1- کارشناس ارشد مشاوره خانواده، گروه مشاوره، واحد خمینیشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینیشهر، اصفهان، ایران. 2- استادیار، گروه مشاوره، واحد خمینیشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینیشهر، اصفهان، ایران. ، f.namdarpour@yahoo.com
چکیده: (2792 مشاهده)
زمینه و هدف:نوجوانیدورهمهمیازتحولاستکهافرادمیتوانندمهارتها،نگرشهاوتواناییهاییرا کسبکنندکهدربزرگسالیبداننیازمندند. به نظر میرسد یکی از عواملی که بتواند در روبرویی با مسائل نوجوانان مؤثر باشد هوش هیجانی است. هدف از انجام این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش تئوری انتخاب بر هوش هیجانی دختران نوجوان بود. مواد و روشها:تحقیق حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از منظر روش، نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دختران نوجوان ۱۳-۱۸ ساله شهر اصفهان بودند. نمونه شامل ۳۲ دختر نوجوان بود که به شیوه نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و بهطور تصادفی و مساوی در دو گروه کنترل و آزمایش به شیوه تصادفی ساده جایگزین شدند. گروه آزمایش، آموزش تئوری انتخاب را به مدت ۸ جلسهی ۹۰ دقیقهای بهصورت هفتگی دریافت کردند. گروه کنترل نیز در فهرست انتظار قرار گرفتند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از پرسشنامه هوش هیجانی بار- آن استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها در سطح توصیفی با استفاده از میانگین و انحراف معیار و در سطح استنباطی با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس انجام شد. یافتهها:نتایج نشان داد آموزش تئوری انتخاب بر هوش هیجانیو مؤلفههای آن (سازگاری، بین فردی، درون فردی و خلق) تأثیر معناداری داشت (۰۵/۰p<)؛ اما در مؤلفه کنترل استرس بهطور معناداری مؤثر نبوده است (۰۵/۰<p). نتیجهگیری:با توجه به یافتههای بهدستآمده از این مطالعه به نظر میرسد میتوان از آموزش تئوری انتخاب برای افزایش هوش هیجانی دختران نوجوان در مدارس استفاده کرد. ملاحظات نظری و عملی در این تحقیق موردبحث قرار خواهند گرفت.
Zare F, Namdarpour F. Effectiveness of Choice Theory Training on Adolescent Girls' Emotional Intelligence. RBS 2020; 18 (1) :40-47 URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-748-fa.html
زارع فاطمه، نامدارپور فهیمه. اثربخشی آموزش تئوری انتخاب بر هوش هیجانی دختران نوجوان. تحقیقات علوم رفتاری. 1399; 18 (1) :40-47