logo
دوره 13، شماره 3 - ( 9-1394 )                   جلد 13 شماره 3 صفحات 495-487 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

آقابابايي س, فرامرزي س. Working Memory Deficits in children with ADHD. RBS 2015; 13 (3) :487-495
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-421-fa.html
آقابابایی سارا، فرامرزی سالار. نقائص حافظه فعال در کودکان با اختلال بیش فعالی- نقص توجه. تحقیقات علوم رفتاری. 1394; 13 (3) :487-495

URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-421-fa.html


1- دانشجوی دکتری روان‌شناسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2- دانشیار گروه کودکان با نیازهای خاص دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (2205 مشاهده)
زمینه و هدف: مطالعات نشان می دهند که کودکان ADHD  دارای نقائصی در کارکردهای اجرایی از جمله حافظه فعال     می باشند. هدف پژوهش حاضر بررسی نقائص مولفه های دیداری-فضایی و کلامی حافظه فعال در کودکان با اختلال بیش فعالی- نقص توجه است. مواد و روش ها: روش پژوهش از نوع علی- مقایسه­ای است. بدین منظور 30 کودک با اختلال بیش فعالی- نقص توجه و 30 کودک عادی پایه دوم دبستان در شهر اصفهان به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و در پژوهش شرکت داده شدند. ابزارهای مورد استفاده، پرسش نامه کانرز والدین، مصاحبه بالینی، مقیاس هوش کودکان وکسلر برای ارزیابی حافظه فعال کلامی و تکلیف بلوک های کرسی به منظور ارزیابی حافظه فعال دیداری- فضایی بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS-20  و با روش تحلیل واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.   یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که در دو متغیر حافظه فعال کلامی و دیداری- فضایی در بین کودکان ADHD   و عادی تفاوت معناداری وجود دارد (001 /0 P≤). بدین صورت  که کودکان ADHD   در این مولفه ها از گروه کنترل عملکرد پایین تری دارند. هم چنین میانگین گروه ADHD   در دو نوع از حافظه فعال پایین تر از گروه عادی بود. نتیجه گیری: کودکان ADHD در حافظه فعال دیداری- فضایی و کلامی دارای نارسایی هستند. به درمانگران و مشاوران پیشنهاد می گردد که در مداخلات آموزشی و درمانی به این مهم توجه نمایند و از آموزش های مبتنی بر مولفه های مختلف حافظه فعال در این کودکان استفاده نمایند. برای مثال فعالیت هایی از قبیل به خاطر سپردن چند عدد یا لغت ساده، به خاطر سپردن اشعار کوتاه کودکانه و ......  را می توانند در کودکان انجام دهند.
متن کامل [PDF 285 kb]   (1141 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/11/19 | انتشار: 1394/9/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.