فردی (20  نفر)، گروه آموزشی بومی­نگر (20 نفر) و گروه گواه (20 نفر) قرار گرفتند. در این مطالعه، محتوای جلسه­های آموزش قبل از ازدواج با تکیه بر اصول و فنون برنامه آگاهی و انتخاب بین فردی (PICK) به صورت هفتگی دو جلسه 90 دقیقه­ای و آموزش چندبعدی بومی­نگر به صورت 10 جلسه 40 دقیقه­ای انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه باورهای ارتباطی ایدلسن و اپستین (1982) بود و برای تحلیل داده­ها از آزمون تحلیل کواریانس با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 22 استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین اثربخشی آموزش­های قبل از ازدواج به روش برنامه آگاهی و انتخاب بین فردی و رویکرد چندبعدی بومی­نگر بر باورهای ارتباطی توقع ذهن خوانی و عدم تغییر همسر معنادار بود(P≥0.001) .
نتیجه‌گیری: به نظر می رسد  که افرادی که در برنامه­های آموزش پیش از ازدواج شرکت می­کنند، از رشد ارتباطی بهتری، تبادلات مخرب کمتر و حمایت بیشتری برخوردارند و همچنین آمار طلاق در آن­ها کمتر است.
متن کامل [PDF 662 kb]   (991 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/5/15 | پذیرش: 1400/6/28 | انتشار: 1400/7/13

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.