حسن پور ا, اصلاني ف, گودرزي ز. Effectiveness of Emotional Skills Training of Mothers on Reducing Insecure Attachment and Behavioral Issues among Elementary Students in Isfahan, Iran. RBS 2015; 13 (4) :625-630
URL:
http://rbs.mui.ac.ir/article-1-440-fa.html
حسن پور افسانه، اصلانی فرشید، گودرزی زهره. اثربخشی آموزش مهارتهای عاطفی به مادران در کاهش دلبستگی ناایمن و مشکلات رفتاری دانش آموزان مقطع دبستان شهر اصفهان. تحقیقات علوم رفتاری. 1394; 13 (4) :625-630
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-440-fa.html
1- مربی، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، اقتصاد و حسابداری، دانشگاه پیام نور فریدونشهر، اصفهان، ایران
چکیده: (2250 مشاهده)
زمینه و هدف : ریشه بسیاری از مشکلات رشدی، عاطفی، رفتاری، اجتماعی و... ناشی از شکلگیری دلبستگی ناایمن و شرایط حاکم بر آن میباشد. از اینرو، آموزش مهارتهای عاطفی به مادران در کاهش دلبستگی ناایمن و مشکلات رفتاری راهحل مناسبی برای مشکل فوق است. مواد و روشها: نمونهها با روش نمونهگیری تصادفی- خوشهای، انتخاب و در دو گروه آزمایش و شاهد جایگزین شدند. آزمودنیها در مراحل پیشآزمون و پسآزمون به پرسشنامهها پاسخ دادند. آموزش مهارتهای عاطفی به مادران در گروه آزمایش و در 8 جلسه به شکل گروهی انجام گرفت و گروه شاهد در طی پژوهش هیچگونه آموزشی دریافت نکرد. دادهها با استفاده از آزمون کواریانس در نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها: در نتیجه آموزش مهارتهای عاطفی، کیفیت دلبستگی آزمودنیها در گروه آزمایش نسبت به گروه شاهد به طور معنیداری افزایش یافت (05/0 ≤ P). همچنین، کاهش معنیداری نیز در میزان مشکلات رفتاری کودکان مشاهده شد (05/0 ≤ P). نتیجهگیری: به وجود آوردن تغییراتی در حساسیت مادرانه، پیشبینی کننده بسیار قوی برای تغییر دلبستگی کودک میباشد. مشکل بسیاری از مادران این است که شیوه و زمان تعاملشان با نیازهای کودک همسان نیست. حساسیت مادرانه میتواند از طریق آموزش مهارتها به دست آید. علاوه بر این، افزایش حساسیت مادرانه بر روی فرایندهای توجهی مادر اثر میگذارد و باعث میشود که رفتارهای فعلی کودک خود را بهتر درک کند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/11/19 | انتشار: 1394/9/24