logo
دوره 13، شماره 3 - ( 9-1394 )                   جلد 13 شماره 3 صفحات 508-496 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

گشول م, يارياي ف, حسني ج. Directed interaction between Autism Students with peers and teachers in ordinary schools: Reducing the impairment in social and communication skills in single subject Research. RBS 2015; 13 (3) :496-508
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-422-fa.html
گشول مجتبی، یاریای فریدون، حسنی جعفر. تعامل هدایت‌شده دانش آموزان اوتیسم با همسالان و معلّم در مدارس عادی: کاه ش نقائص ارتباطی و اجتماعی در یک پژوهش تک آزمودنی. تحقیقات علوم رفتاری. 1394; 13 (3) :496-508

URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-422-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد روان‌شناسی عمومی، دانشگاه خوارزمی تهران، و سرمربی مرکز اوتیسم اصفهان، اصفهان، ایران
2- استادیار، دانشکده‌ی روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی تهران، تهران، ایران
3- دانشیار دانشکده‌ی روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی تهران، تهران، ایران
چکیده:   (2094 مشاهده)
چکیده مقدمه: اوتیسم اختلالی عصبی رشدی است که نقص در مهارت های ارتباطی و اجتماعی و هم چنین وقوع رفتارهای تشریفاتی و کلیشه‎ای را شامل می‎شود. هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی تعامل هدایت‎شده‎ دانش‎آموزان اوتیسم با عملکرد بالا با همسالان و معلّم در مدارس عادی بر کاهش نقص در مهارت‎های ارتباطی، نقائص اجتماعی و رفتارهای کلیشه‎ای این دانش آموزان بود. روش: طرح این پژوهش بررسی تک آزمودنی با نشانه‎ A-B همراه با 3 ماه پیگیری بود که از جمله طرح‎های نیمه آزمایشی به شمار می آید. 3 شرکت‎کننده‎ این پژوهش یک کودک و 2 نوجوان اوتیسم بودند که از میان 16 دانش‎آموز مرکز اوتیسم اصفهان به صورت در دسترس انتخاب شدند. از پرسش نامه‎ گارز به منظور سنجش اثر مداخله، و از مقیاس رشد اجتماعی وایلند، فرم کوتاه پرسش نامه‎ تشخیصی اختلالات طیف اوتیسم، و پرسش نامه‎ اختلالات همایند با اوتیسم، به منظور ارائه‎ مشخصات بیشتر استفاده شد. مداخله طی 14 هفته، در یک مدرسه‎ ابتدایی، یک دبیرستان، و یک هنرستان انجام شد. نتایج: تحلیل داده‎ها با استفاده از 3 اندازه اثر شامل درصد نقاط غیر همپوش به عنوان اندازه اثر اصلی، درصد بهبودی و درصد کاهش نمرات به عنوان اندازه‎ اثرهای فرعی انجام شد. تحلیل دیداری نمودارها، که با استفاده از نرم افزار Excel و Paint ترسیم شدند، نشان داد که درصد نقاط غیر همپوش برای مهارت‎های ارتباطی 3 شرکت کننده به ترتیب 75/0، 75/0 و 50/0 و برای مهارت‎های اجتماعی به ترتیب 100/0، 100/0، و 75/0 و برای رفتار‎های کلیشه‎ای 3 شرکت کننده به ترتیب 25%، 50% و 0% بود. نتیجه ‎ گیری: به نظر می‎رسد تعامل هدایت‎شده‎ دانش‎آموزان اوتیسم با همسالان و معلم در مدارس عادی بر کاهش نقائص اجتماعی و ارتباطی این افراد مؤثر است. پیشنهاد می‎شود پژوهش‎های بعدی اثربخشی تعامل هدایت شده‎ی دانش‎آموزان اوتیسم را به صورت شاهد محور ارزیابی کنند.      
متن کامل [PDF 657 kb]   (962 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/11/19 | انتشار: 1394/9/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.